Schoonhoven B1 maakt zich op voor SC Feyenoord

B-junioren zaterdag, B1, 1e klasse 10

27 september 2014 15:00

Spoel, B.A. van der

Afgelopen zaterdag was Smitshoek in Barendrecht de tegenstander van VVS B1. Een tegenstander die alle drie de voorgaande wedstrijden in winst had omgezet.

Vorige week werd in de thuiswedstrijd tegen Spirit B1 een overtuigende 3-1 overwinning geboekt. Met rust stond het toen al 3-0 door doelpunten van Giorgio (2x) en Robbin. De eerste helft was goed en de tweede helft gaf de trainers mooie aandachtspunten voor de verdere ontwikkeling. Dat Spirit nog tegen scoorde was voor de statistieken en ook weer een leermoment van het team.

Tegen Smitshoek was de eerste helft niet goed. De B1 startte teveel met de lange bal terwijl middenvelders mooi vrij kwamen. De aanvallers waren wel degelijk gevaarlijk maar er ontstonden teveel ruimten op het middenveld wat de tegenstander hielp om in de omschakeling gevaarlijk te kunnen worden. Door de verdediging van de B1 kwamen zij echter nagenoeg niet in de problemen. Na iets meer dan 30 minuten gespeeld te hebben ging de B1 schakelen. Door een goed drukmoment werd een bal te kort terug gespeeld op de keeper en kon Giorgio de 0-1 aantekenen. De keeper kon weinig doen, mede doordat hij ook al een gele kaart had ontvangen, van de zeer goed fluitende scheidsrechter, voor een eerdere overtreding. Kort voor rust sloeg het noodlot toe door een verkeerde keuze van onze keeper. Het is zo dat die momenten altijd afgestraft worden met een doelpunt. Een schitterend leermoment voor de B1 die keeper Ray in de tweede helft ruimschoots goed maakte door verder prima te keepen.

In de rust vond er iets plaats waar een trainer/coach alleen maar trots op kan zijn. Eventuele wissels werden besproken en het team gaf een keuze aan die je dan als trainer/coach moet steunen.

De tweede helft stonden Smitshoek en Schoonhoven weer gereed en het werd duidelijk dat beide teams vol voor de winst gingen. Het zou een knotsgekke tweede helft worden. Zo was het na enkele minuten 2-1 voor Smitshoek na een een goed opgezetten aanval over de linkerflank en mooi van dichtbij afronden. Op dat moment was het Schoonhoven B1 wat de klok sloeg. Het tempo van de B1 ging omhoog en nu werd er steeds de vrije man gevonden. Inmiddels was er gewisseld en waren Gerwin en Wassim erin gekomen. Na een kwartier in de tweede helft kreeg de B1 een vrije bal vanaf een meter of 25-30 meter. Robbin ging achter de bal staan en liet menig wenkbrauwen fronsen, supporters en die van trainer/coach/vader! Het resultaat was echter een berg van spelers na een schitterende vrije trap en zoals Giorgio aangaf:”het resultaat van vrije ballen oefenen!” De B1 liep nu over Smitshoek heen, waarbij Smitshoek ook duidelijk voor de winst bleef gaan en de B1 hiermee teveel ruimte gaf. Na een goede aanval kwam er een hoekschop die ook weer resulteerde in een goal. Nu was het Joris die vanaf het wisselmoment op het middenveld was gekomen. Een werkelijk schitterende kopbal zorgde voor de 2-3. Met nog een kleine 5 minuten te gaan was het echter nog niet gedaan. Door vermeend hands en een gele kaart voor Ismaïl kreeg Smitshoek een penalty. Iedereen had het vertrouwen in Ray maar helaas werd de pingel gewoon goed en onhoudbaar ingeschoten. 3-3 en Smitshoek wilde snel de bal pakken om voor de winst te gaan. Dit werd een schermutseling waar de twee trainers van beide ploegen ook wel een beetje om moesten lachen. Dit hoort er een beetje bij maar de scheidsrechter moest echt tussenbeiden springen waarbij beide aanvoerders zich ook zeer positief gedroegen door de rust te herstellen. De scheidsrechter was hier na de wedstrijd helemaal lirisch over en prees het positieve gedrag. Er moest helaas wel geel gegeven worden aan een tegenstander omdat hij iets te fanatiek naar Ray had gereageerd. Twee fanatieke ploegen maar zeker niet onsportief. De B1 was echter ook niet tevreden met een gelijkspel. Twee minuten voor tijd werd dit een feit. Een aanval over vele schijven belandde bij Giorgio en Walter. Thijs was hiervoor ingebracht voor Alessandro en stond voor de goal. Hij kreeg de bal na een redding van de keeper en schoot de 3-4 binnen. Als iemand het verdiende om die beslissing te scoren was hij het wel!

Een mooie overwinning op een leuke tegenstander van een mooie club. Het was een feest, helemaal na het horen-lezen van de overwinning van de B2. Komend weekend staat de wedstrijd thuis tegen SC Feyenoord B2 op het programma. Om 11:00 uur wordt er afgetrapt. Een mooi affiche voor een mooi team.