Samen komen we verder!

1 april 2019 18:45

Johan Koutstaal, hoofd Jeugdopleiding

Het belang van het ontwikkelen van trainers Jeugdopleiding, de workshops, toelichting selectieproces en bijeenkomsten nieuwe teams.

Samen komen we verder!

Ontwikkeling trainers Jeugdopleiding

De trainers van onze jeugdopleiding verzorgen samen de opleiding van onze spelers. Vanaf het moment dat ze binnenkomen bij de Champions League tot en met het moment dat ze doorstromen naar de senioren. Verschillende trainers nemen een deel van dat traject als begeleider/ontwikkelaar voor hun rekening.

Wij hopen als club dat elke speler dit traject helemaal doorloopt en uiteindelijk bij de senioren gaat spelen. Ze halen echter niet allemaal de ‘eindstreep’. Naar het waarom is veel onderzoek gedaan en er zijn diverse redenen aan te wijzen. We lichten er nu een tweetal uit: prestatiedruk en begeleiding.

Prestatiedruk

Er is in onze wereld enorm veel druk om te presteren. Dat begint al als kinderen heel jong zijn. Op een leeftijd dat kinderen leren en ontdekken - en dus verhoudingsgewijs veel fouten maken - helpt het niet als we op elk moment de uitslag van een wedstrijd als belangrijkste (vaak ook enigste) norm gebruiken om te beoordelen hoe het gaat.

Als club hebben wij dan ook de visie ‘Plezier, respect en ontwikkelingen leiden naar prestatie’. Hier staat dus duidelijk het plezier voorop en de prestatie als laatste. Dit betekent niet dat we niet willen presteren (winnen). We willen onze spelers leren wat er nodig is om te kunnen winnen en dat verliezen daarbij ook een rol speelt.

Begeleiding

Een andere belangrijke factor is de kwaliteit van de begeleiding door ons volwassenen. Hierbij speelt de trainer een vitale rol. Daarom hebben we als club ingezet op het ontwikkelen van onze trainers. Onder meer door het geven van workshops voor trainers en door de aanstelling dit seizoen van een Hoofd Bovenbouw (Marcel Stok) en een Hoofd Onderbouw (Arno den Boer). Een van hun primaire taken is het begeleiden/ontwikkelen van onze trainers.

Helaas hebben we binnen onze club een kleine groep jeugdtrainers die zichzelf buitensluiten en een eigen koers varen. Graag zouden we zien dat ze zich bij ons aansluiten, want uiteindelijk zijn alle trainers bij elkaar een team die namens de club een gestructureerde opleiding voor jeugdspelers verzorgen.

Op 20 maart was alweer de derde en tevens laatste workshop voor trainers van dit seizoen. Vanaf deze plek dank aan de aanwezige trainers die als team willen samenwerken. Specifiek in het belang van onze jeugdopleiding én in het algemene clubbelang.

Workshop Onderbouw

De workshop ging deze keer over het begeleiden van het team tijdens de wedstrijddag. Een dag die voor onze spelers een feestelijke afsluiting van de week moet zijn. Een kans om te laten zien dat ze het geleerde uit de trainingen van de week ervoor, toe kunnen passen in de wedstrijd. Zonder teveel inmenging van de trainer. Arno (Hoofd Onderbouw) had er voor gezorgd dat trainer Martijn Verton van de JO11-2 met zijn groep wat tips en tricks deelde met de andere trainers. Gedurende de evaluatie gaven de andere trainers aan wat ze hebben opgepikt en waar ze dus zelf mee aan de slag gaan.

Workshop Bovenbouw

De workshop borduurde voort op het spelprincipe ‘maak de ruimtes klein’. Marcel (Hoofd Bovenbouw) had wat beeldmateriaal verzameld dat eerst binnen besproken werd. Vervolgens gaf hij buiten, met de JO15-1 als oefengroep, een voorbeeld van een training waarin het spelprincipe werd getraind.

Selectieproces

In beide workshops is ook toegelicht hoe het selectieproces bij vv Schoonhoven werkt. En dat daarbij het gehele kader betrokken is. Sommigen meer dan anderen, maar alle betrokkenen krijgen de kans hun zegje te doen. Aan aanwezige trainers van de workshop is gevraagd om al wat input te leveren.

De volgende stappen in het selectieproces zijn:

• 15 april voorlopige indeling van teams.
    Opgesteld door Hoofd Bovenbouw/Onderbouw, indelingen worden besproken met de Leeftijd Coördinatoren;
  • 1 mei bespreken voorlopige indeling met trainers en leiders;
  • 1 juni publicatie voorlopige indeling op onze website;
  • 15 juni publicatie definitieve indeling op onze website;
  • Vóór 14 juli bijeenkomsten met de nieuwe teams. Daarbij zijn zowel de speler als een van de ouders verplicht aanwezig. Data voor deze bijeenkomsten worden z.s.m. gecommuniceerd.

Bijeenkomsten nieuwe teams

Onder het motto ‘ Samen komen we verder’ gaan we in de bijeenkomsten met de nieuwe teams in op wat we van elkaar mogen en kunnen verwachten. Spelers en ouders van de club, de club van spelers en ouders. Het doel is onze visie ‘Plezier, respect en ontwikkeling leiden naar prestatie’ volgend seizoen samen vorm te geven. Onze Normen & Waarden vormen daar zeker onderdeel van. Hopelijk heeft iedereen tijd om daar van te voren alvast naar te kijken.

Namens vv Schoonhoven Jeugd,

Johan Koutstaal (Hoofd Jeugdopleiding)