Schoonhoven met één been in de nacompetitie

Maense 1

Schoonhoven 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 3e klasse B

13 april 2013 14:30

Brouwer, C.

Er werd zaterdag na afloop een hoop gerekend en de conclusie was dat Schoonhoven de nacompetitie eigenlijk niet meer kan ontgaan. Door een goede 3-1 overwinning op FC Meanse en het verlies van DCV tegen Mercurius liep het verschil met de nummer 5 op tot 9 punten. De 4e plaats geeft zo goed als zeker recht op het spelen van nacompetitie.

Schoonhoven begon scherp aan het treffen met de Rotterdammers. FC Meanse had het Schoonhoven in de thuiswedstrijd lastig gemaakt en de 4-0 overwinning op Bolnes had toch indruk gemaakt. Van onderschatting was dan ook geen enkele sprake. In de 1e minuut had Schoonhoven al op voorsprong moeten komen. Een verdediger ging in de fout en Paul Hom kon alleen op de doelman af, maar hij vond de keeper op zijn weg. In de rebound was het Pieter Meijer die de bal in het lege doel kon schieten, maar hij was te onbesuisd en schoot over.

Het elftal van Bert Potuyt bleef goed druk zetten op de verdediging van de Rotterdammers en de 1-0 liet dan ook niet lang op zich wachten. Paul Hom zette op de achterlijn zijn directe tegenstander te kijk en schoot van een haast onmogelijke positie de bal schitterend in de winkelhaak. Niet lang daarna kwam Schoonhoven bijna op een 2-0, maar Kelvin Potuyt zag zijn vrije trap op de paal belandden.

Hoewel Schoonhoven de kansen kreeg, was het oppassen geblazen voor FC Meanse. De thuisploeg beschikt over een aantal zeer technisch vaardige voetballers, maar ze dreven hun acties te ver door. Kansen creëerden de aanvallers FC Meanse wel, maar Remi van Cappellen hield zijn doel in de eerste helft schoon. 10 minuten voor het rustsignaal zou Schoonhoven alsnog op een 2-0 voorsprong komen. Het was Tomas Berendsen die Pieter Meijer diep stuurde aan de linkerkant van het veld. De voorzet van Meijer werd bij de tweede paal binnengekopt door de sterk spelende Wim Overbeek. Met een 2-0 voorsprong in het voordeel van Schoonhoven gingen beide ploegen aan de thee.

In de tweede helft verzuimde Schoonhoven om het karwei snel af te maken en maakte het zichzelf onnodig moeilijk. De Rotterdammers gingen alles op alles spelen en er ontstonden grote ruimtes. Schoonhoven kreeg kansen op de 3-0, maar liet dit na. Zo bleef FC Meanse nog geloven in een goed resultaat en was het ook dreigend. Schoonhoven ging teveel achteruit lopen en riep daardoor het onheil over zich uit.

Het geloof bij de thuisploeg was helemaal terug nadat de aansluitingstreffer werd genoteerd. In de 70e minuut was er vrije trap aan de rechterkant van het veld. De bal werd gedragen door de wind en belandde in één keer achter doelman Remi van Cappellen in het doel. Een fikse tegenvaller voor de Schoonhovenaren die het duel allang hadden moeten beslissen.

Die beslissing zou niet veel later alsnog vallen. Het was Thomas Berendsen die op het middenveld een kopduel won en zo spits Rogier Peltenburg in stelling bracht. Peltenburg aarzelde niet en met een droge knal verraste hij de FC Meanse doelman. Met 3-1 was het duel beslist.

Bert Potuyt zal tevreden zijn was zijn team de laatste weken laat zien. Op het moment dat de prijzen verdeeld worden staat zijn ploeg er en de overwinning op FC Meanse betekent alweer de 5e overwinning op rij. Volgende week staat de thuiswedstrijd en derby tegen Oudewater op het programma. Een lastige wedstrijd, want Oudewater heeft de punten hard nodig in de strijd tegen degradatie.

De bovenste ploegen Neptunus-Schiebroek, Soccer Boys en Bolnes blijven hun wedstrijden ook winnen en de strijd om het kampioenschap blijft dan ook ongemeen spannend. Het kan zomaar gebeuren dat de laatste competitiewedstrijd Soccer Boys – Neptunus-Schiebroek de beslissing gaat brengen.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Arbeider (Zwijnenburg), Kruiper, Zuurmond, Nagtegaal, Berendsen, Overbeek, Meijer, Hom, Potuyt, Pols (Peltenburg)