Mooi spel JO 15-2 niet beloond in tumultueuze wedstrijd

... (schot)

Groep 3 01

15 september 2018 9:45

Vandaag de laatste bekerwedstrijd tegen Ridderkerk (RVVH JO 15-2). Daan is nog steeds geblesseerd en dus wederom een zoektocht naar een keeper. Voor de eerste helft konden we gebruik maken van Anton; veel dank jongen! De tweede helft Gijs zich opgeworpen als redder in nood. Leuk overigens dat onze jongens zo’n hecht team vormen, dat de geblesseerde Daan en Troy toch kwamen kijken. Hartstikke top jongens! In de eerste helft kunnen we een beroep doen op Jenne om te vlaggen.

Onze jongens lijken scherp aan de wedstrijd te beginnen als Marwan een bal onderschept en direct Ayoub goed diep stuurt. Maar knullig balverlies bij de middellijn leidt tot een eerste schot op doel van Ridderkerk en dat is direct 0-1. Onze jongens herpakken zich goed. Akram komt heel mooi op van achteruit en stuurt vervolgens Marwan weg. Zijn verwoestende schot in de korte hoek gaat net over. Onze jongens laten keurig verzorgd en mooi voetbal zien. Zo bouwen Alex en Milan keurig op en wordt Marwan diep gestuurd. Net buitenspel dus het feest gaat niet door. Vervolgens stuurt Alex even later Abdi diep maar hij wordt net verdedigd. Wel een corner maar die levert niets op. Milan neemt een inworp en Yazn biedt zich goed aan. Op het middenveld speelt hij zichzelf vrij en zet Abdi voor de keeper. Goede aanname van Abdi en dito schot: 1-1!!

Onze jongens hebben de smaak te pakken. Ayoub levert een goede pass af op Yazn en hij probeert wederom Abdi te bereiken. Ridderkerk kan dat net voorkomen ten koste van een corner. Amin laat zich ook gelden: tussen vier tegenstanders in weet hij zich waanzinnig uit de drukte te dribbelen en speelt daarna Yazn aan. Mooi werk! Even later lijken onze jongens de 2-1 te maken. De scheids heeft al naar de middenstip gewezen maar de vlagger van Ridderkerk protesteert en de scheids laat zich ompraten. We moeten maar vertrouwen op de eerlijkheid van de vlagger, maar de scepsis over de beslissing overheerst in het Schoonhovense kamp. Onze jongens lijken revanche te nemen als Alex met een mooie bal Yazn in stelling brengt, maar zijn onhoudbare schot gaat via de onderkant van de lat net niet het doel in. Na een pass in niemandsland weet Abdi met een opportunistische sprint de bal binnen te houden bij de achterlijn van Ridderkerk. Vervolgens passt hij op Yazn. Die speelt de bal op Amin en zijn schot gaat net over. Zo zie je maar jongens; ga voor iedere bal en je staat er versteld van wat er nog kan gebeuren. Mooi gewerkt Abdi! Ook Kevin en Gijs laten zien dat ze onverzettelijk zijn en goed kunnen samenspelen. Onder druk weten zij rustig rond te tikken en goed de vrije man (Marco) te bereiken.  Een keurige eerste helft van onze mannen met slechts 1-1 als resultaat. Hopelijk ronden wij in de tweede helft wel onze kansen af.

In de tweede helft neem de vader van Akram de vlag over. Veel dank! Want veel gegadigden zijn er niet, helaas. Gijs gaat op doel en moet even wennen, maar doet het zeker niet onverdienstelijk. Onze jongens gaan door met goed spelen. Mooie actie van Yazn en hij speelt naar Amin. Die speelt door op Alex en met links zet hij voor op Marwan. Die weet vervolgens net Abdi niet te bereiken. Dan een slordigheidje achterin en uit het niets profiteert Ridderkerk direct: 1-2.

Onze jongens blijven doorgaan. Helaas wordt Abdi (terecht overigens) net afgevlagd voor buitenspel. Even later neemt Owen een corner. De afvallende bal komt bij Alex en zijn schot gaat rakelings over de kruising. Yazn kan alleen op de keeper af maar Ridderkerk heeft een hele snelle verdediger, die met een verbetering van het wereldrecord sprint net op tijd terug is om Yazn te verdedigen. Amin laat Alex op de keeper af gaan, maar de Ridderkerker weet een doelpunt te voorkomen. Een corner van Amin wordt door Abdi net naast gekopt. Kans op kans … wordt het dan zo’n middag??

Het warrige fluiten van onze scheidsrechter en zijn aparte optreden leidt tot een drietal onnodige gele kaarten. Waar Owen met een sliding voor de bal gaat op de middellijn, fluit hij voor een overtreding (kan) en geeft geel (apart). Dus 10 minuten tijdstraf. Even later wordt gevlagd voor buitenspel en pakt Yazn de bal op. Omdat de scheids nog niet had gefloten voor buitenspel, fluit hij nu voor hands van Yazn. Vervolgens krijgt Yazn voor zijn reactie geel; dat gebeurt op Champions League niveau inderdaad ook, maar op dit niveau los je dat met een vaderlijk praatje op (kijk hoe Edwin dat vorige deed in een veel harder duel tegen Lekkerkerk). Als we met 9 man staan ziet Ridderkerk de kans schoon om de wedstrijd op slot te gooien: 1-3. Onze jongens zijn er met de kop niet meer bij maar Yazn scoort nog wel de 2-3. De Lekkerkerkse rappe verdediger houdt de bal nog even vast bij het doel en krijgt daarvoor ook geel (eerlijk is eerlijk: wederom een aparte beslissing op dit niveau). Daarmee eindigt de wedstrijd in mineur.

Vorige week was de tegenstander beter en wonnen wij. Nu hadden wij het beste van het spel maar staan we met lege handen. Bij jeugdvoetbal verkies ik toch het laatste. Ik ben ervan overtuigd, dat als jullie zo blijven spelen, de punten vanzelf komen. Blijf zo doorgaan en laat je niet gek maken door randzaken en dingen waar je toch geen invloed op hebt. Hoe moeilijk het ook is: concentreer je op dingen die je wél kunt beïnvloeden. En dat is je eigen spel en positief coachen van je medespelers. Veel succes in en tegen Oudewater de volgende keer!