Nieuws door Teus Verhoef

3 mei 2019 12:00

Voetbalweekend 20 april, periodetitels en vooruitblik

Schoonhoven 1 en Lekkerkerk delen de punten
Zaterdag 20 april speelde Schoonhoven 1 uit in en tegen Lekkerkerk. De wedstrijd eindigde in een 1-1 gelijkspel. De tegenstander had in de eerste periode van de wedstrijd een veldoverwicht. Dit leidde al snel tot een voorsprong van 1-0. Daarna kwam Schoonhoven 1 eraan. Dit lieten ze al gauw blijken met een tegendoelpunt door Walter van Maurik. In de tweede helft kreeg Schoonhoven 1 een 2-tal uitstekende kansen om de winst naar zich toe te trekken, maar slaagde hierin helaas niet. Voor wat betreft de stand is het verschil tussen ons en Lekkerkerk 3 punten gebleven (28 om 25) en nemen CION en FC IJsselmonde nu beide met tevens 27 punten achter ons als 9e de 10e/11e plaats in.

Voor Schoonhoven 1 gaat het er zeer om spannen in verband met de drie laatste wedstrijden van de competitie: op 11 mei thuis tegen VVOR, 18 mei uit tegen Dilettant en op 25 mei thuis tegen Excelsior R.

De totale ranglijst luidt nu na 23 wedstrijden: SV Charlois (57 punten en nog maar één punt nodig om zich tot kampioen te kunnen laten kronen), VVOR (48 punten), DVO '32 (39 punten), Zwarte Pijl en IJVV Zwervers (36 punten), Perkouw (33 punten), Dilettant (32 punten), Leonidas (30 punten, Schoonhoven 1 (28 punten), CION en FC IJsselmonde (27 punten), Lekkerkerk (25 punten), DRL (14 punten) en hekkensluiter Excelsior R. (8 punten; betekent waarschijnlijk degradatie).

Voor wat betreft de derde periode neemt Schoonhoven 1 na 6 van de 9 wedstrijden met 10 punten de 5e plaats in achter IJVV de Zwervers (15 punten), SV Charlois (13), Zwarte Pijl (12) en Perkouw (11).

Reglementaire bepalingen periodes

Er zijn een aantal reglementaire bepalingen voor het verkrijgen van periodetitels. De voornaamste is dat het team dat in de eerste periode de titel op haar naam zet, ondanks dat het bovenaan staat in de tweede periode niet de tweede periodetitel veroverd. Voor de competitie van Schoonhoven 1 betekent dit dat:
  • SV Charlois de eerste periodetitel in bezit heeft en in de tweede periode bovenaan stond, de nummer twee van de tweede periode - VVOR - is aangemerkt als de vervangende periodekampioen.
  • Eindigt de periodekampioen van de eerste en/of de tweede periode (of de vervangende periodekampioenaan) ook in de derde periode bovenaan? Dan wordt het eerstvolgende team in de periodestand, dat nog geen periodekampioen of vervangend periodekampioen is geweest, aangewezen als periodekampioen van de derde periode.
  • Is de klassenkampioen of de promovendus ook periodekampioen of vervangend periodekampioen? Dan wordt het team dat in de eindrangschikking van de volledige competitie de meeste punten heeft behaald én nog geen periodekampioen of vervangend periodekampioen is geweest, aangewezen als vervangende periodekampioen van de klassenkampioen.

Vooruitblik 4 en 11 mei

Op zaterdag 4 mei is Schoonhoven 1 vrij. Schoonhoven 2 speelt om 15.00 uur uit tegen FC Oudewater. Verder komen 14 Schoonhovense teams het weekend van 4 mei in actie.

Zaterdag 11 mei speelt Schoonhoven 2 om 12.30 uur thuis tegen Bergambacht 2. Schoonhoven 1 komt thuis om 15.00 uur in actie tegen VVOR 1. Daarnaast spelen 33 andere Schoonhovense elftallen een wedstrijd.
Bron: Teus Verhoef