Tweede nederlaag dit seizoen voor Schoonhoven

26 november 2018 20:15

VVS moest afgelopen zaterdag de tweede nederlaag van het seizoen incasseren. Nadat het eerder dit seizoen met 2-4 verloor van Dilettant was nu VVOR te sterk met dezelfde cijfers. Voor VVS wisten Hayo Nagtegaal en Rogier Peltenburg het net te vinden. Door de nederlaag zijn de koplopers voorlopig uit zicht.

Zaterdag stond de lastige uitwedstrijd tegen VVOR op het programma. De Rotterdammers hadden de laatste vier wedstrijden gewonnen en waren daardoor opgeklommen naar de derde plaats op de ranglijst. Het duel tussen VVOR en Schoonhoven staat over het algemeen garant voor veel doelpunten. De twee ploegen speelden de afgelopen jaren veelvuldig tegen elkaar in competitieverband en dit waren meestal leuke en spannende wedstrijden. Vorig seizoen wisten beide ploegen één keer te winnen. In Rotterdam was VVS met 2-3 te sterk maar in de thuiswedstrijd was het VVOR wat met een 2-3 overwinning huiswaarts ging. VVOR beschikt al jaren over een sterke selectie en strijd elk jaar mee om de prijzen. Er stond voor VVS dus een zware klus te wachten.

VVS-trainer Raymond van der Kort heeft dit seizoen regelmatig te kampen met blessures. Al een aantal wekenlang zijn verdedigers Steven de Jong, Robin Heikoop en Deef Vermeulen niet beschikbaar vanwege een blessure. Afgelopen week kwam daar helaas ook Yannis van der Graaf bij. De jonge talentvolle doelman, die dit seizoen een basisplaats wist te veroveren, moest dinsdag het trainingsveld verlaten met een schouderblessure. Zijn plaats werd afgelopen zaterdag ingenomen door de ervaren Sjef van Vugt die de afgelopen seizoenen het doel verdedigde bij de blauw-witten. Aanvoerder Rogier Peltenburg kon ook niet aan de aftrap verschijnen i.v.m. werk verplichtingen. Hij zou later in de wedstrijd nog wel invallen.

In de openingsfase van het duel waren de ploegen gelijkwaardig aan elkaar. Het spel ging over en weer zonder echte grote kansen. VVOR was wel een aantal malen gevaarlijk met vrije trappen en corners maar doelman Sjef van Vugt hoefde niet handelend op te treden. In de openingsfase werd wel duidelijk dat het belangrijk was om de strijd op het middenveld te winnen. Na een kwartier spelen kwam VVOR op een 1-0 voorsprong. Nadat de bal in eerste instantie nog weggewerkt na een vrije trap, werd de bal vanaf puntje zestien in de verre hoek achter VVS-doelman Sjef van Vugt geschoten. Voor VVS was de 1-0 een fikse tegenvaller en het kreeg in het vervolg van de eerste helft steeds lastiger om de aanvallen van VVOR te stoppen. De Rotterdammers hadden de overhand genomen in de wedstrijd en waren strijdvaardiger op het middenveld. In de 24e minuut kwam VVOR op een verdiende   2-0 voorsprong. VVS mocht dit zichzelf wel aanrekenen omdat het niet ingreep toen de middenvelder van VVOR het hele middenveld overstak om vervolgens met een boogbal doelman Van Vugt te verschalken. VVS kon er in de eerste helft weinig tegenoverstellen. Af en toe was het wel in de buurt van de VVOR-doelman maar echt gevaarlijk kon men niet worden. Middenvelder Shahram Omary was nog het meest dichtbij een treffer maar zijn poging ging een meter naast het doel. Omdat het VVOR ook niet meer lukte om te scoren ging men met een 2-0 voorsprong voor de Rotterdammers naar de kleedkamer.

In de tweede helft was er helaas hetzelfde spelbeeld. VVOR bleef de betere ploeg en VVS had het moeilijk om een kentering teweeg te brengen in de wedstrijd. VVS-trainer Raymond van der Kort probeerde wat te forceren door twee nieuwe aanvallers in de wedstrijd te brengen. Dit had helaas niet het gewenste resultaat. VVS moest zelfs alle zeilen bijzetten om de 3-0 te voorkomen. Helaas lukt dit niet. In de 83e minuut wist de thuisploeg de voorsprong te vergroten. Het had daar wel de hulp van de scheidsrechter voor nodig die twee overduidelijk overtredingen over het hoofd zag. De spits van VVOR mocht echter het spel gewoon vervolgen en wist met een schuiver in de korte hoek doelman Van Vugt te passeren. De 3-0 zou het begin zijn van een enerverende slotfase. Twee minuten na de 3-0 wist Hayo Nagtegaal de marge terug te brengen tot twee doelpunten. Uit een corner was het Rogier Peltenburg die de bal op de lat kopte. De bal kwam vervolgens voor de voeten van Hayo Nagtegaal die de bal simpel binnen kon tikken. Eén minuut later werd het ook nog 3-2 nadat Rogier Peltenburg met een mooie volley de bal in de korte hoek wist te schieten. Met nog een paar minuten te spelen was alle hoop op een resultaat ineens terug bij de Schoonhovenaren. Die hoop was ook snel weer weg toen VVOR in de 94e minuut de wedstrijd definitief in het slot gooide met een rake vrije trap. Ook hier ging een discutabele beslissing van de scheidsrechter aan vooraf. VVS-middenvelder Amine Karroum speelde bij een duel overduidelijk de bal maar de scheidsrechter besliste anders. De vrije trap die volgde werd vervolgens snoeihard binnengeschoten. Kort na de 4-2 floot de scheidsrechter voor het einde. Een terechte nederlaag voor VVS tegen een sterk VVOR.

Door de nederlaag moet VVS even pas op de plaats maken in de strijd om de bovenste plaatsen. VVS bezet de vijfde plaats op de ranglijst met 15 punten uit 9 gespeelde wedstrijden. Volgende week wacht voor VVS een thuiswedstrijd tegen Lekkerkerk. De Lekkerkerkers boekten afgelopen zaterdag de tweede overwinning van het seizoen. In het thuisduel tegen Excelsior werd er met 2-1 gewonnen. Na twee gelijke spelen en een nederlaag is het zaak voor VVS om weer drie punten te pakken en niet terug te zakken naar de middenmoot. Als VVS wat wil dit seizoen, dan zal er gewonnen moeten worden. De wedstrijd begint zaterdag om 14.30 uur op sportpark Het Hofland.

Opstelling VVS: Van Vugt, Senior, Kruiper, Nagtegaal, Allaoui, Omary (De Rek), Van Maurik, Begic (Versluis), Karroum, De Vries (Peltenburg)