JO13-1 boekt zwaarbevochten overwinning in strijd om winst bekercompetitie

Sem Faaij (schot)

Onder 13, JO13-1, Groep 2 11- 1e klasse

1 oktober 2016 9:45

Vandaag staat de wedstrijd tegen middenmoter ARC op het programma. Na de winst op (toen nog medekoploper) Oudewater van vorige week staan we nu alleen bovenaan. Vanaf nu zijn wij dus prooi in plaats van jager… Iedere tegenstander zal tot op het bot gemotiveerd zijn om een puntje van ons af te snoepen. De grote vraag is hoe onze jongens met die druk omgaan. Onze trouwe vlagger Peter is wat ziek en dus is uw razende reporter de boel eens van wat dichterbij gaan bekijken. Gelukkig heeft Miranda aantekeningen gemaakt en kan er toch nog een verslagje komen.

ARC neemt de aftrap en onze jongens zetten gelijk druk. De eerste de beste aanval leidt direct al tot een corner en de intenties zijn meteen duidelijk. Een variant met een schot uit de tweede lijn van Alex is verrassend en bijna doeltreffend. De keeper van ARC is alert en houdt stand. Even later weet hij ook goed raad met een schot van Karsten. Bij een vrije trap van Viggo op de middellijn volgt een mooie aanval maar Amin schiet net naast. Vervolgens moest de ARC keeper weer handelend optreden bij een uitbraak van Achraf. Wederom houdt hij zijn ploeg in leven.

Na een prachtige aanval van onze jongens wordt wederom een corner verdiend. Alex legt de bal op het hoofd van Chiel en hij kopt maar net over. Alex probeert met een mooie pass Achraf weg te sturen. De verdediging van ARC wankelt maar houdt nog steeds stand. ARC krijgt wat meer moed door de gemiste kansen van onze jongens en proberen zowaar aan te vallen. Peter is echter alert en voorkomt gevaar.

Na een volgende poging tot aanvallen van ARC let Viggo goed op en hij werkt de bal weg. ARC zit er fel bovenop en bij ons ontbreekt de rust aan de bal. Niet altijd hoef je hard en hoog weg te schieten. Soms een balletje terug of breed naar een vrijstaande medespeler brengt al zoveel rust! Aanwijzingen hiertoe vanuit de dug-out komen helaas niet aan.

Abdi wordt (onbedoeld) hard geraakt met de noppen van de tegenstander op de enkel net boven de schoen. Dat doet pijn en hij wordt uit voorzorg even gewisseld. Jeroen nu op rechts en de multifunctionele Gijs verhuist van rechtsachter naar linksachter.  Tegelijkertijd komt Sem er in voor Alex. Hij weet met zijn snelheid weer wat druk de verdediging van ARC te zetten.

Sem lijkt zich vast te lopen maar probeert toch nog Achraf te bereiken. De keeper uit Alphen let echter goed op en voorkomt een scoringskans voor Achraf. Bij een prachtige aanval belandt de bal bij Karsten. Hij kruist in het strafschopgebied naar links en creëert zo ruimte om met links uit te halen óf voor te zetten. Hij kiest voor het eerste en schiet verwoestend hard tegen de lat. Nu heeft die keeper ook nog eens een engeltje op zijn lat zitten… De eerste helft is duidelijk: geen kans voor ARC en diverse kansen voor onze jongens. Hopelijk lukt het in de tweede helft wél, met iets meer overleg in het spel.

De tweede helft begint zoals de eerste helft is verlopen. Een mooie rush van Sem leidt alweer snel tot een corner. Alex neemt de corner en de bal wordt net naast geschoten. Een mooie actie van Sem leidt tot een kans voor Karsten. Ook hij mist helaas. ARC probeert wat meer tot aanvallen te komen. Ook gaan ze wat fysieker spelen. In sommige gevallen gaat dat eigenlijk te ver. Een elleboogje op Luuk terwijl er geen bal in de buurt is, dat kan natuurlijk niet. En het is niet de eerst geniepige actie van hun aanvaller. Daar waar de coaching op dit punt te wensen over laat, krijgt deze aanvaller nu een terechte reprimande van de scheids. Het irritatieniveau in en rond het veld begint wat toe te nemen. De scheids heeft er zijn handen vol aan maar ondanks zijn jeugdige leeftijd houdt hij goed grip op de zaak.

Onze jongens zetten alles op alles om de wedstrijd te winnen en ARC lijkt tevreden met het ene puntje. Plotseling belandt de bal bij Sem. Hij aarzelt niet, blijft rustig en scoort beheerst de bevrijdende en ook terechte 1-0. ARC baalt en probeert met vereende krachten om alsnog tot scoren te komen. Amin krijgt nog een kans maar de belandt net naast. Uit de corner neemt ARC over. Viggo moet ingrijpen ten koste van een overtreding en ARC krijgt een vrije trap net buiten het strafschopgebied. Peter zet zijn muur zorgvuldig neer en de vrije trap belandt dan ook kansloos in de muur.

Met een aanvallender ARC krijgen we nu met de snelheid van Sem meer kansen. Hij wordt na een schitterende aanval prachtig gelanceerd door Chiel. Na weer een machtige spurt wordt hij in het strafschopgebied hardhandig van de bal gegleden. Een riskante sliding van de ARC verdediger. De sliding was hard maar fair en op de bal dus de scheids geeft terecht een corner. De afgeslagen corner belandt bij Gijs en die schiet op doel. Hun keeper redt maar weer eens.

Met wat meer ruimte laten onze jongens mooie combinaties zien. Alex stuurt Sem weg maar hij wordt goed vastgezet door de ARC verdedigers. Het speelt kantelt wat naar rechts en Alex kan weer een mooie pass geven. ARC kan er ternauwernood nog een corner van maken. Alex neemt de corner en biedt Sem en kopkans. Hij kopt echter rakelings naast en zo blijft ARC tot de laatste minuut hoop houden.

Uiteindelijk blijkt de goal van Sem voldoende en liggen onze jongens nog steeds op koers voor winst in de Zwaluwen jeugdbekercompetitie. Volgende week in de laatste wedstrijd tegen wederom een middenmoter (Woubrugge JO13-1) hebben we alles in eigen hand. Met de wedstrijdmentaliteit van vandaag en het goede combinatiespel dat jullie normaliter ook beheersen moet dat goed komen. Veel succes volgende week!!