Algemeen nieuws door Teus Verhoef

20 februari 2013 14:00

Met de onderwerpen: • Een rustige zaterdag • Kom erbij!! • KICI-informatie • Cursus Basisopleiding Scheidsrechter

* Een rustige zaterdag

Vanwege de krokusvakantie was er voor zaterdag jl. door het district West II een klein programma vastgesteld en betrof dit alleen inhaal- en bekerwedstrijden. Er speelden slechts zeven teams thuis, terwijl vijf teams elders aan de bak kwamen. Met in totaal vier overwinningen, één gelijkspel en zeven nederlagen was het wat dit betreft een “magere” zaterdag. Onder de verliezers bevond zich ook zaterdag 2, dat thuis met 3-4 verloor van VVOR 2.

Opvallend is dat dit team het buiten de deur aanmerkelijk beter doet dan thuis, terwijl dit in algemeen voetballand merendeels juist andersom is.

Het 1e elftal zou zaterdag jl. in een uitwedstrijd aantreden tegen reserve hoofdklasser Katwijk 2, maar deze wedstrijd heeft geen doorgang gevonden. Na gisteravond in de 3e ronde voor de RTV Rijnmond uit tegen zondag 1e klasser Nieuwerkerk te hebben gespeeld ("(uitslag: 4-0 voor de Nieuwerkerkers. Zij bleken dus nog een maatje te groot te zijn voor de onzen, bepaald geen schande gezien het klasseverschil)" gaat zaterdag 1 komende zaterdag voor de competitie op bezoek bij DCV (vier punten minder dan ons team), dit overigens zonder onze doelman Rémi van Cappellen die tegen zijn oude ploeg nog een schorsing uitzit en daarna nog één wedstrijd moet toekijken, in dat geval uit tegen Bolnes (thans 3e op de ranglijst met twee punten meer dan wij maar met nog een wedstrijd tegoed) op 2 maart, terwijl op 9 maart thuis zal worden aangetreden tegen Neptunus-Schiebroek, momenteel nog steeds koploper met zeven punten voorsprong op ons team. Drie wedstrijden “van de waarheid”!

De wedstrijd tegen DCV op 23 februari begint om 14.30 uur en het adres van de accommodatie is DCV Sportpark Waalplantsoen, Waalplantsoen 3. Krimpen a/d IJssel. Het 2e team is op die dag vrij.

* Kom erbij!!

Onder deze kop nam ik kennis van een publicatie van de zondagafdeling dat deze op zoek is naar:

– Enthousiaste meiden voor een nieuw op te richten damesteam.

– Een versterking voor het mannenteam.

Voor meer informatie”mail naar [email protected]

Eens hadden wij een bloeiende damesafdeling met twee teams. Mocht dat er door dit initiatief alvast één worden, dan zou dit, vind ik, al een fantastisch resultaat zijn.

* KICI-informatie.

Zoals bezoekers van ons complex natuurlijk weten, staat er kort na de ingang weer een KICI-container, na enige tijd verderop te zijn geplaatst, voor inzameling van kleding die niet meer gedragen wordt, niet meer past of dergelijke. Met de komst van  een automatische sorteermachine bij KICI is alle textiel (zelfs wanneer kapot of vaal) geschikt om opnieuw te dragen of te recyclen. De opbrengst gaat naar goede doelen, zoals naar het Fonds Gehandicaptensport, dat door de inkomsten ernaar streeft ook sporten voor gehandicapten vanzelfsprekend te doen worden. Zo worden met de opbrengsten onder meer sportmaterialen, hulpmiddelen, bouwkundige aanpassingen bij sportclubs en de organisatie van sportevenementen gefinancierd. Wie zal hiervoor niet gevoelig zijn en bovendien pikt ook onze vereniging een graantje van de opbrengsten mee. Wij ontvangen van KICI namelijk een begunstiging van € 0,15 per ingezamelde kilo kleding en zij heeft uitgerekend dat wanneer leden en anderen 1 keer per half jaar een (vuilnis)zak met kleding ( oude handdoeken, lakens en gordijnen zijn trouwens ook welkom) meenemen, dit voor den club bij zeg 400 leden e.a. zo'n € 1.000,-- oplevert. Als dat zou kunnen!

* Cursus Basisopleiding Scheidsrechter

Bij minimaal 14 deelnemers wil het district een dergelijke cursus weer in de regio organiseren. Deze richt zich met name op het leiden van wedstrijden van A- en B-junioren en van senioren in het lagere seniorenvoetbal en bestaat uit een 7-tal bijeenkomsten, een spelregeltoets en een examen strafrapport.

De deelnemers die aan de gestelde eisen voldoen, ontvangen het diploma “Basisoppleiding Scheidsrechter Veldvoetbal”en kunnen zij vervolgens worden aangesteld bij jeugdwedstrijden en/of wedstrijden in het lagere seniorenvoetbal.

Toelating :

Vanaf de leeftijd van 16 jaar. Het is mogelijk dat vooraf een toelatingsgesprek wordt
gehouden.

Inschrijving:

Via het digitale inschrijfportaal van de KNVB en hiervoor de volgende stappen te
ondernemen:

1. Ga naar http://inschrijven.knvb.nl
2. Kies het betreffende district.
3. Kies bij type voor “Cursus”.
4. Kies bij categorie voor “Wedstrijdofficials”.
5. Kies bij subcategorie voor de betreffende cursus.
6. Lees de voorwaarden en schrijf in.

In 2012 is deze cursus uit ons midden al met succes gevolgd door Tim van Beek en Jesper Eland en zij waren zeer enthousiast over de daardoor opgedane (meer)kennis in het arbitreren. Wie volgt?

Het kan niet genoeg gezegd worden, vind ik, hoe belangrijk het voor de vereniging is om over zoveel mogelijk opgeleid c.q. gekwalificeerd kader in breed verband te beschikken.

Teus Verhoef