Nipte nederlaag B3

ASW B3

B-junioren zaterdag, B3, 5e klasse 04

16 februari 2013 12:45

Schoonhoven B3 heeft een kleine (en onterechte) nederlaag geleden tegen ASW B3; in Waddinxveen zegevierde de thuisploeg na een doelpunt dat werd gescoord uit een buitenspelsituatie.

Vooraf leek de wedstrijd al moeilijk genoeg, omdat ASW B3 één van de koplopers was (en is). Daarbij kwam dan nog een reeks afmeldingen. Gelukkig kon er, in plaats van de afwezige Jurrie, Kevin, Jesper en Niels, een beroep worden gedaan op Rivver en Ramses.

Schoonhoven had even nodig om in de wedstrijd te komen; de verdediging zag er de eerste minuten niet heel solide uit, maar dat werd snel beter en in de rest van de wedstrijd waren beide teams goed aan elkaar gewaagd.  Schoonhoven had meer kansen dan ASW, maar het lukte de aanvalslinie (Yannick, Ilias en Rivver) niet om het doel te vinden. Een mooie kans ontstond nog toen Cody door alle linies oprukte met de bal en deze afgaf aan Maarten; ook deze mooie aanval resulteerde echter niet in een doelpunt. De allergrootste kans gedurende de eerste helft was uiteindelijk toch voor ASW. Halverwege die eerste helft was het namelijk even prijs schieten op het doel van Schoonhoven, toen na een Waddinxveense aanval de bal niet goed genoeg weggewerkt kon worden. Gelukkig kon ASW hier niet van profiteren: Matthijs kopte de bal eerst laag weg en even later was zo’n beetje iedereen de bal kwijt, en tenslotte verdween deze via een hard schot hoog over het doel. Op slag van rust kwam ASW toch op voorsprong. Na de kort genomen hoekschop was de verdediging van Schoonhoven heel even niet alert genoeg en het mooie schot vanaf de rand van de zestien was net te hoog voor Youcef.

Maar gezien het verloop van de eerste helft en het goede voetbal gingen we met een goed gevoel van start in de tweede helft. En zeker de eerste vijf á tien minuten had Schoonhoven een behoorlijk overwicht. Maar ook nu bleek scoren toch lastig. De Waddinxveense keeper stond zijn mannetje en was moeilijk te verrassen met de enkele afstandsschoten. Aan Schoonhovense kant keepte Youcef ook een hele goede wedstrijd. Maar om de teamprestatie te benadrukken liet Cody via een uiterste krachtsinspanning zien dat zelfs het passeren van de keeper nog geen garantie voor een doelpunt is; hij gleed de bal mooi uit de hoek van het doel. Na een minuut of 10 in de tweede helft werd Yannick in het strafschopgebied vastgehouden, hoewel de bal te ver weg was om te verwachten dat hij er nog iets mee zou kunnen. De scheidsrechter oordeelde dat een strafschop toch op zijn plaats was en Rivver knalde de bal via de binnenkant van de paal in het doel. Cody herhaalde zijn actie uit de eerste helft en rukte vanuit de defensie op tot in het Waddinxveense doelgebied, maar ook deze keer bleef het doelpunt uit.

Voorafgaand aan de daaropvolgende aftrap werd een Waddinxveenspeler, wegens aanmerkingen op de leiding, voor vijf minuten naar de kant gestuurd. Schoonhoven slaagde er helaas niet in om van deze overtal-situatie te profiteren. Ilias kreeg nog een mooie kans, maar oog-in-oog met de keeper kon hij deze niet verzilveren. Bij een ASW-aanval werd even later ook wat getrokken en geduwd in het Schoonhovense strafschopgebied en de scheidsrechter besloot ook hier een strafschop toe te kennen. Dat gaf Youcef de gelegenheid om zijn keeperstalent te laten zien. Met een fraaie zweefduik tikte hij de bal weg, zodat de 1 – 1 stand op het bord bleef.

Tien minuten voor het eind van de wedstrijd viel Cody uit met kramp en 2 minuten later scoorde ASW het winnende doelpunt. De snelle nummer 7 (soms links- en soms rechtbuiten) ontving in buitenspelsituatie de bal en wist daar wel raad mee. Aan de heftig vlaggende Schoonhoven-grensrechter had de scheidsrechter geen boodschap. Het slotoffensief van Schoonhoven was helaas niet meer voldoende om de verdiende gelijkmaker af te dwingen. Maar de conclusie kan wel zijn dat de verschillen in deze klasse klein zijn en dat er nog mooie dingen mogelijk zijn voor onze jongens.