Schoonhoven verliest derby tegen Perkouw

11 februari 2019 20:15

Afgelopen zaterdag wist voor VVS voor de derde keer op rij niet te winnen. Met een sterk gewijzigd elftal moest VVS aantreden tegen rivaal Perkouw. In Berkenwoude werd er moet 3-0 verloren. Door de nederlaag zullen de zilverstedelingen voorlopig naar beneden moeten kijken wat de nacompetitiestreep komt helaas steeds dichterbij.

Het zit VVS de laatste weken niet mee. Tegen Leonidas en YVV de Zwervers werd er redelijk gespeeld maar werden er te veel kansen gemist en had het ook niet bepaald de scheidsrechter mee. De laatste weken wordt de selectie van trainer Raymond van der Kort ook nog eens geteisterd door blessures. En dan met name in verdedigend opzicht. Zo lijkt het seizoen van Daan Teunissen (blessure opgelopen tegen Leonidas) en Steven de Jong (blessure opgelopen op de training) voorbij. Ook voorin zijn er de nodige problemen want topscorer Tiago de Vries is al een aantal weken geblesseerd en vorige week zaterdag kwam daar ook nog eens de blessure van aanvoerder Rogier Peltenburg bij. Verdediger Robin Heikoop gaf ook nog eens te kennen te stoppen met selectievoetbal i.v.m. werkverplichtingen.

Geen prettige tijden dus voor de trainer van de blauw-witten. En dan stond ook nog eens de derby met Perkouw voor de deur. In de week voorafgaand aan het duel met Perkouw kreeg Van der Kort nog twee tegenslagen te verwerken want centrale verdediger Tom Kruiper moest de wedstrijd tegen Perkouw laten schieten i.v.m. een begrafenis en middenvelder Eyoub Allaoui had schoolverplichtingen. Van de Kort moest dus flink improviseren. Ten op zichte van de, eerder dit seizoen, met 3-0 gewonnen wedstrijd tegen Perkouw stonden er 6 andere spelers in de basis.

VVS begon het duel met Perkouw nog redelijk maar had wel veel last van de harde wind die over het veld raasde. VVS wist echter geen kansen te creëren. Perkouw wel een aantal keren in de buurt van VVS-doelman Yannis van der Graaf via vrije trappen en corners maar ook de thuisploeg werd niet echt gevaarlijk. In de 17e minuut was het wel Perkouw wat op een 1-0 voorsprong kwam. Het had daarbij wel flink wat geluk nodig want een voorzet vanaf de linkerkant leek een makkelijke prooi voor VVS-doelman Van der Graaf maar door de harde wind veranderde bal van richting en viel zomaar ineens in het doel. Een flinke domper voor VVS wat de laatste weken toch al niet veel geluk had en dan krijg je ook nog eens zo’n doelpunt om de oren. Het spel van VVS werd er naar de 1-0 niet beter op. Medespelers werden maar moeilijk gevonden en kansen waren er niet te noemen. Een paar keer kwam VVS nog wel voor het doel via vrije trappen en corners maar de Perkouwse defensie hield makkelijk stand. Het niveau van de eerste helft was niet echt best te noemen maar de harde wind was hier wel debet aan. Omdat beide ploegen niet meer wisten te scoren ging men met een 1-0 voorsprong voor de thuisploeg naar de kleedkamer.

Na rust leek het besef er te zijn bij VVS dat er uit een ander vaatje getapt moest worden. In de beginfase van de tweede helft had VVS een licht overwicht maar dat was helaas ook snel weer over. Het spelniveau van VVS werd steeds slordiger en ook in de duels had VVS weinig te vertellen. Ondanks dat stond het nog steeds maar 1-0 en was er nog voldoende tijd om de gelijkmaker te scoren. Echter in de 73e minuut kwam aan illusies een einde bij VVS. Na goed verdedigend werk van Amine Karroum mocht de behendige middenvelder een vrije trap nemen rond het eigen strafschopgebied. Niets aan de hand zou je zeggen maar Karroum nam de vrije trap zelf en schoot de bal zomaar in de voeten van de spits van Perkouw die vervolgens alleen nog maar de bal hoefde aan te nemen en de bal achter Van der Graaf te schieten. Dit buitenkansje liet hij niet onbenut en met een 2-0 voorsprong voor Perkouw leek de wedstrijd wel beslist want VVS was zaterdag niet bij machten om nog iets te forceren. Tot overmaat van ramp moest verdediger Deef Vermeulen kort daarna ook nog eens het veld verlaten met een enkelblessure. In de 81e minuut werd het ook nog 3-0 voor de thuisploeg. Een op het ook simpele voorzet van de rechterkant leek een makkelijke prooi voor VVS-doelman Van der Graag gepakt. De Schoonhovense doelman liet de bal echter los en een speler van Perkouw was er als de kippen bij om de bal in het net te schieten. In het slot van de wedstrijd werd er vervolgens niet meer gescoord en was het dus uiteindelijk een kansloze middag voor VVS. Als excuus mag gebruikt dat VVS een aantal belangrijke spelers moest missen maar de manier waarop er verloren werd moet toch wel nabesproken worden.

Door de drie nederlagen op rij is VVS aardig gezakt op de ranglijst. De zilverstedelingen gingen de winterstop in met een vijfde plaats op de ranglijst. Inmiddels is de ploeg afgezakt naar de tiende plaats en moet het echt gaan uitkijken dat het niet nog verder zakt want de nacompetitiestreep komt akelig dichtbij. Volgende week wacht VVS weer een belangrijke wedstrijd dan komt CION op bezoek in Schoonhoven. De eerste wedstrijd werd in Vlaardingen met 0-2 gewonnen. Hopelijk kan VVS aankomende zaterdag weer beroep doen op een aantal spelers die afgelopen weekend nog ontbraken. De wedstrijd begint zaterdag om 15.00 uur om sportpark Het Hofland.

Opstelling: Van der Graaf, Senior (Elkasimi), Van der Wiel, Vermeulen (Aït si M’hand), Nagtegaal, Karroum, Versluis, Omary, Van Maurik, Begic, Adoudy (Godwill)