JO13-1 chagrijnig de winterstop in

Spirit JO13-1

Hoofdklasse D

14 december 2019 10:15

De koppen stonden nog woester dan de wind. Het was te begrijpen, want een zeker lijkende en ook dikverdiende overwinning op Spirit vervloog in de slotfase: 1-1. Alle boosheid richtte zich op de scheidsrechter.

Die KNVB-arbiter deed het de hele wedstrijd prima, was duidelijk en scherp, maar soms misschien iets te direct in het aanspreken van de spelers. Maar goed, aan hem lag het niet dat het mede door de wind een rommelige wedstrijd was.

In de slotfase vielen twee zeer belangrijke beslissingen wel in Schoonhovens nadeel uit. Eerst zag de scheidsrechter niet dat de bal na een inzet van Noël toch echt over de doellijn was. Maar goed, dat kan gebeuren, hij had ook geen doellijntechnologie of VAR tot zijn beschikking. Uit de felle protesten van onze jongens had hij wel kunnen opmaken dat hij er misschien naast had gezeten.

Daarom was het wel wonderlijk dat hij na een hooguit heel lichte overtreding van Imran een strafschop gaf aan Spirit. Het was vlak voor tijd de eerste grote kans voor de ploeg uit Ouderkerk aan den IJssel, maar het was wel raak.

Woedend stapten onze jongens het veld af, met een chagrijn dat zelfs nog een gezellig kerstdiner kan verknallen. Begrijpelijk, want een overwinning was verdiend geweest. Maar het was ook te makkelijk om de scheidsrechter de schuld te geven. We misten zelf voor rust vier goede kansen, lieten zelf na de pauze – tegen de wind in – na om de bal goed over de grond te laten gaan. Dat het spannend werd, dat Spirit nog een kans had om terug te komen in de wedstrijd, was onze eigen schuld.

Knap was wel dat de jongens lieten zien dat ze beter waren dan Spirit, in een duel tussen de nummers zes en zeven op de ranglijst. Roel  moest vooral alert zijn op ballen die alle kanten op waaiden en was dat ook. Achterin kwamen Ayoub, Ian, Kian en Adam L amper in de problemen. Het middenveld met Adam A, Tim en Melle had ook controle en voorin kregen Finn, Luuk en Souhaib kansen, ondanks het feit dat veel diepe ballen over de achterlijn vlogen.

Kansen waren er en bleven komen, ook toen Noël, Suleiman en Imran in de ploeg waren gekomen. Maar voor de pauze wilde de bal er simpelweg niet in.

Na de pauze werd het voetbal minder, maar scoorden we wel. Eerst miste Luuk nog, daarna werd Souhaib door Finn diepgestuurd met een slimme ingooi. Souhaib dribbelde mooi via de achterlijn en verraste de keeper in de korte hoek.

Daarna werd het rommelig, zonder dat we echt in de problemen kwamen. Noël leek de wedstrijd met een kopbal te beslissen, maar dat feest ging dus niet door. Daarna werd Schoonhoven ook nog een overwinning door de neus geboord.

Ontzettend jammer uiteraard, maar de eerste competitiehelft wordt afgesloten met een zesde plek en dat is een blijft een mooie prestatie. Al zullen onze boys nog wel een tijdje mopperen, voordat ze dat gaan beseffen.