B3 met 10 man ten onder

Capelle B3

B-junioren zaterdag, B3, 5e klasse 04

20 april 2013 11:00

Schoonhoven B3 verloor dit weekend, na een groot deel van de tweede helft met 10 man te hebben moeten spelen,  in en tegen Capelle B3 met 2 – 1.

Rond de vertrektijd van 10.00 uur druppelden langzaam de spelers binnen en uiteindelijk bleken inderdaad de benodigde elf jongens aanwezig. Het had overigens nog even wat voeten in aarde voor we echt weg konden, want opeens was eerst Daan niet meer te vinden en later bleek Kevin zoek; die was waarschijnlijk even aan het kijken of zijn vader (leider van de kampioen geworden D2) in de gracht terecht zou komen.

Toen we eenmaal op weg waren, zat de Algera-brug ons nog danig in de weg en al met al stapten we om 11.00 uur (het aanvangstijdstip van de wedstrijd!) het terrein van Capelle op. Tijd om om te kleden was er nauwelijks en van warmlopen kwam het al helemaal niet.  Er ontspon zich toch een leuke, spannende en sportieve wedstrijd. In de eerste helft was Schoonhoven iets aanvallender. Er werd goed gecombineerd, maar het half dozijn kleine kansen werd niet benut. Zowel Maarten als Jurrie kwamen een paar keer op snelheid goed door, en ook Ilias en Yannick lieten zien goed in de wedstrijd te zitten. Maar Capelle hield goed stand, en na wat hachelijke ‘alle-hens-aan-dek’ momenten in het Schoonhovense strafschopgebied vlak voor de pauze, brak de rust aan met 0 – 0.

Bij het begin van de tweede helft was Capelle direct even gevaarlijk, maar dit werd door de verdediging (ook nu weer bestaande uit Cody, Kevin, Franck en Matthijs) adequaat opgelost. Rond de 15e minuut van de tweede helft ging het echter toch mis. Een aanvaller van Capelle tikte, geholpen door de wind de bal bijna over Youcef heen. Die kon deze echter met een uiterste krachtsinspanning nog net onder controle krijgen, maar kwam met bal en al achter de achterlijn (naast het doel dus). De hieruit voortgekomen hoekschop belandde middenin het strafschopgebied en na wat gepingpong verdween de bal in het Schoonhovense doel.

Onze jongens lieten zich echter niet uit het veld slaan en kozen wederom de aanval. En met succes, want een minuut of vijf later stapte Matthijs goed in bij een lange bal vanuit de Capelle-verdediging, en schoot deze ver naar voren. Yannick pikte de bal op de as van het veld op en aarzelde, oog-in-oog met de keeper, niet, zodat de stand weer gelijk getrokken was. Matthijs was (zo vertelde hij later) zich in eerste instantie niet eens bewust van zijn assist, omdat hij alweer op de terugweg was naar zijn positie en dacht dat de bal wel een prooi voor de Capelle-keeper zou worden.

Kort na de 1 - 1 moest Schoonhoven echter een tegenslag incasseren, omdat Daan door pijn aan zijn voet niet meer verder kon. Vanwege de ‘lege bank’ moest het team dus het laatste kwart van de wedstrijd met zijn tienen verder. De strijdlust en inzet werden er alleen maar groter van. Jurrie en Martijn probeerden soms overal tegelijk te zijn, en ook Yannick verdedigde mee als de situatie daar om vroeg. Schoonhoven werd wel teruggedrongen maar niet overspeeld. Het was daarom jammer dat een snoeihard schot uit de tweede lijn alsnog het tweede doelpunt voor Capelle opleverde.

Zelfs daarna waren er nog een mogelijkheden om gelijk te komen. Helaas had Ilias een keer iets teveel tijd nodig om de bal te controleren. Jurrie kwam nog eens snel en stevig in op de keeper, maar die liet zich niet afschrikken en had net iets eerder de bal. B3 had in deze wedstrijd zeker meer verdiend dan een nederlaag, maar wel grote complimenten voor de inzet en het vertoonde spel.