Schoonhoven start nacompetitie met overwinning

Schoonhoven 1

Floreant 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse 4) 3B-1A nacompetitie

18 mei 2013 15:00

Graaf, R. de

Schoonhoven is de nacompetitie gestart met een 1-0 overwinning op Floreant. In een gelijkwaardige wedstrijd was het Robin van Elteren die matchwinner zou worden. De aanvaller wist al na 3 minuten met een schitterend schot de 1-0 aan te tekenen.

Goed voetbalweer, veel publiek en een goed sfeertje. Alle ingrediënten waren aanwezig voor een leuke voetbalmiddag. Kwalitatief was Schoonhoven – Floreant niet hoogstaand, maar er stonden twee ploegen die er vol voor gingen en de strijd en spanning vergoedde dan ook een hoop. Schoonhoven startte uitstekend aan het duel en bij de eerste de beste aanval was het direct raak. Het was Robin van Elteren die op de rand van de zestien de bal kreeg aangespeeld. Met een bekeken trap in de verre hoek liet hij de doelman kansloos. Na het snelle openingsdoelpunt hield Schoonhoven het initiatief. Vooral aan de zijkanten kwam de ploeg er aantal maal goed door. Dit leverde een aantal corners op. Dit had tot twee keer toe tot een doelpunt moeten leiden. Eerst was het Thomas Berendsen die van dichtbij kon binnenkoppen en later Mark Kruiper. Beide kopballen miste richting en zo bleef de stand 1-0.

Naarmate de eerste helft vorderde kwam Floreant er steeds gevaarlijker uit. Eén keer leek dit te leidden tot de gelijkmaker. De nummer 10 van de bezoekers leek een vrije doortocht richting Van Cappellen te hebben, maar het was Wim Overbeek die handelend optrad. De sterkte van Floreant lag duidelijk voorin en Schoonhoven had de handen vol aan de behendige aanvallers. Echter, waar de verdediging de laatste weken te veel steken liet vallen was het deze middag scherp. Echt gevaarlijk zou het tot aan de rust niet meer worden voor het doel van Van Cappellen. Met een 1-0 voorsprong voor Schoonhoven gingen beide ploegen aan de thee.

In de tweede helft zou Floreant de druk gaan opvoeren. Schoonhoven liep te ver achteruit en verzuimde te blijven voetballen. Van achteruit werd teveel de lange bal gehanteerd, waardoor de ruimtes veel te groot werden. Het zou een kijkspel opleveren dat op en neer golfde en waar er kansen waren voor beide ploegen. Invaller Pieter Meijer had zich direct na zijn entree direct onsterfelijk kunnen maken. De aanvaller stond koud in het veld of hij kreeg een doortocht richting de doelman. Op het moment dat Meijer leek binnen te schieten miste hij de controle en schoot over de bal heen.

Niet veel later zou bijna de gelijkmaker vallen. Op een gelijkwaardige manier als Van Elteren scoorde voor Schoonhoven leek nu Floreant te scoren. Maar Van Cappellen kregen zijn vingertoppen nog tegen de bal en deze zou op de lat belandden. Zo bleef het spel op en neer gaan. In de slotfase was er nog een goede kans voor Kelvin Potuyt. Hij haalde hard uit, maar de Floreant doelman redde goed. Bij een 1-0 stand in het voordeel voor Schoonhoven floot de scheidsrechter voor het einde.

Een prima resultaat voor Bert Potuyt en zijn mannen, maar de winst is nog allesbehalve binnen. Floreant liet zien over een goed elftal te beschikken en zal zich zeker nog niet gewonnen geven. Het beloofd volgende week dan ook een spannende strijd te gaan worden in Boskoop. De ploeg die volgende week als winnaar van de tweestrijd van het veld afstapt, zal gaan aantreden tegen de winnaar van het duel tussen DWO en TAVV. De eerste wedstrijd werd door TAVV in haar voordeel beslist. De ploeg uit Ter Aar won in Zoetermeer met 2-1.

Na afloop van het treffen tussen Schoonhoven – Floreant werd Jouk Pols nog in het zonnetje gezet. De middenvelder zet na dit seizoen een punt achter zijn voetballoopbaan en gaat zich volledig richten op het trainersvak. Met een mooie collage bedankte de selectie Pols. Hopelijk zien we Pols nog driemaal terug in het blauwe witte shirt.

Gisteren is ook de beslissing gevallen in de 3e klasse B. Na een vroege voorsprong voor Soccer Boys was het Neptunus-Schiebroek dat haar rug rechtte en de achterstand omboog tot een 2-1 voorsprong. In de slotminuut zou het nog 3-1 worden. Door de overwinning mag de ploeg uit Rotterdam zich kampioen noemen en promoveert het rechtstreeks naar de 2e klasse. Voor Soccer Boys rest de nacompetitie. Zij startten dinsdag tegen Kagia.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Ruissen (Peltenburg), Kruiper, Zuurmond, Nagtegaal, Berendsen (Meijer), Pols (Arbeider), Overbeek, Hom, Potuyt, Van Elteren.