Gepromoveerd B3 verliest

SVS B3

B-junioren zaterdag, B3, 5e klasse 04

1 december 2012 12:45

Vanwege de goede resultaten in de 6e klasse is Schoonhoven B3 inmiddels door de KNVB gepromoveerd naar de 5e klasse; de eerste thuiswedstrijd daarin, tegen SVS B3, ging met 0 – 3 verloren.

Omdat er in één van de 5e klassen een plaatsje vrij was gekomen, werd Schoonhoven B3 – koploper in één van de 6e klassen, na drie ruime overwinningen – gepromoveerd. Dat het in de 5e klasse een stuk lastiger voetballen is, hadden de meeste van de jongens vorig seizoen – toen in de B4 – al ervaren. En ook deze thuiswedstrijd tegen SVS B3 uit Capelle a/d IJssel liet zien dat het niveauverschil met de 6e klasse aanzienlijk is.

Gedurende het eerste deel van de eerste helft waren de teams goed aan elkaar gewaagd. Schoonhoven kwam twee keer redelijk gevaarlijk uit, via Niels en Maarten, maar de afronding was niet goed genoeg. SVS stelde daar bijna halverwege de eerste helft een goed uitgespeelde aanval tegenover, die wel netjes werd afgerond. De voorsprong gaf de Capellenaren meer vertrouwen en de druk op Schoonhoven nam wat toe. Na wat duw-en-trek werk tussen Cody en zijn tegenstander werd  wat makkelijk een vrije trap toegekend aan SVS rechts van het strafschopgebied. De bal werd gevaarlijk voorlangs geschoten en belandde uiteindelijk via de voet van Jurrie in het doel. Even later kwam Schoonhoven nog goed weg: Youcef kon een schot uit de tweede lijn niet keren, maar de paal bracht redding.

Vorige week was een ruststand van 0 – 2 nog geen belemmering om optimistisch (en terecht) de tweede helft tegemoet te zien. Nu moest nog maar blijken of ook op dit niveau een dergelijke wederopstanding mogelijk zou zijn. En dat bleek helaas niet het geval. Al vrij snel in de tweede helft probeerde Matthijs, die samen met Cody het centrale verdedigingsduo vormde, een voorzet weg te halen voordat een SVS-aanvaller zou kunnen intikken. Onbedoeld werd het echter een mooie lob waar Youcef kansloos op was. Na de 0 – 3 besefte Schoonhoven dat het vandaag niet meer zou lukken. Er werden nog wel aanvalspogingen ondernomen, maar de effectiviteit van de aanval was gewoonweg niet voldoende. Na een wat twijfelachtig gegeven penalty wist Youcef zijn team nog wel te behoeden voor een nog grotere achterstand. En een mooie vrije trap van Matthijs, die de inmiddels gewisselde Cody goed verving als laatste man, belandde nog wel bij Jesper in het doelgebied, maar het was te druk om er iets mee te kunnen.

Ondanks de voorsprong konden sommige Capelle-spelers het niet opbrengen om de wedstrijd rustig uit te spelen. Tot twee keer toe moest de scheidsrechter in het laatste kwart van de wedstrijd een speler van SVS voor vijf minuten naar de kant sturen. In het tweede geval had dit ook best een gele of rode kaart mogen zijn, toen de SVS-aanvoerder de op volle snelheid passerende Maarten torpedeerde. Ook deze ‘man meer’-perioden waren overigens aan onze jongens niet besteed. Dus al met al een terechte nederlaag. Hopelijk slaagt het team er in om het scorend vermogen van de aanval op te voeren, anders kon het er in deze klasse weleens somber uit gaan zien voor onze B3.