Terugblik op workshop Train de Trainers

18 september 2013 20:15

Op maandagavond 9 september is er door de jeugdcoördinatoren een workshop georganiseerd voor trainers, leiders en andere geïnteresseerden. Ondanks de regen waren 27 mensen op de workshop afgekomen en hebben wij met een enthousiaste groep een goede en leerzame avond gehad.

De avond begon met een presentatie over Voetbaltraining door Tristan Brouwer. Hierin werd verteld en uitgelegd wat het doel van trainen is, de relatie tussen wedstrijd en training, waar ga je op trainen, wat doe je niet, en als laatste; de do's en dont's voor trainers.

Aandachtspunten:

Abe den Haan

Belangrijkste punten die voor een keeper belangrijk zijn in een aparte training:

Verbeteren en aanleren van de juiste vangtechniek. Het kiezen van de juiste positie in en voor het doel. Het voetenwerk in en voor het doel. Het correct insnijden naar de bal. Het verwerken van hoge en lage ballen. Verbeteren en onderhouden van het trappen en werpen van de bal. Wat en wie moet de keeper coachen. Plezier in de wedstrijden en trainingen.

Als de keeper meetraint met de volledige groep is het belangrijk dat tijdens een afwerk-oefening, de oefening zo wordt uitgevoerd dat de keeper ook daadwerkelijk een kans heeft om de bal te stoppen. Dit betekent dat degene die moet afwerken niet vanaf een te kleine afstand schiet. Vaak komen de ballen ook te snel achter elkaar, waardoor de motivatie voor de keeper tijdens zo'n oefening snel ver te zoeken is.

Vergeet niet : De keeper is een belangrijke speler in het voetbal. Een aanval begint vaak bij de keeper en vaak is hij/zij het laatste station die een aanvaller moet passeren om te scoren.

Jessin Bennadi

Essentie van de 'Techniek' oefeningen is:

De techniek is de rode draad binnen het voetbal. Op deze manier train je de individuele spelbekwaamheid. Verder wordt de timing, het balgevoel, de bewegelijkheid en het snel 'voetenwerk' ontwikkeld. Zelfs het mentale aspect wordt hierdoor positief beïnvloed. Wie de juiste technische spelmiddelen gebruikt, op het juiste moment, en zo een spelsituatie oplost, wordt daardoor mentaal sterker en ervaart meer spelplezier.

Baay Ooms

Voor de loop - stabiliteit - coördinatie en ook warming-up training was er voldoende aandacht en waren er veel vragen, het is tenslotte ook nieuw voor de meeste leiders/trainers van de diverse elftallen. Het is voor eenieder van belang dat de basis goed moet zijn, Let daar op!

– Houding bij het lopen, rechtop en bewegen van de armen, geen onnodige bewegingen;
– Voeten-werk, recht vooruit , voorvoet gebruiken en afwikkelen. Dit vookomt blessures;
– Het leren kijken van de spelers/ speelsters, hoofd omhoog zodat je altijd kunt zien wat er gebeurd;
– Goede korte warming-up, gezamenlijk.

Coördinatie-oefeningen zijn belangrijk om dingen uit te voeren die je wil. Je voeten leren uitvoeren wat je in je hoofd bedenkt.
– Hulpmiddelen zijn aanwezig.
Advies voor alle Trainers/Leiders/ouders; besteedt er minimaal 10 minuten per training aan. Eveneens 10 minuten aan het schieten over afstand.

Bert Potuyt

Allereerst wil ik benoemen dat dit soort activiteiten voor de jeugd goed is en dat er zoveel betrokkenheid was en is van de trainers/leiders. Deze avonden zijn vooral om een beeld te geven van hoe te trainen en handvatten te geven aan beginnende trainers.

Het weer werkte niet echt mee, maar als trainer heb je daar ook mee te maken op trainingsavonden/middagen.

Het onderdeel van mij op deze workshop had betrekking op sjabloon trainingen, het uitzetten van posities op het veld, door middel van pionnen, en van daaruit een aanval op te zetten. Ieder op zijn eigen niveau! Het is belangrijk om goed naar je groep te kijken; wat kunnen ze aan, leg de lat nooit te hoog voor je groep en laat ze geleidelijk kennis maken met de opzet. Bouw het uit met bijvoorbeeld verdedigers, maar hou de opzet in het oog, het opzetten van een aanval, zet er doeltjes bij. Kinderen/jeugd willen scoren en willen resultaat zien. Ik hoop dat jullie met mijn ideeën/inzicht van trainingen te hebben ondersteund.

De volgende workshop 'Het Ontwikkelen van een Speelwijze' is op maandag 23 september te 19:00 uur en staat in het teken van coachen, een opstelling maken en je speelwijze bepalen.