Vermoeid E2 blijft in winning mood tegen Spirit E3

Assist: Alex Prins

E-pupillen, E2, Groep 3 08

27 september 2014 8:30

Het was vroeg verzamelen op deze mistige zaterdagmorgen. Om 7.30 uur reden we voorzichtig naar Ouderkerk a/d IJssel om bij Spirit te spelen tegen de plaatselijke E3. Waar in het begin nog werd gedacht aan een afgelasting wegens de mist, brak de zon weldra voorzichtigjes door. Het natte veld lag er keurig bij. Helaas konden Troy en Gijs niet meedoen vandaag en hadden de jongens bijna allemaal een zeer vermoeiende kampweek achter de rug. Met Davey erbij hadden we dus slechts één wissel. We hielden daarom ons hart vast en hoopten er maar het beste van. De eerste helft was kort en goed duidelijk voor Spirit. Onze jongens ontbeerden de kracht maar ze lieten ook het koppie niet hangen en verdedigden het doel met hand en tand. En natuurlijk kunnen we ook teren op Roan die wederom soeverein heerste in zijn doelgebied. Ballen werden met groot gemak uit de lucht geplukt, corners werden simpel onschadelijk gemaakt en als iemand van Spirit doorbrak dan wierp Roan zich op de bal voordat de tegenstander het in de gaten had. Nadat Roan een corner weer keurig verwerkte, was een volgende corner toch te machtig voor ons team. De bal werd keurig op het hoofdje van een vrijstaande speler van Spirit genomen en die knikte beheerst binnen: 1-0. Na verloop van tijd wisten onze jongens de vermoeidheid uit hoofd te verbannen en werden de mouwen opgestroopt. Een gevaarlijke uitbraak via Wesley gaf een eerste waarschuwing aan de Ouderkerkers. Vervolgens kreeg Schoonhoven een vrije trap. Het was wat ver van het doel vandaan en richting de zijlijn dus een voorzetje hoog voor de pot leek het devies. Alex dacht daar anders over en schoot de bal over iedereen heen achter de keeper: 1-1. Nadat Spirit menig kans had op de 2-1 maar die keer op keer niet benutte, wist Schoonhoven aan het einde van de eerste helft nog een paar keer gevaarlijk uit te breken. De zeer sterk spelende Marco bleef rustig op de been terwijl een tegenstander aan z’n rug hing en gaf de bal op Davey die via een tegenstander net naast schoot.

Het leek alsof de tegenstander wist van onze vermoeidheid en ze hielden de rust heel kort. Zo kort dat hun eigen scheidsrechter nog niet klaar was. Maar ze hadden even niet gerekend op de peptalk van onze trainers: wat zij gezegd hebben is een raadsel, maar het gerucht gaat over mega zakken chips die zijn beloofd. Na de rust kwamen onze jongens dan ook topfit en super gemotiveerd uit de kleedkamer. Spirit wist werkelijk niet meer waar ze het moesten zoeken. Was dit het team van Schoonhoven E2 uit de eerste helft??? Onze jongens stapelden kans op kans en hielden de tegenstander ver van het eigen doel. Als snel kregen we een corner die door Alex keurig op het hoofd van Marco werd gelegd. Hij kopte vervolgens net naast. Later brak Davey uit en met Wesley vrij voor het doel koos hij voor een verrassend schot, die helaas net langs de verkeerde kant van de paal ging. Wederom bleef Marco sterk overeind terwijl de tegenstanders om z’n nek hingen. Een vrije trap was het gevolg maar hij had net zo makkelijk door kunnen lopen; wat was die jongens sterk vandaag. Vanuit het niets kon Spirit ineens vrij op ons doel schieten. Maar gelukkig hebben we Roan en die passeer je niet zomaar. Na kansen voor Wesley, Davey op de paal en Wesley weer net naast groeide bij het publiek de angst voor de ijzeren voetbalwet: als jij ‘em niet maakt dan doet de tegenstander het wel. Groot was de opluchting na een schot in eigen doel op een voorzet van Dylan. Spirit rechtte na het doelpunt nog eenmaal de rug en kwam gevaarlijk opzetten. Hun prima spelende linksbuiten maakte echter de fout door richting Marco te lopen. Die was vandaag onpasseerbaar en veroverde (op het oog heel simpel) de bal, bleef rustig en gaf de bal keurig op de vrijstaande Alex. Vervolgens moest Milan nog een paar verdedigend ingrijpen alvorens de Ouderkerkse storm was uitgeraasd. Door nuttig en volhardend doorgaan van Wesley werd een corner afgedwongen. De corner werd sterk weggekopt door Spirit maar wel naar de geheel vrijstaande Alex. Die bedacht zich geen moment en nam de bal in één keer op z’n slof en deed het leer achter de kansloze keeper in de kruising verdwijnen: 1-3. Alle geloof was weg bij Spirit. Onze jongens voelden geen enkele vermoeidheid meer. En ze speelden de bal keurig naar elkaar over. De wedstrijd werd vakkundig doodgemaakt en zonder al te veel energie te verspillen uitgespeeld. Na een keurig schot van Davey (1-4) was het de beurt aan de licht geblesseerde Brent om ook even in te vallen. Wellicht kon hij nog een doelpuntje meepikken. Maar het was Milan die het slotakkoord voor z’n rekening nam. Na goed te zijn aangespeeld door Alex zag hij de kleine keeper wat ver voor z’n doel staan en schoot de bal netjes over hem heen: 1-5.

Na een moeizame eerste helft hebben onze jongens een prima tweede helft op de mat gelegd. Helemaal leeg gespeeld maar voldaan gaan we naar de volgende wedstrijd met de volle buit uit vier wedstrijden. De man van de wedstrijd was overduidelijk Marco: verdedigend ijzersterk, opkomend met de bal in de voeten rustig en door goede passes van achteruit te geven bracht hij de rust in het spel en hield de tegenstander ver van ons doel af.