Statushouders bezoeken VVS

1 februari 2018 12:30

en krijgen training van Ari Nagtegaal

Ari traint statushouders

Maandagmiddag 29 januari ontving VVS een groep statushouders uit de Krimpenerwaard. Na een korte introductie over het voetbalverenigingsleven in Schoonhoven werd er flink getraind onder de bezielende leiding van Ari Nagtegaal, trainer binnen VV Schoonhoven. Na een warming-up in spelvorm en techniektraining werd er op het eind nog een fanatieke wedstrijd gespeeld. De groep mannen en vrouwen staat onder leiding van Tirza van der Linden van Ergocontrol. Wekelijks organiseert Tirza bijeenkomsten met de statushouders met als doel om hen middels een goed fysiek gestel de maatschappij in te laten gaan.

Ari: "Ik ben ooit benaderd door Tizra met het verzoek of we als VVS iets konden betekenen bij de inburgering van statushouders. Met name sport is een mooie activiteit die grenzen laat verdwijnen en dwingt tot samenspel en acceptatie van de Nederlandse gewoonten en taal. De groep bestond uit 3 vrouwen die erg fanatiek meededen en 7 mannen. Eerst heb ik iets verteld over onze vereniging, zoals aantal leden, teams, hoe we met elkaar omgaan – respect en plezier en VDV. Verder vertelt hoe we in NL voetbal ervaren. In Eritea is maar 1 kunstgrasveld en dat ligt in het nationale stadion wist men te vertellen. Verder is er wel gras maar de meesten voetballen gewoon op straat. We zijn in totaal 2 uur bezig geweest, van 12 -14 uur. Een vervolg is er niet echt, ik heb wel aangeboden om de volgende keer nogmaals te assisteren of de workshop te doen."

beeldmateriaal via Ineke van Vliet - beweegcoach Gemeente Krimpenerwaard en Thirza van der Linden - bewegen werkt.