Eerste profcontract voor Rick Karsdorp

18 december 2013 21:15

Feyenoord heeft overeenstemming bereikt met jeugdspeler Rick Karsdorp over zijn eerste profcontract.

De 19-jarige middenvelder zal na medische goedkeuring op korte termijn zijn handtekening zetten onder het gedetailleerde spelerscontract dat hem per 1 januari 2014 voor anderhalf jaar aan de club verbindt, met een optie voor nog een jaar.

Voor Karsdorp gaat er met de overeenkomst met Feyenoord een jongensdroom in vervulling, zo vertelt hij. ‘Ik speel nu negen jaar voor Feyenoord en heb altijd gehoopt op een dag een profcontract te kunnen verdienen. Daarom ben ik heel blij dat het nu echt zover is.’

Technisch directeur Martin van Geel is blij dat overeenstemming is bereikt met Karsdorp. ‘Rick is een groot talent, jeugdinternational en een echte nummer tien. Hij is sterk aan de bal en kan het spel verdelen. Hij krijgt alle mogelijkheden bij ons om zich nog verder te ontwikkelen. We hebben er alle vertrouwen in dat Rick een mooie toekomst tegemoet gaat bij Feyenoord.’

Karsdorp maakte als E-junior de overstap van zijn eerste club vv Schoonhoven naar Feyenoord, waar hij sindsdien de volledige jeugdopleiding doorliep. Hij komt dit seizoen uit in Feyenoord A1 en bezet de eerste plaats in het spelersklassement van de eredivisie voor A-junioren. Karsdorp maakte afgelopen maandag hij zijn debuut in Jong Feyenoord/Excelsior in de thuiswedstrijd tegen Jong FC Utrecht.

Bron: Feyenoord.nl

In het AD van 19 december stond het volgende te lezen:
(Klik op de afbeelding voor een groter formaat.)

Ook Het Kontakt plaatste een artikel over dit heugelijk feit:

Feyenoord beloont Rick Karsdorp: 'profcontract is mijlpaal'

Foto: Robert v.d.Hek

SCHOONHOVEN • Doorzettingsvermogen betaalt zich uit. De ontwikkeling van veelbelovende pupil tot 18-jarige profvoetballer verliep met horten en stoten. Van de eerste lichting die zich in 2004 verwachtingsvol meldde op sportpark Varkenoord, zijn er uiteindelijk slechts twee doorgedrongen tot de top. Schoonhovenaar Rick Karsdorp is er daar één van.

Hij tekent binnenkort een contract dat hem ten minste anderhalf jaar bindt aan Feyenoord. “Een jongensdroom komt uit”, geeft Rick Karsdorp toe. “Dit profcontract is een mijlpaal in mijn leven. Ik krijg van alle kanten felicitaties. Op Facebook wil opeens iedereen 'vriend' met me worden.”

Hij zit met een dikke enkel op de bank in het ouderlijk huis. 'Tikkie' tegen gehad tijdens Feyenoord A1-Ajax A1 (1-0). Het was geen beste klassieker. Vooral fysiek moesten de Rotterdammers zich handhaven tegen hun technisch vaardige tegenstander. Karsdorp ontving daarbij een gele kaart na een opstootje. “Uitdelen en incasseren, je krijgt niets cadeau. Het leverde wel een overwinning op en daar gaat het om. De deskundigen waren tevreden over mijn spel. Ik kreeg het maximale aantal punten voor het individuele juniorenklassement. Ik sta bovenaan.”

Het gaat hem voor de wind, deze 1.84 meter lange aanvallende middenvelder, die kwistig met passes strooit en alle vrije trappen en corners voor zijn rekening neemt. Karsdorp speelt 'op tien', om in voetbaltermen te blijven. Hij vindt dat een ideale positie. “Je kan je stempel drukken op een wedstrijd. Daarvoor moet je wel steeds de nodige meters afleggen, maar conditioneel ben ik topfit.”

Gescout
Rick Karsdorp kan zich de overgang van Schoonhoven naar Feyenoord nog goed herinneren. “Ik werd gescout tijdens een wedstrijd van Spirit E1 tegen Schoonhoven E1 in Ouderkerk. Reeds na twee proeftrainingen werd mijn vader bij de leiding geroepen voor een gesprek. Meestal is dat geen goed teken, maar ik mocht meteen blijven. Ik was eigenlijk nog te jong voor dat niveau. Ik speelde een jaar eerder in Schoonhoven E1, omdat ik bij de F-jes volop scoorde. Elke dag werd ik na schooltijd met een taxi van Schoonhoven naar De Kuip gereden voor de trainingen."

Later kwam hij op het Thorbecke College in Rotterdam terecht, maar dat was geen succes. "Ik had niet zoveel op met school. Tijdens m'n puberteit was ik flink tegendraads. Het scheelde weinig of ik was gestopt bij Feyenoord, want ik vond er even helemaal niets meer aan. Mijn vader heeft me toen tot de orde geroepen en me gewezen op de unieke kans om als jonge voetballer de top te kunnen bereiken. Dat advies heb ik opgevolgd en het resultaat mag er zijn.”

De kersverse 18-jarige prof speelt nog in Feyenoord A1, maar schuift langzaam op in de richting van de selectie van trainer Ronald Koeman. Waarschijnlijk mag hij zelfs mee op trainingskamp in Marbella. “Ik debuteerde op 9 december in Jong Feyenoord tegen FC Utrecht. A1 was dat weekend vrij. Er zijn geen afspraken met de leiding gemaakt over de invulling van de rest van het seizoen. Ik zie wel. Het kan soms snel gaan. Kijk maar naar Sven van Beek. Je moet je kansen pakken als ze zich voordoen. Ik word geestelijk en lichamelijk steeds sterker. Ik moet nu de volgende stap zetten.”

Pieter van der Laan