Dragon Boat Races Business Club VVS

11 mei 2014 11:30

Op 24 mei heeft de BCVVS weer een spectaculair evenement georganiseerd voor hun leden.

Ze gaan volgens een eeuwen oude Chinese traditie in teams strijden om de Dragon Boat titel.
Het strijddecor is de Grote Gracht in Schoonhoven.
Aangevoerd door het luide tromgeroffel wordt in teams van 8 personen, inclusief stuurman en trommelaar, de strijd met elkaar aangegaan.
Het parcours op de Grote Gracht is met een lengte van 200 meter overzichtelijk, maar de beproeving van de race zal zwaar zijn.

Het drakenboot varen is omringt door legendes en tradities.
Het is een oude Chinese traditie die terug gaat tot meer dan 2000 jaar geleden.
In de Zuid-Chinese valleien werden drakenbootraces gehouden als vruchtbaarheidsritueel voor de goden om de gewassen elk jaar weer te laten groeien.
De vaarders waren sterk bijgelovig en hielden het ritueel op de 5e dag van de 5e volle maan maand van de Chinese kalender.
De races werden gehouden als aanmoediging voor de regen en om de aandacht af te leiden van hun moeilijke levensomstandigheden. Het belangrijkste symbool van Azie is de draak.
Van origine is de draak het symbool voor water en werd voor de races gebruikt om de zeeën en rivieren de baas te zijn en de regen en wolken te overheersen.

De aanvang van het event is 13:00 uur.