Koploper Kethel Spaland een maatje te groot voor Schoonhoven

5 februari 2018 19:45

De eerste twee wedstrijden na de winterstop zijn teleurstellend verlopen voor VVS. Na de nederlaag vorige week tegen Dilettant moest VVS ook deze week een nederlaag slikken. In Schiedam werd er met 4-1 verloren van koploper Kethel Spaland. Het enige doelpunt van VVS kwam op naam van een speler van de thuisploeg die de bal in eigen doel werkte.

Ondanks de nederlaag vorige week tegen Dilettant was er afgelopen zaterdag genoeg vertrouwen voor een goed resultaat tegen de koploper. Vorige speelde de ploeg van VVS-trainer Raymond van der Kort een prima wedstrijd en verdiende het minimaal een punt en misschien zelfs wel meer. Op de inzet die de ploeg liet zien kon Van der Kort voortborduren. Er was wel één tegenvaller te noteren want aanvoerder Rogier Peltenburg is enige tijd uitgeschakeld na een opgelopen blessure vorige week.

In de allereerste wedstrijd van het seizoen speelde troffen VVS en Kethel Spaland elkaar in Schoonhoven. Ondanks een redelijke wedstrijd moest VVS toch een 0-2 nederlaag slikken in de slotfase van het duel. Kethel Spaland blijkt dit seizoen een moeilijk te kloppen te zijn. De ploeg van trainer Peter van Buren speelde drie keer gelijk en verloor nog geen wedstrijd. De Schiedammers lijken dan ook de grootste kanshebber op de titel en op basis van de wedstrijden die VVS gespeeld heeft, kunnen we toch wel stellen dat Kethel Spaland de beste ploeg heeft dit seizoen.

VVS-trainer Raymond van der Kort had gekozen voor een iets behoudender speelwijze. Met twee snelle spitsen probeerde VVS vooral in de omschakeling gevaarlijk te worden. In de beginfase van het duel had Kethel Spaland toch wat moeite met de speelwijze van VVS. De zilverstedelingen lieten de thuisploeg aann de bal en daar leek het heel even moeite mee te hebben. Echter na een minuut of tien spelen verbeterde het spel van de thuisploeg maar gevaarlijk kon het nog niet worden. In de twintigste minuut kwam er uiteindelijk dan toch de openingstreffer voor de thuisploeg. Na matig verdedigen aan VVS-zijde kwam de boomlange spits van Kethel Spaland oog in oog te staan met VVS-doelman Sjef van Vugt. Het was voor de spits vervolgens een koud kunstje om de bal achter Van Vugt te schieten. Na de 1-0 veranderde weinig aan het spel van beide ploegen. Het was VVS wat tegen moest houden tegen een ploeg die naarstig op zoek was naar de 2-0. Die kwam er uiteindelijk in de 30e minuut. Opnieuw was slecht verdedigen de oorzaak van de tegentreffer. Nog voor rust werd het duel definitief beslist. In de 39e minuut werd een bal van buiten het zestienmeter gebied in de bovenhoek geschoten. Doelman Van Vugt was volstrekt kansloos op het mooie schot. VVS kon er op dat moment maar weinig tegenoverstellen. Toch was er een mogelijkheid bij een 2-0 stand om de aansluitingstreffer te maken. Middenvelder Amine Karroum kwam, na goed doorzetten, vrij voor het doel van Kethel Spaland te staan. Uiteindelijk had Karroum waarschijnlijk wat egoïstischer moeten zijn want hij besloot de bal breed te leggen op aanvaller Redouan Adoudy. Helaas stond er nog een verdediger van Kethel Spaland tussen die de bal simpel weg te werken. Daarmee ging de enige grote kans in de eerste helft voor VVS verloren. Er werd uiteindelijk niet meer gescoord waardoor VVS met een 3-0 achterstand teleurgesteld de kleedkamer op kon zoeken.

Na rust kwam er een ander VVS uit de kleedkamer. Er werd meer naar druk naar voren gezet en dat resulteerde na 30 seconden direct in een grote kans voor Redouan Adoudy. Een te korte terugspeelbal kon door Adoudy opgepikt worden waarna hij alleen op de Kethel Spaland doelman af kon gaan. Helaas kon de aanvaller dit buitenkansje niet benutten en bleef een aansluitingstreffer uit. In de corner die volgde kreeg Adoudy opnieuw de kans op de 3-1 maar zijn kopbal ging recht op de doelman af die de bal simpel kon vangen. Kethel Spaland bleef in de tweede helft nog steeds de betere ploeg maar VVS bood veel meer tegenstand en kon regelmatig dicht bij het doel van de thuisploeg komen. In de 81e minuut moest VVS een extra tegenvaller verwerken. Nadat er al drie keer gewisseld was door VVS-trainer Raymond van der Kort moest centrale verdediger Tom Kruiper het veld verlaten met een knieblessure. Door de blessure van Kruiper moest VVS met tien man verder en daar profiteerde Kethel Spaland direct van want nog geen minuut later was het 4-0. VVS wist in de slotfase van het duel toch nog een keer het net te vinden. Al had het daar wel de tegenstander voor nodig. Een goede voorzet van aanvoerder Arie Versluis werd door een verdediger van de thuisploeg in eigen doel gelopen. Door de treffer voor VVS werd de eindstand bepaald op 4-1. Kethel Spaland bleek een maatje te groot voor VVS.

Volgende week speelt VVS een uitwedstrijd tegen Lekkerkerk. Dan kan de ploeg uit de Zilverstad opnieuw aan de bank. Lekkerkerk zal revanche willen nemen op de 4-1 nederlaag die eerder dit seizoen leed tegen VVS. Afgelopen zaterdag speelde de ploeg van trainer Arian van Herk met 0-0 gelijk tegen Dilettant. Met een nieuwe spits in de gelederen is er in Lekkerkerk hoop op een betere tweede seizoenshelft. VVS is dus gewaarschuwd. Het duel begint volgende week op 14.30 uur op sportpark Lekkerkerk.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior (Vrijman), Kruiper, De Jong, Nagtegaal, Versluis, Ten Have (Elkasimi), Van Maurik (Buijs), Adoudy, Karroum, Omary,