Terug in de tijd - vv Schoonhoven na de oorlog

25 augustus 2020 19:30

Deze keer kijken we terug op het laatste artikel uit de jubileumkrant van 2002.

Onder de kop 'De VV Schoonhoven na de oorlog' deze keer een overname van het laatste artikel uit de jubileumkrant ter ere van het 100-jarig bestaan in 2002. Het artikel is van de hand van Willem Sieverink, redactielid van toen.

"De naoorlogse jaren kenmerkten zich met name door de wederopbouw, niet alleen van stad en land, maar ook bij de voetbalvereniging. Zo verscheen in een krant van 1946 een advertentie: "wie kan onze terreinknecht aan een paar klompen helpen", een noodkreet die mogelijk de sponsoring inluidde.
In de jaren vijftig werd de roep naar een zaterdagafdeling steeds sterker en is dit feit gerealiseerd in 1958. In de periode tot het seizoen 1975/76 werden de trainingen zowel voor de zaterdag als de zondag door één trainer verzorgd.
Heuglijk feit was ook de komst van het clubblad in 1975 onder de naam "De Schorpioen". Het zwaar bevochten kampioenschap van de Zondag 1 in het seizoen 1980/1981, met spelers als onder meer Bert Heijkoop, Nico Borst en Jos Verlegh, die in deze wedstrijd driemaal scoorde, is zeker het vermelden waard. In 1976 speelde keeper Rinus den Haan tijdens het JP Faay-toernooi zijn 250ste wedstrijd voor de zaterdag 1.
Vele jaren heeft de vereniging goede scheidsrechters geleverd, waaronder Leen Lankhorst (hoogste klasse KNVB) en Ari Nagtegaal (betaald voetbal). Al in 1977 werd het trainingsveld bekritiseerd en toen al als veel te nat werd beschreven. Op de renovatie zal de vereniging nog een aantal jaren moeten wachten voordat dit wordt hersteld.
In 1992 kreeg de vereniging haar nieuwe kantine, die met name tot stand kwam door de inzet van vele leden, onder wie Bert de Bruin, die het ontwerp maakte, Piet van Niekerk, Willem Miltenburg, John Stam, Kees Versteeg en anderen. In dit jaar vierde de vereniging haar 90-jarig bestaan met een groot feest. Op 6 november 1989 werd de heer Cor den Haan tijdens de ledenvergadering benoemd tot erevoorzitter en daarna door de toenmalige voorzitter van de afdeling Gouda, de heer Jan Bredie, namens de KNVB gedecoreerd met de speld in Gouda.
Midden jaren '90 besloot het bestuur onder leiding van Loek Verhoef de zondag recreatief te gaan laten spelen en de zaterdag prestatief. De renovatie van de velden heeft ongelooflijk veel improvisatietalent geëist, mat name van de jeugdafdeling die voor het spelen van haar thuiswedstrijden moest uitwijken naar de velden van Ammerstol, Bergambacht, Cabauw en de plaatselijke honkbalvereniging. Bij de opening van de vernieuwde velden door de burgemeester van Schoonhoven, mevrouw Wassenberg, waren ook de zusterverenigingen aanwezig en door toen voorzitter Ton Peltenburg van harte bedankt voor hun hulp in de renovatieperiode.
Ofschoon de hoop nog steeds aanwezig was dat het eerste team de promotie zou kunnen behalen in dit jubileumjaar, zal het een hele kluif worden om dit te verwezenlijken voor de mannen van Geert Ouweneel. Helaas werd op 5 december 2001 afscheid genomen van onze erevoorzitter Cor den Haan. Hij overleed plotseling op 78-jarige leeftijd in het ziekenhuis in  Gouda. Wat had hij zich verheugd op het komende jubileum, maar het heeft echter niet zo mogen zijn. In onze herinnering zal hij altijd blijven bestaan als de Grote kleine man, die zo ongelooflijk veel voor de club heeft gedaan."

Bron: Teus Verhoef