8 februari 2018 10:15

het jaar waarin het eerste clubblad werd uitgebracht

Dit keer ga ik een zeer groot aantal jaren terug, namelijk naar 1945. Ik wist niet dat toen al met het uitgeven van een clubblad werd gestart, maar ik werd hierop toevallig geattendeerd door Ada Looren-de Jong, lang geleden penningmeester van onze vereniging. Tot mijn genoegen wist zij mij ook te voorzien van een aantal clubbladen vanaf 1945 en uit  één van de eerste bladen heb ik een artikel overgenomen.  in volledigheid luidend:

Wat is verenigingsbelang?
“Dit is een punt dat veel over het hoofd wordt gezien, vooral in Schoonhoven, maar het is één der hoofdpunten waar het om gaat. Beseft ieder lid van de vereniging zijn plicht, dan krijgt men een
vereniging waarin men schouder aan schouder strijdt om vooruit te komen. We zullen dit eens onder de loupe nemen en kijken hoe dit veelal het geval is. Iemand meldt zich bij de vereniging
aan, maar beseft hij wel wat dit met zich meebrengt? Hij kan een werkend lid zijn, maar ook één waar niets van uitgaat. Hij doet niet anders dan een medelid bekritiseren en op zijn fouten wijzen.
Dat kan wel de waarheid zijn, maar wat doet hij zelf? Bijvoorbeeld: Hij moet mee als reserve. Geen zin, slecht weer, te koud, etc. Zo kan je geen waardig lid van een vereniging zijn. Je moet je kunnen geven en als je soms gepasseerd wordt voor een hoger elftal, je best doen om de plaats weer te veroveren en niet zeggen: “kan mij het schelen”. En dan ten aanzien van de opbouw voor wat betreft vergaderingen. Overdenk wat het beste is voor je vereniging. Kom niet op de vergadering zonder dat je weet wat er op de agenda staat, want “het kan me niet schelen”. Prepareer je van tevoren. Dít en dát kan naar voren gebracht worden en zit dan niet met een mond vol tanden. Niet dat trage en lakse. Je beseft toch dat je een plicht hebt te vervullen? Daarom nu allen bij de eerstvolgende vergadering aanwezig zijn en met elkaar bouwen. Alleen zó kun je een waardig lid van ons Blauw-Wit zijn!”

Is er voor wat betreft het vorenstaande na 78 jaar veel veranderd? Zegt u het maar!

Teus Verhoef

ter illustratie een foto uiit 1946