Schoonhoven blijft met lege handen staan na duel tegen Dilettant

29 januari 2018 20:30

VVS is de tweede seizoenshelft met een nederlaag begonnen. Tegen het verassend hoog geklasseerde Dilettant werd op eigen veld met 0-1 verloren. Daarmee kregen de zilverstadbewoners geen loon naar werken want een gelijkspel was minimaal verdiend geweest.

Afgelopen zaterdag stond de eerste competitie wedstrijd na de winterstop op het programma. De ploeg van VVS-trainer Raymond kon direct flink aan de bak want de nummer twee uit de competitie, Dilettant kwam op bezoek op sportpark Het Hofland. De ploeg uit Krimpen aan de Lek is aan een uitstekend seizoen bezig. De promovendus uit de 4e klasse wist de eerste zeven wedstrijden te winnen en stond daarmee lange tijd bovenaan de ranglijst. Momenteel bezet Dilettant de tweede plaats op de ranglijst en daar zal trainer Richard Mank uitermate tevreden mee zijn. VVS en Dilettant kennen geen rijke historie in onderlinge wedstrijden. Dilettant speelde tot een aantal jaren geleden namelijk nog haar wedstrijden op zondag. Dit weekend ontmoetten de twee ploegen elkaar dus voor het eerst in competitieverband op zaterdag.

Na de zeer matige vertoning vorige week tegen 4e klasser Groot Ammers (0-1 verlies) had VVS-trainer Raymond van der Kort nog wel wat werk te verzetten om zijn ploeg op scherp te krijgen voor de hervatting van het seizoen. Met wedstrijden tegen de nummers 2 en 1 voor de boeg zou dat toch echter niet zo moeilijk moeten zijn. Gelukkig hadden de spelers de boodschap om fel te beginnen goed in de oren geknoopt. De eerste helft van het duel was voornamelijk een wedstrijd wat veelal afspeelde op het middenveld waarin beide ploegen elkaar fel op de huid zaten. In de openingsfase van het duel was het de thuisploeg die de eerste kans kreeg om de score te openen. Na een goed uitgevoerde aanval belandde de bal in de 5e minuut voor de voeten van Redouan Adoudy. De VVS-spits benutte deze grote kans echter niet. Zijn poging ging hoog over het doel en daarmee liet de aanvaller een mooie kans liggen om zijn ploeg op een 1-0 voorsprong te zetten. Twee minuten later was het helaas wel raak aan de andere kant. Een speler van Dilettant mocht vanaf 11 meter aanleggen nadat de spits van de bezoekers in het zestienmeter gebied werd neergelegd. De strafschop had echter niet toegekend mogen worden omdat de spits in buitenspelpositie liep toen de voorzet gegeven werd. De scheidsrechter liet zijn assistent Baay Ooms echter staan en kende de strafschop toe. De toegekende strafschop werd feilloos benut en daarmee keek VVS tegen een vroege achterstand aan. In het restant van de eerste helft werden er maar weinig kansen gecreëerd door beide ploegen. Dilettant wist nog wel een keer VVS-doelman Sjef van Vugt aan het werk zetten met een goed schot maar Van Vugt wist met en goede redding een tweede tegendoelpunt te voorkomen. VVS probeerde uit vrije trappen en corners gevaarlijk te worden maar helaas werd het net niet gevonden. Beide ploegen wisten niet meer te scoren voor rust en daardoor ging men met een 0-1 stand naar de kleedkamer.

In het begin van de tweede helft was er hetzelfde spelbeeld te zien als voor rust. Naarmate de wedstrijd vorderde ging VVS steeds meer aandringen om een gelijkmaker te forceren. Dilettant beperkte zich vooral door het spelen van lange ballen om de vaardige spitsen te bereiken. VVS werd steeds gevaarlijker voor het doel en de grootste kans was uiteindelijk voor invaller Shahram Omary. Na een goede voorzet vanaf de linkerkant door Walter van Maurik kwam de bal voor de voeten van Omary. De aanvaller aarzelde niet en nam de bal in één keer op de sloffen maar zijn poging ging voor het doel langs. Met een paar scrimmages voor het doel van Dilettant werd het nog een aantal keren gevaarlijk maar de bezoekers wisten het doel schoon te houden. Na 93 minuten spelen blies de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en was de conclusie van iedereen die de wedstrijd gezien had dat VVS meer verdiende en dat Dilettant te veel had gekregen met drie punten. Maar uiteindelijk draait het voetbalspelletje toch om het maken doelpunten en dat lukte Dilettant zaterdag wel en VVS niet. Helaas moest VVS nog een flinke tegenvaller slikken want aanvoerder Rogier Peltenburg moest met een flinke enkelblessure het veld verlaten en de eerste berichten zijn niet goed. Peltenburg zal de komende 3 maanden helaas niet meer inzetbaar zijn en dat is een flinke aderlating voor VVS.

Volgende week wacht opnieuw een zware klus voor VVS. Dan zullen de zilverstedelingen af moeten reizen naar de koploper. In Schiedam neemt VVS het dan op tegen Kethel Spaland. Het eerste duel eindigde in een 0-2 overwinning voor de Schiedammers. VVS zal revanche willen nemen maar dan zal het flink aan de bak moeten want de koploper blijkt dit seizoen moeilijk te verslaan. De wedstrijd begint volgende week om 14.30 uur op sportpark Willem-Alexander in Schiedam.

Opstelling VVS: Van Vugt, Teunissen, Kruiper, De Jong, Nagtegaal, Karroum, Ten Have, Van Maurik, Peltenburg (Omary), Versluis, Adoudy.