Schoonhoven pakt eerste punten in het nieuwe seizoen

Nieuwkoop 1

Schoonhoven 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

17 september 2016 14:30

Maat, H.J.A. van der

Na twee nederlagen heeft VVS afgelopen zaterdag de eerste punten van het nieuwe seizoen weten te behalen. In en tegen Nieuwkoop werd een krappe en zwaarbevochten 0-1 zege behaald. Voor VVS was middenvelder Arie Versluis de matchwinner door het enige doelpunt voor zijn rekening te nemen.

De tegenstander van afgelopen zaterdag was een onbekende tegenstander voor VVS. Het is lang geleden dat beide ploegen tegen elkaar speelden en daarom was het lastig in te schatten wat de kracht van Nieuwkoop is. De Nieuwkopers werden vorig seizoen met overmacht kampioen in de vierde klasse nadat de club twee jaar geleden de overstap had gemaakt van het zondag voetbal naar het zaterdag voetbal. De ploeg won 21 wedstrijden, speelde 2 keer gelijk en verloor 1 wedstrijd. Vooral het doelsaldo was zeer indrukwekkend. De ploeg scoorde 106 keer en kreeg maar 16 doelpunten tegen. VVS kon dus een tegenstander verwachten met veel scorend vermogen.

Wim Eilander kon beschikken over een nagenoeg fitte selectie. Marc Kruiper ontbreekt nog altijd vanwege een blessure en aanvaller Farouk el Kadiri zat de laatste wedstrijd van zijn schorsing van drie wedstrijden uit. Eilander veranderde zijn basiselftal op één plek ten op zichten van de wedstrijd tegen Perkouw. Shahram Omary kreeg de voorkeur boven Redouan Adoudy.

VVS begon niet goed aan de wedstrijd. Op het kunstgras was Nieuwkoop de bovenliggende partij en VVS had moeite met de bewegende middenvelders van de thuisclub. De ploeg uit de Zilverstad was steeds een stap te laat waardoor het voor Nieuwkoop makkelijk was de vrije man te vinden. Echter konden de mannen van trainer Koos van Zoest niet gevaarlijk worden. Naarmate de wedstrijd vorderde werd Nieuwkoop steeds dreigender en begon het ook kansen te creëeren. VVS doelman Sjef van Vught had eenmaal de hulp nodig van teamgenoot Robin van Elteren die een bal van de lijn haalde toen de bal vanuit een corner over de doelman werd geschoten. Van Elteren stond gelukkig precies op de goede plek en kon een doelpunt voorkomen. Ook werd een grote kans verprutst door een aanvaller van Nieuwkoop die vrij in kon schieten binnen het zestienmeter gebied maar zag zijn bal voor het doel langs gaan. De grootste kans was uiteindelijk voor VVS. Vlak voor rust was het aanvoerder Rogier Peltenburg die de 0-1 op zijn schoen had. Hij schatte een te korte ingooi naar de Nieuwkoop doelman op waarde in en kon de bal in een leeg doel binnenschieten. Zijn poging ging echter naast het doel en daarmee bleef de stand 0-0. Veel verder dan een schot van VVS aanvaller Tiago de Vries kwam VVS verder niet in de eerste helft. Omdat Nieuwkoop ook niet wist te scoren gingen beide ploegen rusten met een 0-0 ruststand.

Wim Eilander was duidelijk niet tevreden over de prestaties van zijn ploeg voor rust want middenvelder Nabil Belali en aanvaller Tiago de Vries bleven achter in de kleedkamer. Met de wissels Amine Karroum en Redouan Adoudy wilde Eilander meer gif in de ploeg hebben. Dit leek ook goed uit te pakken want VVS nam na rust het heft in handen en was in de beginfase van de tweede helft sterker dan Nieuwkoop. De Schoonhovenaren kwamen vaker bij het doel van Nieuwkoop en het creëerde ook een aantal kansen maar doelpunten bleven helaas uit. In het laatste half uur ging het spel op en neer. Het was niet goed wat beide ploegen lieten zien maar spannend was het wel. De ploeg die in die fase zou scoren zou hoogstwaarschijnlijk met de overwinning aan de haal gaan. Gelukkig voor de meegereisde supporters uit Schoonhoven was het Arie Versluis die de openingstreffer voor zijn rekening mocht nemen. In de 77eminuut kreeg de middenvelder de bal in het zestienmeter gebied aangespeeld door Redouan Adoudy en oog in oog met de doelman faalde hij niet en bracht zijn ploeg op een 0-1 voorsprong. In de slotfase probeerde Nieuwkoop nog een gelijkmaker te forceren met lange ballen in het zestienmeter gebied. Gelukkig wist de VVS defensie het doel schoon te houden en in de 95e minuut was er het bevrijdende fluitsignaal door de uitstekend leidende scheidsrechter. VVS pakt daarmee de eerste punten van het seizoen en de vreugde was daardoor groot bij de spelers.

Aankomende zaterdag wacht een thuiswedstrijd tegen Floreant. De ploeg uit Boskoop verloor afgelopen zaterdag verrassend op eigen veld met 0-1 van Linschoten en bleef daarmee steken op zes punten uit drie wedstrijden. Hopelijk weet VVS het goede gevoel van de overwinning tegen Nieuwkoop naar volgende week mee te winnen en kan er ook tegen Floreant een goed resultaat behaald worden. De wedstrijd begint om 15.00 uur op sportpark Het Hofland.

Opstelling: Van Vugt, Van Schaik, Berendsen, Kruiper, Ruissen, Belali (Karroum), Omary, Van Elteren, Peltenburg, Versluis, De Vries (Adoudy)

foto's van SV Nieuwkoop