Schoonhoven begint de competitie met een mooie zege op rivaal Perkouw

23 september 2018 11:00

In de openingswedstrijd van het nieuwe voetbalseizoen is VVS uitstekend van start gegaan. Tegenstander Perkouw werd met een 3-0 nederlaag terug naar Berkenwoude gestuurd. Voor VVS wisten Tiago de Vries, Tom Kruiper en Amine Karroum het net te vinden.

Na zeven weken voorbereiding was het eindelijk weer zover. De competitie ging weer van start. Voor VVS stond er gelijk een mooie maar ook zware tegenstander op het programma. Perkouw was de tegenstander en de laatste jaren heeft VVS niet veel plezier beleefd aan het treffen met de Berkenwoudenaren. De laatste overwinning dateert van 28 februari 2015 toen VVS met 2-3 wist te winnen. Wat de kracht van Perkouw dit jaar zou zijn was op voorhand moeilijk in te schatten. De nieuwe trainer Mark Buijs zag een aantal belangrijke spelers vertrekken of stoppen. Buijs zal dus moeten werken aan een nieuw elftal. VVS-trainer Raymond van der Kort kon zaterdag beschikken over een volledig fitte selectie. Alleen Jordy de Rek was nog afwezig i.v.m. vakantie.

Na drie seizoenen zonder overwinning werd het weer eens tijd voor VVS om een overwinning te boeken op Perkouw. Vanaf het eerste fluitsignaal liet VVS ook merken dat het dit keer anders zou aflopen. De beginfase van het duel was nog wat aftasten. Er werd door beide ploegen veel balverlies geleden waardoor het een rommelig begin werd. De eerste grote kans was er voor VVS. Het was Amine Karroum die na een subtiel tikje van Tiago de Vries alleen op doelman af kon. Helaas werd zijn poging gekeerd door de doelman van Perkouw. Naarmate de eerste helft vorderde nam VVS de overhand maar van echt goed voetbal was nog geen sprake. Toch wisten de zilverstedelingen op voorsprong te komen. Het was Tiago de Vries die op de rand van het zestienmeter gebied werd vrijgespeeld en met een mooi bekeken schot in de verre hoek liet hij de doelman kansloos. Kort na de openingstreffer wist Perkouw bijna op gelijke hoogte te komen. Het was de nieuwe Perkouwse spits Kevin Guttink die uit een vrije trap de bal van dichtbij op doel kon koppen. Helaas voor hem stond de 18-jarige VVS-doelman Yannis van der Graaf op de juiste plek om de doelpoging te keren. In de 32e minuut wist VVS de voorsprong te verdubbelen. Op aangeven van Amine Karroum (hoekschop) wist Tom Kruiper de bal achter de Perkouw-doelman te koppen. Kruiper bracht daarmee zijn ploeg op een comfortabele 2-0 voorsprong. Tegen Perkouw moet je echter altijd bij de les blijven want de kracht van de ploeg uit Berkenwoude is dat het ze altijd tot het einde van de wedstrijd blijven vechten voor een goed resultaat. Vlak voor rust was het opnieuw spits Guttink die dichtbij een Perkouwse treffer was. Na een fout in de VVS-defensie kon Guttink alleen op doel af. VVS-doelman Van der Graaf toonde zich echter weer als een uitstekende doelman en wist de doelpoging onschadelijk te maken. Uiteindelijk werd er niet meer gescoord voor rust en met een verdiende 2-0 voorsprong voor VVS kon de kleedkamer opgezocht worden.

In tweede helft was het spel niet beter dan in de eerste helft. VVS liet zich wat terugdringen door Perkouw en speelde te snel de lange ballen. In de momenten dat het wel bleef voetballen werden er ook mogelijkheden gecreëerd maar doelpunten bleven uit. Perkouw bleef op jacht naar de aansluitingstreffer. Met voornamelijk lange ballen op de lange spits werd er geprobeerd gevaar te stichten. Het was echter steeds Tom Kruiper die heer en meester was in de VVS-defensie. Kansen waren er dan ook niet voor de bezoekers. Omdat VVS de 3-0 maar niet wist te scoren bleef het toch spannend tot aan de slotfase van het duel. In de 87e minuut was het uiteindelijk dan toch raak voor de thuisploeg. Het was invaller Ermin Begic die aan rechterkant goed door kon gaan en op de achterlijn wist hij de bal voor te geven op de mee opgekomen Amine Karroum die de wedstrijd definitief wist te beslissen. Na 90 minuten spelen was de vreugde groot bij VVS. Met een verdiende 3-0 zege werd er eindelijk weer eens afgerekend met Perkouw.

Volgende week wacht voor VVS een duel met CION. De ploeg uit Vlaardingen wist vorig jaar promotie af te dwingen naar de 3e klasse en dit seizoen werd er begonnen met een 2-2 gelijkspel tegen DRL. De laatste wedstrijden tussen VVS en CION waren in het seizoen 2010/2011. VVS wist thuis met 3-1 te winnen maar in Vlaardingen werd er met 1-0 verloren. Wat de kracht van CION is weten we niet maar het zal zeker een lastige wedstrijd gaan worden. De wedstrijd begint volgende week om 14.30 uur op sportpark Broekpolder Deltasport.

Opstelling VVS: Van der Graaf, Senior, Kruiper, De Jong, Heikoop, Hartmann (Allaoui), Versluis, Van Maurik (Omary), Peltenburg, Karroum, De Vries (Begic)