Schoonhoven speelt gelijk tegen koploper

4 november 2018 10:15

Aan het uit duel tegen koploper Charlois heeft VVS een punt overgehouden. In Rotterdam werd er met 1-1 gelijkgespeeld. Voor VVS was Amine Karroum in de eerste helft de doelpuntenmaker. Ook in de tweede helft wist VVS te scoren maar Hayo Nagtegaal schoot de bal helaas in het eigen doel.

Een verleden tussen Charlois en VVS is er nog niet. Dit omdat Charlois pas 5 jaar bestaat en er nog niet eerder tegen elkaar gespeeld werd. De fusieclub (CVV-Mercurius en sv DEHMusschen) acteerde de eerste twee jaar in de vierde klasse. In het tweede jaar werden de Rotterdammers kampioen en daardoor speelden ze afgelopen twee seizoenen in de derde klasse. Dit jaar wordt Charlois gezien als grote titelfavoriet en dat laten ze ook zien met mooie overwinningen en een eerste plaats op de ranglijst. Voor VVS dus een zware klus om een goed resultaat weg te halen.

VVS-trainer Raymond van der Kort kon afgelopen zaterdag niet beschikken over de geblesseerden Robin Heikoop en Steven de Jong. Ook Daan Teunissen was vanwege familieverplichtingen afwezig. Van der Kort verraste toch enigszins met zijn basisopstelling want topscorer Tiago de Vries werd om tactische redenen op de bank gehouden ten faveure van Ermin Begic. Ook Walter van Maurik, die tot nu toe in alle wedstrijden aan de aftrap verscheen, moest plaatsnemen op de bank. Shahram Omary kreeg dit keer de voorkeur.

In de beginfase had VVS het zichtbaar moeilijk met de snel combinerende Rotterdammers. Onder aanvoering van oud-prof Ronnie Nouwen werd veelvuldig de aanval gezocht. Ondanks het overwicht in het eerste kwartier werden er geen kansen gecreëerd. Na de felle start van Charlois kroop VVS uit zijn schulp en ontstond er een mooi gevecht tussen twee ploegen die allebei voor de winst voetbalden. VVS kreeg steeds meer grip op de wedstrijd en kwam een aantal malen gevaarlijk bij het doel van Charlois. Echte grote kansen kon het uiteindelijk niet creëren. In de 40e min kreeg VVS wel een grote mogelijkheid op de openingstreffer. Het was aanvaller Ermin Begic, die na slecht verdedigen door de Charlois defensie, alleen op de doelman af kon. Helaas stuitte Begic op de doelman en werd deze kans onbenut gelaten. Vijf minuten later was het alsnog raak voor de Schoonhovenaren. Op slag van rust was het Amine Karroum de met een schot van buiten het zestienmeter de doelman wist te verschalken. Kort daarna was het rustsignaal van de scheidsrechter. VVS ging dus toch wel enigzins verassend een met 0-1 voorsprong rusten.

VVS kwam na de rust uitstekend uit de kleedkamer. De thuisploeg werd vol onder druk gezet en die hadden het daar zichtbaar moeilijk mee. VVS ging op de jacht naar de 0-2 en ze waren daar dichtbij toen de doelman een schot van Shahram Omary door zijn handen liet glippen. De bal belandde daarna echter helaas aan de verkeerde kant van de paal. In de 54e minuut kwam Charlois, op dat moment geheel tegen de verhouding in, op 1-1. De Rotterdammers hadden daar de hulp van Schoonhovernaar Hayo Nagtegaal bij nodig. De centrale verdediger gleed de bal na een voorzet van de linkerkant in eigen doel. Dit was toch enigszins verassend want Nagtegaal leek de bal toch simpel weg te kunnen werken en ook doelman Yannis van der Graag had de bal kunnen pakken. Dit was toch een tegenvaller want VVS leek toch op weg naar een stunt tegen de koploper. De gelijkmaker was voor Charlois het sein om er een tandje bij te doen. De thuisploeg ging daarbij wel een aantal keren over de schreef want de scheidsrechter had een rode kaart uit moeten delen aan een middenvelder van Charlois. Amine Karroum werd namelijk na een mooie individuele actie keihard van achter neer geschopt. Een schandalige overtreding die door de scheidsrechter werd beoordeeld met een gele kaart. Als er een VAR aanwezig zou zijn, dan was er geen enkele twijfel geweest of dit een rode kaart was of niet. Gelukkig kon Karroum wel verder spelen. Niet veel later moest Charlois alsnog met tien man verder. Bij een vrije trap van VVS zou een speler van Charlois te dichtbij hebben gestaan. Hij kreeg daarvoor zijn tweede gele kaart en kon de kleedkamer opzoeken. Het overtal kon VVS helaas niet benutten want Charlois bleef de betere ploeg in de slotfase. VVS kwam zelfs heel goed weg omdat de thuisploeg twee grote kansen om zee hielp. Vlak voor tijd moest VVS bijna verder zonder doelman Yannis van der Graaf na een flinke overtreding. Van der Graaf krijg bij het uitkomen een knie in zijn gezicht van een tegenstander en even leek het erop dat hij van het veld af moest. Gelukkig kon Van der Graaf de wedstrijd vervolgen. Na 93 minuten spelen zat het duel erop en moesten beide ploegen zich tevredenstellen met een punt en ik denk dat dit ook een terechte uitslag is.

Door het gelijke spel steeg VVS naar plek drie op de ranglijst. Dit kwam wel omdat het duel tussen DRL en Dilettant het einde niet haalde vanwege wanordelijkheden en er dus ook nog geen uitslag is. Charlois blijft koploper maar het zag wel DVO’32 twee punten dichterbij komen. Volgende week is er geen competitiewedstrijd. VVS speelt dan een oefenwedstrijd tegen GRC’14 2 die uitkomen in de reserve hoofdklasse. Een week later komt YVV De Zwervers op bezoek. Dit zal een mooi weerzien zijn met het oud-trainer Wim Eilander. Eilander, die drie seizoenen in dienst was bij VVS, is bezig aan zijn tweede seizoen bij de Rotterdammers. Echt lekker gaat het daar nog niet want YVV De Zwervers wist pas 1 punt te behalen dit seizoen en staat daarmee op de laatste plaats op de ranglijst.

Volgende week dus eerst de oefenwedstrijd tegen GRC’14. De wedstrijd begint om 14.30 uur op sportpark Het Hofland in Schoonhoven.

Opstelling VVS: De Graaf, Senior, Kruiper, Nagtegaal, Vermeulen (Van der Wiel), Allaou (Van Maurik), Versluis, Omary, Peltenburg (De Vries), Karroum, Begic.