Schoonhoven houdt hoop

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

2 mei 2015 14:30

Rijt, L.A.A. van de

Na een 3-1 overwinning op Arkel houdt Schoonhoven hoop op het kampioenschap. De kans hierop is na afgelopen zaterdag weer een stuk kleiner geworden, maar zolang het nog kan zal de ploeg van WIm Eilander zich niet gewonnen geven.

Om de druk op Altena hoog te houden, moest er gewonnen worden van de nummer 5 van de ranglijst, Arkel. Geen gemakkelijke opgave daar er in de uitwedstrijd nog met 3-3 gelijk werd gespeeld. De wedstrijd begon zeer matig. Schoonhoven miste het echte vuur en werd met name op agressiviteit afgetroefd door de bezoekers. Hierdoor moest de verdediging een aantal maal handelend optreden. Tot echte grote kansen voor Arkel leidde het overwicht niet. Het was juist Schoonhoven dat via twee kopballen van Pieter Meijer het dichtst bij een doelpunt was.

Zonder de geblesseerden Joost Hagoort en Jan Willem Schep ontbrak het aan regie bij Schoonhoven en slordig spel was het gevolg. Het doelpunt van Pieter Meijer in de 43e minuut viel dan ook uit het niets, maar zorgde wel voor de bevrijding van de Schoonhovense ploeg. De in uitstekend vorm verkerende Meijer kreeg aan de bal aan de linkerkant van het veld aangespeeld. Met een schitterende lobbal verschalkte hij de te ver voor zijn doel staande doelman. Het betekende alweer de 15e en tevens mooiste treffer van Meijer dit seizoen.

Schoonhoven stond iets te lang te genieten van de treffer van Meijer. Want direct uit de tegenaanval kreeg Arkel twee dotten van kansen op de gelijkmaker. Maar twee keer redde Remi van Cappellen uitstekend. Het fluitsignaal voor de rust kwam dan ook als geroepen en met een 1-0 voorsprong in het voordeel van Schoonhoven gingen beide ploegen aan de thee.

In de 2e helft was het spelbeeld volledig gekeerd. Schoonhoven speelde veel scherper in de duels en tweede ballen werden gewonnen. Dit overwicht resulteerde al snel in een 2-0 voorsprong. WIm Overbeek werd de diepte in gestuurd. Spelers van Arkel liepen elkaar in de weg, waardoor het een koud kunstje was voor Overbeek om de bal in het lege doel te schieten. Arkel was van slag en de 3-0 leek snel te volgen. Marc Kruiper kopte een corner binnen, maar tot ieders verbazing had de scheidsrechter een overtreding gezien. Niet veel later zou een 2e doelpunt afgekeurd worden. Dit keer kwam Hayo Nagtegaal tot scoren. Dit keer leek de scheidsrechter het doelpunt goed te keuren, maar op advies van zijn assistent herzag hij zijn beslissing en werd het doelpunt terecht afgekeurd wegens buitenspel. In dezelfde fase trof Kelvin Potuyt nog de lat.

Na de storm van Schoonhoven in het eerste kwartier van de 2e helft kwam Arkel onder de druk uit, maar gevaarlijk zou het pas worden in de 88e minuut. De prima spelende aanvoerder van de bezoekers kwam oog in oog te staan met Van Cappellen en met een schitterende stift liet hij Van Cappellen kansloos. Even leek het nog een hectische slotfase te worden, maar Pieter Meijer besliste de wedstrijd in de 90e minuut definitief. Op aangeven van Overbeek tikte Meijer binnen en waren de 3 punten een feit.

Zo won Schoonhoven voor de 16e keer dit seizoen en heeft men 56 punten en meer dan 70 doelpunten gescoord. Statistieken die in veel andere competities voldoende zijn voor de kampioenschaal. Maar ook Altena presteert uitstekend en het kampioenschap wordt dan ook pas op de laatste competitiedag beslist. Eerlijk is eerlijk de kansen voor Schoonhoven zijn minimaal, want  het zal zelf moeten winnen van het nog voor nacompetitie strijdende Heukelum en degradant Peursum zal voor een verassing van jewelste moeten zorgen. Echter, zolang het nog kan houdt het elftal hoop. Ongeacht de afloop volgende week kan het elftal trots zijn op haar prestaties dit seizoen en met opgeheven hoofd de competitie kunnen afsluiten.

Opstelling Schoonhoven: Van Cappellen, Arbeider, Kruiper, Den Besten, Zwijnenburg, Potuyt (Van Schaik), Nagtegaal, Hom (Kruisselbrink), Overbeek, Versluijs en Meijer.