Schoonhoven moeizaam langs SVDPW

8 mei 2011 9:00

Op een zonovergoten ‘Sportpark Harga’, moest Schoonhoven het opnemen tegen het al gedegradeerde SVDPW. Nadat Mark Kruiper Schoonhoven in de 3e minuut op voorsprong bracht, leek het een eenvoudige middag te worden. Niks was minder waar, want SVDPW kwam op slag van rust terug tot 1-1. Uiteindelijk stelde Schoonhoven in de 2e helft orde op zaken en won het met 4-1. Door de overwinning blijft Schoonhoven in strijd om een plaats in de nacompetitie.

Schoonhoven speelde zich afgelopen dinsdag veilig door het restant van de gestaakte wedstrijd tegen Zuiderpark winnend af te sluiten. Schoonhoven kon dus frank en vrij spelen, maar daar kwam weinig van terecht. Het begon uitstekend nadat Mark Kruiper uit een corner wist raak te koppen, maar na het openingsdoelpunt grossierde het elftal in fouten.

SVDPW liet zich bij balbezit van Schoonhoven terugzakken op eigen helft en liet Schoonhoven het spel maken. Hier had het duidelijk moeite mee. De aanvaller konden nauwelijks bereikt worden en op het middenveld en in de verdediging werd veel balverlies geleden. SVDPW  maakte het de Schoonhovense defensie met lange ballen lastig. Het was aan de afronding van de Schiedammers en Sjef van Vugt te danken dat SVDPW pas aan het eind van de eerste helft verdiend op gelijke hoogte wist te komen. Aanvoerder Erik Zuurmond wilde Mark Kruiper inspelen, maar leverde de bal zo in bij een tegenstander. Deze kreeg een vrije doortocht en bediende zijn medespeler die voor leeg doel kon binnenschieten, 1-1.

Kees Koudstaal zal zijn ploeg in de rust ongetwijfeld met harde woorden hebben toegesproken, want het was ver onder de maat wat zijn elftal liet zien in de eerste helft. De tweede helft begon Schoonhoven goed en wist het direct na de aftrap op voorsprong te komen. Jouk Pols bediende invaller Erik Hartvet op maat en Hartvelt bleef koel en schoot Schoonhoven naar 2-1. Niet veel later was het Jouk Pols zelfd die  wist te scoren. Een vrije trap werd goed terug gelegd door Paul Hom op Pols en het schot wat volgde was buiten het bereik van de doelman, 3-1. Schoonhoven begon dus uitstekend aan de tweede helft en het verweer van de thuisploeg was dan ook gebroken. Mede door de hitte zakte het niveau weer gedurende de tweede helft, maar de overwinning was al binnen. Willem-Paul van der Heijden zorgde voor een onvergetelijk slotakkoord, door van eigen helft de 4-1 op het scoreboard te brengen. Hij zag op 5 meter voor de middenlijn de keeper te ver voor zijn doel staan en besloot een poging te wagen. Tot ieders verbazing wist hij raak te schieten. Een fantastisch doelpunt dat je zelden ziet op de velden.

Door de overwinning blijft het ongemeen spannend voor de strijd om 3e plaats, welke recht zal geven op het spelen van nacompetitie. Victoria ’04, IJVV de Zwervers, Lombardijen en Schoonhoven staan allen op 41 punten, maar ook Rijnmond Hoogvliet Sport dat op de 7e plaats met 39 punten volgt, maakt nog een kleine kans op het spelen van nacompetitie. Ook onderin is het spannend. SVDPW en Zuiderpark waren al gedegradeerd en door het verlies van Zestienhoven tegen Oude Maas, zijn de Rotterdammers veroordeeld tot het spelen van nacompetitie. Oude Maas, Berkel, Moerkapelle en Bolnes zijn nog in strijd met elkaar om plaats 10 te ontlopen. Het belooft dus een spannend slotweekend te worden, waar voor veel ploegen nog wat te halen valt.

É
en ding is dit weekend wel bekend geworden en dat is dat Spirit zich de kampioen mag noemen. Door een 6-1 zege op SC Zuiderpark zijn de Oudekerkers niet meer in te halen. Na een stroef begin van de competitie werd getwijfeld of de Spirit de favorietenrol wel waar kon maken, maar al snel werd duidelijk dat Spirit de sterkste van de competitie was. Met een geweldige serie werd de ploeg beloond in de vorm van een verdiend kampioenschap.

Opstelling Schoonhoven: Van Vugt, Ruissen (Arbeider), Kruiper, Zuurmond, Heijkoop, Pols, Nandagopal (Zwijnenburg), Van Elteren (Hartvelt), Hom, Berendsen, Van der Heijden.