15 juni 2020 22:45

Teus Verhoef

Dit keer neem ik u mee naar zeer ver terug in de tijd, namelijk naar 1949, toen één van de eerste clubbladen verscheen en hierin vooral werd geschreven over sportieve feiten vanaf 1905. Onze vereniging sloot zich in dat jaar aan bij de toen opgerichte Goudse Voetbalbond, deel uitmakend van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond.

In de jaren 1907 tot en met 1910 werd het eerste team van de drie elftallen kampioen in de 1e klasse van de Goudse Bond. Steeds werd een voorname rol in de competitie gespeeld en in 1920 gelukte het te promoveren naar de 3e klasse van de KNVB. Een  4e klasser was er toen nog niet. Het seizoen 1919-1930 werd met een laatste plaats geëindigd, maar wist het elftal zich in een beslissingswedstrijd in de 3e klasse te handhaven, hetgeen in het seizoen 1931-1932 echter helaas niet gelukte en degradatie naar de 4e klasse volgde. Zes seizoenen later meldde het team zich weer als kampioen, doch wist zij ook toen na promotiewedstrijden niet te promoveren. In de bezettingstijd werd Schoonhoven in het seizoen 1942-1943 kampioen in de 4e klasse, maar door de oorlogsomstandigheden kwam het niet tot het laten spelen van promotiewedstrijden.

Direct na de bevrijding in 1945 organiseerde de G.V.B. een toernooi voor hierbij aangesloten clubs. Er werd gespeeld in twee afdelingen en Schoonhoven wist zich in haar afdeling als eerste te plaatsen. In de andere afdeling gelukte het Olympia uit Gouda bovenaan te eindigen en moesten beide teams dus tegen elkaar spelen voor het winnen van de beker. Deze wedstrijd werd onder enorme belangstelling in Gouda op het terrein van O.N.A. gespeeld en ons team wist na een spannende strijd met 2-0 van Olympia te winnen en hierdoor de Bevrijdingsbeker mee naar huis te nemen.

In het seizoen 1948-1949 slaagde Schoonhoven er na een zeer spannende competitie in beslag te leggen op het kampioenschap van de 4e klasse en werd wederom getracht het 3e klasserschap te heroveren. Of dit eventueel ook is gelukt werd helaas niet vermeld.

Noot van ondergetekende: Er lijkt mij niet veel verschil te zitten in het prestatieniveau van toen tot op het heden.