D1 wint zwaarbevochten 1e competitiewedstrijd in Nieuwkoop met 0-1

Nieuwkoop D1

D-pupillen zaterdag, D1, 1e klasse 01P

31 oktober 2015 11:30

Nieuwkoop uit altijd lastig en vooral ook lastig om er te komen. Onze herinneringen gaan ongeveer 1 jaar terug. Toen we met het toenmalige E1 ook naar Nieuwkoop mochten. Voor wie niet weet waar Nieuwkoop ligt (vooral zo houden, haha), het ligt vlakbij Alphen ad Rijn in de polder. Voor de watersporters onder ons vooral bekend van de prachtige Nieuwkoopse plassen. Terug naar vorig jaar, onze E1 zou hier wel even “makkelijk” gaan winnen. Uiteindelijk werd het een zwaarbevochten en onterechte 1-2 overwinning voor Schoonhoven, waar uw coaches nog steeds poliepen op de stembanden van hebben overgehouden.

Maar vandaag, nieuwe ronde nieuwe kansen. Wij, verrassende maar terechte, winnaar van onze bekerpoule. Nieuwkoop de meest scorende formatie die uiteindelijk 3e is geworden in haar poule. Voor Schoonhoven ook nog eens de druk van de favoriet. En dat alles de dag na Haloween, statistisch gezien een dag waarop een deel van het team nog nooit punten heeft gepakt. Alle ingrediënten voor een lastige pot.

Na een lange rit, excuus nog daarvoor, aangekomen in Nieuwkoop worden we gelijk geconfronteerd met de”koude oorlog” voering. Met twee teams en in totaal bijna 30 man in een (te) kleine kleedkamer is geen rustige voorbereiding, laat staan een serieuze wedstrijdbespreking. Ik hoop dat iedereen al zijn spullen nog heeft, wat een chaos. Maar ja, dat hoort er ook bij en dan valt nog meer op, hoe goed we het bij Schoonhoven nu hebben. Misschien een beetje verwend. Het kan verkeren.

In de warming up werd al zichtbaar dat dit weleens een lastige zaterdag kon gaan worden. Slaperige kopjes, niet in beweging te krijgen, zieke basisspeler Viggo vraagt om als wissel te beginnen (klasse trouwens) en klagende spelers over stijve benen, met andere woorden: “slappe hap”. Of slaat de groeispurt plotseling in? Of waren twee trainingen en een wedstrijd deze week iets teveel van het goede?

Helaas was de warming up een goede indicatie van hoe we de wedstrijd begonnen, slap. Nieuwkoop daarentegen was wel scherp, messcherp eigenlijk. Ze zetten ons continu onder druk, wonnen alle duels, hadden alle 2e ballen en combineerde er lustig op los. Het gevaar kwam voornamelijk over hun twee snelle vleugelspitsen. Gelukkig voor ons was telkens de eindpass net niet goed genoeg. En laten we vooral keeper Peter niet tekort doen. Peter hielt ons in de eerste helft in de race en werd later uitgeroepen tot man van de 1e helft.

Dat we altijd kansen krijgen, bleek ook nu weer. Met een mooie steekbal van Amin B stuurde hij Bilal alleen op de keeper af. De keeper bleef goed wachten en kon de inzet van Bilal onschadelijk maken. Met hangen en wurgen en met keeper Peter haalden we met 0-0 de rust.

Zoals al eens eerder in de verslagen gesteld hanteren we binnen de D1 het volgende principe:

What happens in de kleedkamer, stays in de kleedkamer!!!

Alsof er helemaal geen 1e helft gespeeld was, vloog onze D1 uit de startblokken de 2e helft. Kort op de man, fel in de duels en bij de les werd dit een geheel andere 2e helft. Het werd een echte (wed)strijd, waarbij het spel op en neer golfde en waar nu de beste kansen voor Schoonhoven waren.

Een goed afstandsschot van Amin B landde op de rechterkruizing. Sem mocht een keer alleen op de keeper af, maar zijn schot ging net naast. Achterin wisten onze boys Nieuwkoop goed onder controle te houden, waarbij een hoofdrol uitging naar Marco en hij werd terecht uitgeroepen tot man van de 2e helft. Halverwege de 2e helft speelde Karsten zijn man uit en stuurde Amin B alleen op de keeper af, hij bleef cool en schoot de bal onder keeper van Nieuwkoop in de rechterhoek, 0-1. Hierna had hij de wedstrijd twee keer kunnen en misschien wel moeten beslissen, maar hier gaan ook zeker de credits naar de keeper van Nieuwkoop.

Tot het eind bleef het billenknijpen, zeker door een aantal vrije schoppen die hoog in de doelmond werden gepompt, maar Peter wist uitstekende de NUL te houden.

Mannen, klasse 2e helft gespeeld. Maar laten we leren van de 1e helft. De tegenstanders zijn extra gebrand om van ons te winnen. Dan moeten we zeker minimaal dezelfde inzet leveren om te kunnen blijven winnen. Volgende week spelen we tegen de winnaar van de andere bekerpoule, Groeneweg D1. Dan gaan we er weer voor de volle 100% tegenaan.

Uw coaches hebben ondertussen naast de poliepen op de stembanden bijna de pensioengerechtigde leeftijd bereikt (zeker 20 jaar ouder geworden vandaag).