Nederlaag, maar toch prima start voor JO13-1 in beker

Meerburg JO13-1

7 september 2019 8:30

Het regende, maar op het terrein van voetbalvereniging Meerburg in Zoeterwoude-Rijndijk was een prachtige regenboog te zien. Misschien stond die wel symbool voor het komende seizoen van onze toppers in de hoofdklasse. Het was in de eerste wedstrijd, voor de helft van het team zelfs één van de eerste officiële wedstrijden op een heel veld, allemaal nog niet perfect. Maar de belofte van veel moois hing al in de lucht. Daar deed de 3-1 nederlaag niets aan af.

Niemand wist wat we konden verwachten van dit nieuwe team, van jongens die nog aan elkaar, het grote veld en soms nieuwe posities moesten wennen. Ingedeeld in de hoofdklasse, dus dat de tegenstand pittig zou zijn, was wel duidelijk.

Gelukkig waren de jongens een stuk fitter en scherper dan sommige ouders, die door City Beats na een heel kort nachtje al om 07.00 uur op de parkeerplaats stonden. Het team was klaargestoomd door Farid en Hassan, positief gecoacht door het gouden duo Hassan en Hassan.

Het begin was nog wat onwennig, maar al snel waren we gelijkwaardig aan Meerburg. Met keeper Roel alert en scherp optredend bij gevaar. Met in de achterhoede Kian, Tim, Adam A en Imran, die niet alleen stug verdedigden, maar ook steeds meer een voetballende oplossing durfden te zoeken.

Op het middenveld was het nog zoeken, maar werkten Finn, Noël en Adam L zich een slag in de rondte. En ook hier kregen we steeds meer grip.

In de aanval werd vooral gezocht naar de snelheid en doelgerichtheid van Souhaib en Melle of een kans om te dribbelen of uit te halen voor Luuk. Met Finn als spelmaker daar kort achter. Na de pauze kwam daar de stootkracht van Suleiman bij en de handigheid van Ayoub. De enige die ontbrak was Ian, die nog herstelde van een ongelukje op kamp.

Voor rust kwamen we met 2-0 achter, maar dat was tegen de verhouding in. Wij kregen ook goede kansen. Eerst had Finn wat pech in de rebound na een schot van Melle, daarna werd Souhaib ten onrechte teruggefloten voor buitenspel, toen hij vrij baan had richting het doel van Meerburg. De scheidsrechter had even niet gezien dat er nog een geblesseerde speler van Meerburg op de grond lag.

Na rust werden er wat omzettingen gedaan en bleven we op zoek naar goals. Suleiman, licht gehinderd door een duwtje, schoot van dichtbij naast. En we hadden pech, want nadat een vlagsignaal voor buitenspel van Arno was genegeerd door de scheidsrechter, maakte Meerburg uit een lange aanval de 3-0.

Goed om te zien was dat de koppies niet gingen hangen en dat de jongens zich hielden aan de opdracht van de coaches ‘speel als een team, help elkaar ook als er fouten worden gemaakt’. We bleven met de borst vooruit voetballen en kregen dat ene doelpuntje waar we op z’n minst recht op hadden. Na  een mooie dribbel gaf Suleiman een perfecte assist aan Souhaib en die tikte koelbloedig raak.

De beloning was wat karig, maar duidelijk werd wel dat hier een leuke ploeg van te maken is, die de fans gaat vermaken. Er waren nu al flink wat supporters meegereisd en het lijkt niet meer dan logisch dat dit er woensdagavond om 19.00 uur, in de eerste thuiswedstrijd tegen Charlois, nog veel meer zullen zijn.