Schoonhoven niet opgewassen tegen Spirit

24 april 2011 8:45

Op een zonovergoten en drukbezocht sportpark ‘Het Hofland’, wist Schoonhoven niet voor een stunt te zorgen door Spirit van een overwinning af te houden. De gasten waren feller in de duels en lieten duidelijk zien geen averij te willen oplopen in de Zilverstad. Al snel stonden de Ouderkerkers op een 3-0 voorsprong. In de 2e helft deed Etienne Niestadt nog wat terug door de 3-1 te scoren. Spirit kan door de overwinning het kampioenschap bijna niet meer ontlopen.

Spirit startte sterk aan de wedstrijd. Er werd veel druk op de Schoonhovense defensie gezet en in balbezit was het dreigend. Schoonhoven had moeite hier wat tegenover te stellen en het was dan ook matig wat de ploeg van Kees Koudstaal in de eerste helft liet zien. Toch was Schoonhoven nog dicht bij de openingstreffer. Thomas Berendsen gaf voor op Robin van Elteren, die zijn kopbal net over zag gaan.

Spirit was sterker en drukte dat in de 10e minuut uit in een doelpunt. Hier had het wel het nodige geluk bij. Want bij een corner gingen Schoonhoven spelers Thomas Berendsen en Sjef van Vugt met elkaar het duel aan, waarna de bal in eigen doel werd gewerkt. Een teleurstellende achterstand. Paul Hom kreeg nog een kans op de gelijkmaker. Hij speelde zich knap vrij voor de keeper, maar had net iets te lang nodig om nog tot een schot te komen. Niet veel later viel de 0-2 en leek de wedstrijd al beslist.

Schoonhoven oogde aangeslagen en was vooral bezig met het voorkomen van doelpunten. De ploeg mist momenteel het vertrouwen die het tot 5 wedstrijden geleden wel uitstraalde. De 0-3 die nog in de eerste helft viel, was een volgende klap. Het was spits Arian van Herk van Spirit die tussen twee verdedigers in een voorzet wist te verlengen en tot scoren kwam. Bij een 0-3 stand in het voordeel van Spirit werd er gerust.

Het publiek had ongetwijfeld gedacht dat Spirit de stand zou gaan uitbreiden in de tweede helft. Echter, Schoonhoven herstelde zich knap van de belabberde eerste helft en het duel kwam meer in evenwicht. In fases was Schoonhoven zelfs de bovenliggende partij. Dit leidde in de 70e minuut tot de 1-3. Mark Kruiper zette goed door op het middenveld en bracht Etienne Niestadt in stelling. De invaller wist met een knap schot te scoren.

Na de aansluitingstreffer probeerde Schoonhoven door te drukken, maar Spirit was niet onder de indruk en voetbalde de wedstrijd makkelijk uit zonder nog echt in de problemen te komen. Bij 1-3 stand vond de prima fluitende scheidsrechter Van der Maat het voldoende. Spirit zette hiermee een goede stap in de richting van het kampioenschap. Bij verlies van CION op paasmaandag tegen Zestienhoven is Spirit kampioen. Liever zal de ploeg uit Ouderkerk a/d IJssel op 7 mei thuis tegen Zuiderpark de titel opeisen.

Schoonhoven zal komende weken nog vol aan de bak moeten om niet in de gevarenzone te belandden. De achtervolgers komen dichterbij en Schoonhoven zal nog punten moeten gaan pakken. De eerste 3 punten zullen moeten komen uit het restant van de wedstrijd tegen Zuiderpark. Waarschijnlijk wordt deze wedstrijd op maandag 2 mei gespeeld. Op 7 mei speelt Schoonhoven de uitwedstrijd tegen het al gedegradeerde SVDPW. Deze wedstrijden moeten gewonnen wonnen en dan is Schoonhoven verzekerd van 3e klasse voetbal in het nieuwe seizoen.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen, Kruiper, Pols (Van As), Heijkoop, Berendsen, Nandagopal (Niestadt), Zuurmond, Van Elteren (Van Wijngaarden), Van der Heijden, Hom.