"De dag die je wist dat zou komen" - JO13-1 verliest met 2-1 van Esto

ESTO JO13-1

Onder 13 zaterdag, JO13-1, 1e klasse 04P

19 november 2016 9:30

Tot op heden hebben we alle wedstrijden gewonnen. Soms nipt en vaak ook simpelweg verdiend. Dus vol verwachting zijn we allemaal weer naar het prachtige Sportpark Het Hofland getogen. Peter was ook weer op tijd aanwezig om de vlag wederom ter hand te nemen. Veel dank weer! Piet-Jan was weer scherp als altijd. Marcel had andere verplichtingen. Maar gelukkig was Ronald wel aanwezig. En voor de mooie foto’s mogen we Sander weer dankbaar zijn. De ouders en grootouders stonden langs de lijn in afwachting van wederom een winstpartij.

Esto zet gelijk druk op de verdediging waar Chiel centraal start dit keer. Jeroen brengt keurig rust in het spel door op Peter terug te spelen. Dat mogen we overigens best vaker doen; het lijkt erop alsof we continu alleen maar iedere bal naar voren willen spelen. Maar daardoor lijkt ook de rust uit het spel te verdwijnen. Een uitbraak van Sem leidt tot een vrije trap. Alex neemt plaats achter de bal: goed geplaatst maar iets te weinig vaart en dus een prooi voor de keeper. Karsten zet een goede een-twee op met Achraf. Hij behoudt de rust en het overzicht. Legt de bal nog maar eens even goed neer en vuurt van net buiten de zestien op doel. Onhoudbaar over de keeper is het 1-0. Alex stuurt Achraf diep maar helaas wordt Achraf net (en correct) van de bal gelopen. Een uitbraak van Esto volgt maar Gijs én Jeroen knijpen goed en Jeroen kan uitverdedigen. De afvallende bal is voor Esto en hun speler bedenkt zich niet en schiet direct hoog in het doel. Peter redt in twee instanties op miraculeuze wijze en houdt zijn doel schoon. Jeroen onderschept weer en schakelt nu direct om in de aanval. Hij benut de ruimte door op te komen en op tijd keurig naar de andere kant te openen op Jayden. Hij probeert Sem weer aan te spelen maar dat lukt net niet. Amin ontvangt de bal van Karsten. Hij maakt een mooie actie op rechtsvoor en krijgt de bal bij de Achraf. Zijn schot gaat maar net naast. Peter komt uit bij een diepe bal van Esto. Hij is op tijd bij de bal maar zijn trap komt uit bij een tegenspeler. Viggo lost dit verdedigend op ten koste van een overtreding. En de vrije trap wordt weer keurig weggewerkt door Jeroen. Chiel pikt weer eens de bal op en slalomt zich knap naar de achterlijn door een woud van verdedigers. Helaas gaat de bal ook net over de achterlijn.

De tweede helft begint met een diepe bal van Chiel op Sem maar hun keeper is net op tijd. Wel een inworp voor onze jongens. Na wat gepiel achterin wordt de bal verspeeld aan een fel jagend Esto (en dan mag je dus wél de bal even blind wegschieten…) en valt plotsklaps de 1-1. Onze jongens krijgen een corner. Amin neemt hem goed en voordat Luuk kan inkoppen, wordt de bal door een Esto verdediger over zijn eigen doel gekopt. Dus weer een corner en nu een variant: Amin neemt hem verrassend op Chiel, maar zijn schot gaat rakelings langs de verkeerde kant van de paal. Eindelijk gaan onze jongens goed overspelen (de hele wedstrijd grossieren we in passes aan de tegenstander in plaats van aan een medespeler) en prompt is er gevaar. De bal op Sem is net te diep. Maar zo moet het wél: bij het gejaag van Esto snel en zuiver naar elkaar overspelen en de vrije man zoeken. Dat doen we echt te weinig vandaag; we beperken ons veelal tot lange halen naar voren. Sem zet na een goede uittrap van Peter gelijk druk op de verdediging van Esto en verdient een inworp. Die wordt snel genomen door Jayden op Achraf. Helaas kan Achraf Karsten net niet bereiken. Dus blijft een nieuw vlammend schot van Karsten uit. Plots raakt Esto hard de paal. Onze jongens schrikken weer wakker. Karsten speelt Alex aan en hij heeft een prachtige bal op Sem. De bal komt echter net tegen de grote teen van de keeper en zo blijft het 1-1. Luuk is sterk in een 1 tegen 1 duel tegen hun Messi. Deze Messi is ook technisch vaardig, maar gebruikt zijn lichaam iets geniepiger dan de échte Messi. Hij heeft in de loop van wedstrijd al menig tegenstander tegen de vlakte gewerkt. Na een prachtige rush schiet Jeroen nog voorlangs. En daarna krijgt Luuk ook te maken met fratsen van Messi. Bij een duel op de middellijn krijgt hij ineens een elleboog vol in zijn lichaam. Kermend blijft hij op de grond liggen maar het spel gaat gewoon door. Chiel pakt die Messi dan maar even aan en een fluitsignaal van de scheids volgt. Even later breekt Esto uit. Viggo houdt hem professioneel vast (net buiten het strafschopgebied) en krijgt een gele kaart: 10 minuten tijdstraf. Gezien de beperkte resterende tijd komt hij dus niet meer terug. De vrije trap wordt door hun Messi onberispelijk achter Peter gewerkt en het staat vlak voor tijd 1-2. Met tien man kunnen we het tij niet meer keren en de eerste officiële verliespartij is een feit.

Hopelijk is dit nu écht de wake up call. We mochten vandaag weer op het hoofdveld spelen, maar helaas hebben we daar niet de inspiratie uit geput. Ik geloof in jullie inzet van vandaag. Maar dat was niet genoeg. Esto was veel scherper. Het grote verschil was eigenlijk, dat bij ons werd gewacht op de bal en dat Esto ‘in de bal kwam’. En dan ben je echt continu te laat en loop je dus achter de feiten aan. De eerste helft kon dat met een 1-0 voorsprong nog wat verbloemen. Het glas is bij mij half vol (en ik denk ook dat ieder voor zich wel weet wat hij fout heeft gedaan). Daarnaast is persoonlijke kritiek op ‘papier’ hard dus ik heb ook vandaag vooral de positieve dingen genoteerd. Maar het kostte wel wat moeite. Volgende week mogen we naar Alphen aan de Rijn. Laten we daar revanche nemen op onszelf en vol inzet en alertheid de wedstrijd spelen en met drie punten terugkeren naar Schoonhoven!!