JO15-2 neemt revanche op Stolwijk met degelijke overwinning

Stolwijk JO15-1

2 februari 2019 13:00

Na een valse start van de competitie vorige week (afgelasting wegens sneeuw/vorst) mochten we vandaag naar Stolwijk. De laatste wedstrijd tegen Stolwijk ligt ons nog vers in het geheugen. Uw verslaggever heeft toen expres geen verslag gemaakt. We hielden dan ook ons hart vast voor wat ons vandaag weer stond te wachten. In ieder geval een andere scheids en dat leidde alvast tot opluchting.

Hafid nam maar weer eens de vlag voor ons ter hand. Regen en kou kunnen hem niet tegenhouden om iets voor het team te betekenen. Veel dank Hafid! De wedstrijd ging gelijk op met weinig kansen over en weer. Voornamelijk een duel op het middenveld. Opvallend was de rust bij onze jongens om achterin rustig rond te spelen. En ook het vertrouwen in keeper Daan om hem daarbij te betrekken. Waar in het verleden nog weleens werd gekozen voor een lange (blinde) bal naar voren, vaak gevolgd door balverlies, bleven we nu in balbezit en kwam er meer voetbal in het team.
Ineens een schot van Stolwijk, onderweg aangeraakt, maar geen enkel probleem voor de alerte Daan. Je kunt zien dat het wedstrijdritme hem goed doet; hij groeit met de week. Even later is er een corner voor onze jongens. Niels probeert de keeper met een halve omhaal te verschalken. De keeper keert de bal, de bal komt even later hoog voor het doel en Niels kopt de bal bij de tweede paal voor het doel. De keeper komt uit en meent Niels ook maar even in het gezicht te moeten stompen (ondanks dat de bal allang weg is), waarop Niels begrijpelijk (maar niet goed natuurlijk) reageert. De keeper stort als een ware Neymar ter aarde en de scheids toont Niels de gele kaart; 10 minuten afkoelen dus.
Ook met een man meer kan Stolwijk het verschil echter niet maken. Sterker nog creëren een paar kansjes. En dan is daar Guus die een voorzet geeft op Luuk; Luuk wil aannemen maar de bal schiet net te ver van zijn voet. Guus is alert doorgelopen en schiet deze (onbewuste) assist van Luuk keurig in het doel: 0-1.
Bij een (al dan niet terechte) beslissing van de scheids schiet Guus in een impulsieve reactie de bal weg en krijgt prompt geel en dus wederom een speler met 10 minuten tijdstraf naar de kant. Strikt genomen is de beslissing wellicht juist, maar een mondelinge waarschuwing had afdoende geweest.

De tweede helft gaat verder zoals de eerste helft: voornamelijk op het middenveld zonder veel kansen (waarbij onze jongens uiteindelijk wel de meeste kansen hebben gehad). Stolwijk lijkt wat aan te zetten, maar de voorsprong komt eigenlijk nooit echt in gevaar. Owen stuurt Guus mooi diep. Helaas kan de keeper zijn inzet keren. Niet veel later opent Owen goed op Marwan. Marwan speelt zijn mannetje beheerst uit en schiet op doel; net naast. Even later kan Niels op doel schieten, maar hij schiet voorlangs.
Bij een poging tot een aanval van Stolwijk is Niels alert. Hij komt goed voor de man en in de bal. Vervolgens stoomt hij goed op. Hij speelt Owen aan. Owen speelt naar Ayoub. Ayoub komt niet tot een schot en speelt op Marwan. Ook Marwan kan net niet tot een schot komen en dus gaat het feest niet door. Mooi gespeeld jongens, maar iets doortastender op doel had gemogen. Als even later Marco het ook nog eens probeert met een schot (voorlangs), is het aan Stolwijk om Daan eens te testen. Een goed schot in de hoek maar een dito duik van Daan en dus blijft het 1-0 voor ons.
Met de kansen die we inmiddels hebben gehad, het gevaar van een scheidsrechterlijke dwaling en de aloude wet “als wij niet scoren dan doen zij het wel” zorgden voor onrust onder het meegereisde Schoonhovense publiek. Dat werd alleen maar erger op het moment dat Ayoub voor commentaar op de leiding ook met geel mocht vertrekken. Gelukkig vond Niels op tijd de juiste agressie en vol inzet veroverde hij weer de bal en een prachtige diepe bal langs de zijlijn op Guus. Guus omspeelt de verdediger en soleert de bal in het doel: 0-2. De wedstrijd op slot en loon naar werken.

Helaas hebben we ons in Stolwijk (alweer) door randzaken laten afleiden. Ja, de scheids floot ook dit keer weer vreemd: vaak vage beslissingen in het voordeel van de thuisploeg (gelukkig nu niet leidend tot twee doelpunten) en dat is irritant. Sterker nog: het hoort niet. Maar je kunt dat alleen omkeren door je op je eigen spel te focussen. Praten tegen of mopperen over de scheids helpt dan echt niet. Het is moeilijk (zelfs volwassen profvoetballers is het niet gegeven) maar negeer het en laat het je motiveren om nog beter te gaan spelen en nog meer te gaan scoren. Desalniettemin hebben jullie enorm je best gedaan in het koude en natte Stolwijk met bij vlagen ook mooi samenspel. Neem dat mee naar volgende week tegen Gouda!