Schoonhoven weet weer wat winnen is

17 maart 2019 9:45

Afgelopen zaterdag heeft VVS de eerste overwinning in 2019 weten te boeken. Na zes nederlagen op een rij konden de Zilverstedelingen eindelijk weer eens drie punten bijschrijven. In Rotterdam wist VVS met 0-2 te winnen van FC IJsselmonde. Voor VVS waren Walter van Maurik en Arie Versluis trefzeker.

Voor VVS stond er zaterdag weer een lastige uitwedstrijd op het programma. Het in uitstekende vorm verkerende FC IJsselmonde was de tegenstander. Van de laatste vijf wedstrijden wonnen de Rotterdammers namelijk vier keer en speelde het één keer gelijk. Vorige week werd er zelfs gewonnen van titelkandidaat VVOR. Een lastige klus dus voor VVS wat het qua resultaten niet echt geweldig doet momenteel. De eerste wedstrijd tussen beide ploegen leverde een 3-2 overwinning op voor VVS. Tiago de Vries was in die wedstrijd vlak voor tijd de matchwinnaar.

VVS-trainer Raymond van der Kort kon eindelijk weer eens beschikken over een bijna compleet fitte selectie. Helaas moes Yordi de Rek nog wel geblesseerd afhaken nadat hij in de midweekse wedstrijd tegen 1e klasser Almkerk (3-4 verloren) met een heupblessure van het veld moest. Daan Teunissen zal zeker niet meer in actie komen dit seizoen en ook voor Tiago de Vries ziet het er niet positief uit voor de rest van de wedstrijden.

De omstandigheden waren afgelopen zaterdag lastig voor beide ploegen. Een harde wind maakt het voetbal een stuk moeilijker. In de openingsfase van het duel ging het spel nog redelijk op en neer zonder dat er grote kansen te zien waren. Na 15 minuten spelen kwam VVS beter in het spel en was het verbazend hoeveel ruimte het kreeg van de thuisploeg om tot aanvallen te komen. Echter werd er door VVS heel slordig met deze ruimte omgegaan. Tot aan het zestienmeter gebied verliep het allemaal prima maar steeds werden de aanvallen slecht uitgespeeld waardoor er geen grote kansen gecreëerd werden. Verder dan een paar schoten van rond de zestienmeterlijn kwam VVS dan ook niet. De thuisploeg had duidelijk niet de vorm van de afgelopen weken want de Rotterdammers konden er nauwelijks iets tegenover zetten. Er werd in de eerste helft niet gescoord waardoor beide ploegen met een 0-0 ruststand naar de kleedkamer gingen.

In de tweede minuut na rust had Arie Versluis direct de mogelijkheid om zijn ploeg op een  0-1 voorsprong te zetten.  Via een verre ingooi van Hayo Nagtegaal kwam Versluis oog in oog te staan met de doelman van de thuisploeg. Van dichtbij schoot Versluis de bal echter hard op de doelman waar een geplaatst schot in de korte hoek wellicht een betere keuze was geweest. Niet veel later kreeg Versluis opnieuw een grote mogelijkheid op de openingstreffer. Een voorzet van de rechterkant kon door Versluis van dichtbij binnengeschoten worden maar zijn poging ging helaas over het doel. Opnieuw dus weer twee grote mogelijkheden die onbenut werden gelaten. Dit is ook het grote probleem van de laatste weken. VVS creëert genoeg kansen maar steeds worden deze kansen niet benut waardoor het erg lastig wordt om wedstrijden te winnen. VVS had het in de tweede helft wel moeilijker met de thuisploeg. Het was nog wel de bovenliggende partij maar het kreeg wel minder ruimte dan in de eerste helft. FC IJsselmonde kon er qua kansen nog steeds weinig tegenoverstellen. Het kreeg wel een paar corners en vrije trappen maar deze waren niet gevaarlijk. Na 63e minuten spelen was het dan eindelijk wel raak voor VVS. Een afgemeten voorzet van Eyoub Allaoui werd door Walter van Maurik op waarde geschat en met een schitterende volley schoot hij zijn ploeg op een dik verdiende 0-1 voorsprong. Na deze openingstreffer veranderde het spelbeeld wel want de thuisploeg ging op zoek naar de gelijkmaker. Er werd aanvallend gewisseld door FC IJsselmonde waardoor VVS-trainer Raymond van der Kort ook genoodzaakt was om zijn opstelling aan te passen om de voorsprong zo goed mogelijk te verdedigen. In de zoektocht naar de gelijkmaker waren de Rotterdammers een aantal malen dichtbij. Een vrije trap recht voor het doel werd gelukkig overgeschoten en VVS-doelman Yannis van der Graaf moest een aantal malen handelend optreden om de gelijkmaker te voorkomen. Doordat FC IJsselmonde steeds meer ging aanvallen kwam er ook steeds meer ruimte voor VVS om in de counter toe te slaan. Dit gebeurde dan ook in de 85e minuut toen Arie Versluis in de diepte werd gestuurd door invaller Shahram Omary. Versluis kon de bal vervolgens langs de, uit zijn doel gekomen, doelman van FC IJsselmonde tikken waarna de bal langzaam in het doel hobbelde. VVS kwam daarmee op een bevrijdende 0-2 voorsprong en de eerste zege van 2019 leek een feit. Toch waren er nog een aantal gevaarlijke momenten voor het doel van Yannis van der Graaf. De thuisploeg schoot nog een keer op de paal en claimde het een strafschop nadat de bal op de arm van een VVS-speler zou zijn gekomen. Gelukkig voor VVS wist de thuisploeg niet meer te scoren en na 95 minuten spelen was er het bevrijdende eindsignaal van de scheidsrechter. Bij VVS was er de vreugde en opluchting dat het eindelijk weer wist te winnen.

Omdat concurrent Lekkerkerk niet verder kwam dan een 3-3 gelijkspel tegen DRL gaat VVS door de overwinning over de Lekkerkerkers heen op de ranglijst en staat het niet meer onder de nacompetitiestreep. Volgende week wacht voor VVS een thuiswedstrijd tegen Leonidas uit Rotterdam. Hopelijk weet VVS de lijn nu door te trekken en kunnen we volgende week weer drie punten bijschrijven. De wedstrijd begint volgende week om 15.00 uur op Sportpark Het Hofland in Schoonhoven.

Opstelling VVS: Van der Graaf, Nagtegaal, Kruiper, Vermeulen, Van Nieuwkasteele, Allaoui, Van Maurik (de Jong), Karroum, Peltenburg, Versluis, Begic (Omary).