Schoonhoven boekt zwaarbevochten zege

21 oktober 2018 12:15

Na een overwinning op Zwarte Pijl blijft VVS bovenin de ranglijst meedoen. Makkelijk ging het zeker niet in Rotterdam maar uiteindelijk wist VVS toch een 0-1 overwinning uit het vuur te slepen. Middenvelder Arie Versluis was de matchwinner voor VVS door een doelpunt in de eerste helft. Door de overwinning steeg VVS naar een gedeelde derde plaats met tien punten uit vijf wedstrijden.

Gezien de wedstrijden van vorig jaar en de resultaten van dit jaar wist VVS dat een zware wedstrijd tegemoet zou gaan tegen Zwarte Pijl. De Rotterdammers wisten dit seizoen al drie van de vier wedstrijden te winnen en stonden daarmee op een vierde plaats op de ranglijst. Vorig seizoen verloor VVS in Rotterdam met 3-0 maar thuis wisten de Zilverstedelingen een 1-0 overwinning te boeken.

VVS-trainer Raymond van der Kort moest wel sleutelen aan zijn elftal voor het duel van afgelopen zaterdag i.v.m. een aantal afwezigen. Afgelopen dinsdag begon Van der Kort met een volledige fitte groep aan de trainingen maar drie later waren er vier blessures te noteren. Amine Karroum, Deef Vermeulen, Steven de Jong en Jordy Hartmann moesten allen afhaken voor het duel tegen Zwarte Pijl. Ook Robin Heikoop was i.v.m. werk niet beschikbaar voor deze wedstrijd. Ondanks de afwezigen stond er gewoon weer een sterk VVS op het veld.

In de eerste helft van het duel werd duidelijk dat VVS voor de juiste tactiek gekozen had. Door de juiste info wist Van der Kort hoe de Rotterdammers wilden gaan spelen en dat kwam ook zo uit. Zwarte Pijl wilde met diagonale passes richting de behendige buitenspelers gevaar stichten in de defensie van de bezoekers. VVS was hierop berekend en de mogelijkheden voor VVS lagen in de omschakeling en daar werd ook veelvuldig gebruik van gemaakt. De spitsen werden snel gezocht omdat er veel ruimte lag in defensie van Zwarte Pijl. Na een kwartier spelen resulteerde dat in een grote mogelijkheid voor Arie Versluis. Versluis kon alleen op de doelman af maar koos voor een lob over de keeper heen. Helaas ging zijn poging net naast het duel. VVS bleef gevaarlijk en in de 22e minuut leek VVS op een 0-1 voorsprong te komen door een schitterend schot van Tiago de Vries richting de kruising. Zijn poging spatte echter uiteen op de lat. In de 29e minuut wist VVS dan toch een verdiende 0-1 voorsprong te pakken. Het was Arie Versluis die na een schitterende aanval de bal met een bekeken schot in de verre hoek wist te schieten. Na de openingstreffer bleef VVS op zoek gaan naar een tweede doelpunt. Shahram Omary was dicht bij die tweede treffer. Zijn schot belandde echter op de paal. Even leek de bal alsnog binnen te vallen via de rug van de doelman maar ook die bal raakte de paal. VVS moest uiteindelijk wel op blijven passen voor de vrije trappen en corners van de thuisploeg. Grote kansen waren er echter niet te noteren voor de Rotterdammers. VVS kon tevreden zijn met het goede spel in de eerste helft maar niet over de tussenstand. Weliswaar ging VVS met een 0-1 voorsprong rusten maar gezien de kansen had het duel al beslist kunnen of misschien wel moeten zijn. Dat was het enige wat Van der Kort zijn ploeg kon verwijten.

Na rust was er toch wel een ander spelbeeld te zien. VVS had het erg lastig in de tweede helft. Zwarte Pijl schroefde het tempo wat omhoog en met een aantal wissels probeerden ze de gelijkmaker te forceren maar net als in de eerste helft blijven echte grote kansen uit. Yannis van der Graaf moest wel een aantal keren handelend optreden maar de schoten waren een makkelijke prooi voor 18-jarige doelman. VVS probeerde net als voor rust gevaarlijk te worden in de omschakeling maar dat ging wel een stuk moeizamer. Halverwege de tweede helft had Zwarte Pijl met tien man op het veld moeten staan na een schandalige overtreding op Tiago de Vries. De middenvelder van Zwarte Pijl pleegde met twee benen vooruit een aanslag op de benen van De Vries die daarna direct het veld geblesseerd moest verlaten. De scheidsrechter beoordeelde deze situatie echter met een gele kaart tot ontsteltenis van de Schoonhovenaren. Invaller Ermin Begic liet zich direct na zijn invalbeurt zien met een schitterende volley die uiteindelijk op de bovenkant van de lat belandde. Kort daarna testte Begic de doelman door de bal in de korte hoek te schieten maar de sluitpost van Zwarte Pijl wist de bal met de voet weg te werken. Zwarte Pijl bleef in slotfase op zoek gaan naar de gelijkmaker door de lange centrale verdediger mee naar voren te sturen maar ook dit bleef zonder resultaat omdat Tom Kruiper heer en meester was in defensie van VVS. In de laatste minuten van het duel had Arie Versluis het duel moeten beslissen. Na een mooie steekpass werd Versluis alleen op doel gestuurd maar helaas wist de middenvelder het duel niet op slot te gooien. Na 94 minuten spelen werd er een einde gemaakt aan het duel door de scheidsrechter en daarmee boekte VVS een zwaarbevochten overwinning. Een mooie bijkomstigheid is dat VVS voor de vierde maal dit seizoen de nul wist te houden. Alleen Dilettant wist dit seizoen tegen VVS het net te vinden.

Volgende week speelt VVS weer een thuiswedstrijd. FC Ijsselmonde komt dan op bezoek in de Zilverstad. De fusieclub uit Rotterdam werd vorig jaar kampioen in de vierde klasse en staat momenteel op een zevende plaats met zeven punten uit vijf wedstrijden. Afgelopen zaterdag verloren de Rotterdammers met 1-2 van VVOR. Wat de kracht van FC Ijsselmonde is dat weten we nog niet maar het zal in ieder geval een moeilijke wedstrijd gaan worden voor VVS. De wedstrijd begint aankomende zaterdag om 15.00 uur op sportpark Het Hofland. Hopelijk weten de mannen de goede lijn door te trekken en kunnen we volgende week weer drie punten bijschrijven aan het totaal.

Opstelling VVS:  De Graaf, Senior, Kruiper, Nagtegaal, Teunissen, Allaoui, Omary (De Rek / Vrijman), Van Maurik, Peltenburg, Versluis, De Vries (Begic)