Schoonhoven is ongeslagen status kwijt

9 oktober 2018 19:30

In de derde speelronde van de competitie heeft VVS de eerste nederlaag van het seizoen moeten incasseren. Na de twee eerdere overwinningen was Dilettant dit weekend te sterk voor de Zilverstedelingen. Op het eigen sportpark verloor VVS met 2-4. Voor VVS waren Yordi de Rek en Rogier Peltenburg trefzeker.

Na overwinningen op Perkouw en CION kon de competitiestart niet beter voor VVS. De ploeg van VVS-trainer Raymond van der Kort keek dan ook met het volste vertrouwen uit naar het treffen met Dilettant. De bezoekers uit Krimpen a/d Lek hadden na twee wedstrijden drie punten weten te behalen. Tegen titelfavoriet sv Charlois werd met 5-2 verloren maar vorige week wist de ploeg van trainer Jan Verveer met 6-2 te winnen van YVV de Zwervers. Vorig seizoen speelden VVS en Dilettant voor het eerst in competitieverband tegen elkaar. In Schoonhoven werd er met 0-1 gewonnen door Dilettant en in Krimpen a/d Lek was VVS met 0-1 te sterk. Op voorhand kon er dus wel gezegd worden dat beide ploegen aan elkaar gewaagd zouden zijn.

VVS-trainer Van der Kort kon t.o.v. vorige week weer beschikken over Walter van Maurik en Deef Vermeulen. Vanwege de vorige week opgelopen blessure kon Shahram Omary helaas niet aan de aftrap verschijnen. Vlak voor de wedstrijd zag Van der Kort ook Robin Heikoop afhaken. In de w-up bleek Heikoop toch niet fit genoeg om aan de wedstrijd te beginnen. Gelukkig beschikken de Schoonhovenaren over een brede selectie en was het dus geen probleem om een volwaardig elftal aan de aftrap te laten verschijnen.

Al in de beginfase bleek dat VVS een lastige wedstrijd tegemoet zou gaan. Vanaf de eerste minuut nam Dilettant het heft in handen en zette VVS constant onder druk. VVS had het lastig om er onderuit te voetballen. Toch leverde de druk van Dilettant geen kansen op. Na ongeveer vijftien minuten spelen kwam VVS beter in het spel en nam het een licht overwicht in de wedstrijd. Met als resultaat een grote kans voor Amine Karroum. De aanvallende middenvelder van VVS zette een speler van Dilettant rond het zestienmeter gebied onder druk en kon vervolgens de bal afpakken. Karroum kon daarna alleen op de doelman af maar zijn poging werd gestopt door de doelman. In de rebound was er nog een grote kans voor Tiago de Vries maar ook zijn poging trof geen doel. Niet veel later kreeg VVS opnieuw een kans. Het was opnieuw Amine Karroum die zich langs een aantal verdedigers wist te wurmen maar zijn schot belandde in het zijnet. Ondanks het overwicht op dat moment was het toch Dilettant was de leiding nam in de wedstrijd. De spits van Dilettant mocht een vrije trap nemen aan de zijlijn ter hoogte van het zestienmeter gebied. Of het bedoeld was weten we helaas niet, maar de vrije trap belandde direct, over VVS-doelman Yannis de Graaf in de verre hoek. De 0-1 voor Dilettant was voor VVS-trainer Van der Kort het sein om een tactische wissel toe te passen. Jordy Hartmann moest het veld verlaten voor de snelle Yordi de Rek. De wissel pakte uiteindelijk goed uit. Nadat VVS al eerder dichtbij de gelijkmaker was via een aantal kopballen, was het Yordi de Rek die in 46e minuut alsnog voor rust de gelijkmaker binnen kon schieten.

Na rust was VVS in de beginfase de betere ploeg wat uiteindelijk resulteerde in grootste kans van de wedstrijd voor VVS. Het was aanvoerder Rogier Peltenburg die na goed doorzetten de bal op een presenteerblaadje legde voor Tiago de Vries. Op drie meter van het doel hoefde De Vries de bal alleen maar binnen te schuiven maar tot verbazing van alles en iedereen op sportpark Het Hofland wist hij de bal tegen de lat aan te schieten. Hij verzuimde daarmee om zijn ploeg op een belangrijke en verdiende 2-1 voorsprong te zetten. Na het missen van deze grote kans leek het geloof in een overwinning steeds verder weg te sijpelen. Dilettant nam de overhand in de wedstrijd en werd verschillende malen dreigend in de omschakeling. In de 67e minuut wist Dilettant de leiding te nemen in de wedstrijd. Het werd daarbij wel enigszins geholpen door de doelman van VVS. Een hoog ingespeelde bal leek een prooi voor VVS-verdediger Tom Kruiper maar doelman Yannis van der Graaf sprong bij Kruiper in de rug waardoor de verdediger uit balans raakte en de bal niet meer goed kon wegkoppen. De bal belandde na deze botsing voor de voeten van de Dilettant spits die de bal in een leeg doel simpel binnen kon tikken. Een flinke tegenvaller dus voor de thuisploeg en niet veel later werd het helaas nog erger. Vijf minuten na de 1-2 wist Dilettant opnieuw te scoren en daarmee leek de wedstrijd beslist. VVS probeerde nog met man en macht om de aansluitingstreffer te forceren maar de kracht was uit de ploeg. In de 83e min werd het ook nog 1-4 via een makkelijk gegeven strafschop. Er werd wel een overtreding gemaakt maar deze was zichtbaar buiten het zestienmeter gebied, maar de verder prima fluitende scheidsrechter, legde de bal toch op de stip. In de absolute slotfase van het duel was het Rogier Peltenburg die op aangeven van Amine Karroum de eindstand bepaalde op 2-4. VVS is door de nederlaag zijn ongeslagen status kwijt en dat had toch niet gehoeven gezien de kansen die de thuisploeg kreeg.

Volgende week speelt VVS een uitwedstrijd tegen Excelsior Rotterdam. De Rotterdammers kunnen nog niet spreken van een fantastische competitiestart. Na drie wedstrijden spelen bezetten de Kralingers de twaalfde plaats op de ranglijst met slechts één punt. Afgelopen zaterdag werd er tegen Perkouw met 0-0 gelijk gespeeld. De wedstrijd begint volgende week om 15.00 uur op sportpark Woudestein in Rotterdam.

Opstelling VVS: De Graaf, Senior (Teunissen), Kruiper, Vermeulen, De Jong, Hartmann (De Rek), Versluis, Van Maurik, Peltenburg, Karroum, De Vries.