JO13-1 slaat toe in tweede helft; scheidsrechter blinkt uit!

Excelsior R. JO13-1

... (afstandschot)

Hoofdklasse D

12 oktober 2019 9:45

Na de toch behoorlijke nederlaag afgelopen week tegen het sterke Jodan Boys was het vandaag de vraag of en vooral hoe de jongens het weer zouden oppakken tegen de hekkensluiter in de competitie, Excelsior Rotterdam. Onze vaste verslaggever had elders verplichtingen waardoor ondergetekende de honneurs qua verslag waarnam.

De omstandigheden waren eigenlijk ideaal voor een potje voetbal: spelen op echt gras, met lichte regenval. Vroeger noemden we dat een ideaal voetbalweertje!  (zeker als verdediger zijnde)J.

Helaas had Finn nog te veel last van zijn lies en mocht hij nog niet meedoen. We hopen allen dat hij zo snel mogelijk weer kan aansluiten. Maar met 13 man sterk begonnen we op tijd aan de warming up.

Om de omstandigheden nog beter te maken, hadden we dit keer een scheidsrechter toegewezen gekregen van de KNVB. Deze jongeling hield keurig vast aan de procedures en controleerde vooraf bij elk team de spelersnamen en zorgde vooraf dat iedereen zich opstelde op de middencirkel, waarna de spelers van Schoonhoven keurig langs die van Excelsior moesten lopen om elkaar succes te wensen. Lekker hoor deze duidelijkheid en tekenen van onderling respect! Deze scheidsrechter stond nu al met 1-0 voor! Klasse!

Wel trad er hierdoor enige vertraging op in het aanvangstijdstip, maar uiteindelijk begonnen we een minuut of 8 te laat aan deze belangrijke pot. Hoe zouden de jongens het oppakken?

Nou, ze begonnen gretig en hielden al snel de druk erop bij Excelsior. Onze keeper Roel heeft het eerste kwartier volgens mij geen enkele bal gehad en Schoonhoven bleef lekker aanvallen. Diverse mogelijkheden en kansen werden gecreëerd maar helaas ontbrak het aan secuurheid en scherpte in de afwerking.

Daar ons doelpunt uitbleef, probeerden al onze spelers te helpen om deze goal te forceren. Hierdoor werd opeens één keer het scherpe verdedigen vergeten, waardoor de rechtsbuiten van Excelsior geheel vrij de bal aan kon nemen en richting ons doel kon gaan. Hij voelde Adam L. in zijn nek aankomen en besloot vanaf de 16 meter te schieten. De bal vloog hoog in de touwen van ons doel en toen stonden we zomaar met 0-1 achter. Geheel onverdiend. Niet dat we als team zo goed voetbalden, maar dat we beter (zeker individueel) waren was toch wel duidelijk. Maar goed, KOP OP!

Schoonhoven bleef het proberen en uiteindelijk werd dit door een mooie actie van Souhaib beloond. Op de rand van de 16 draaide hij weg bij zijn tegenstander en schoot beheerst de 1-1 binnen.

Dit was uiteindelijk ook de ruststand. De rust, een mooi moment om de puntjes op de I te zetten en te zorgen dat we weer als team gingen voetballen en elkaar goed zouden vinden.

Blijkbaar was deze boodschap ook bij Excelsior gebracht, want na rust kwam het fel uit de startblokken en werd Schoonhoven onder druk gezet. Secuur en oplettend verdedigen voorkwam dat onze jongens op een achterstand kwamen. Na een minuut of 7 probeerde Schoonhoven het weer op te pakken en begon ook Schoonhoven weer aan het aanvallen te denken. Dit resulteerde in een corner vanaf rechts. Luuk draaide deze mooi voor de pot en Souhaib stond precies op de juiste plek om de 2-1 in te tikken.

Toen leek er eindelijk even wat meer rust in het spel te komen van onze jongens, ze konden elkaar iets beter vinden en dit resulteerde na een minuut of 7 in het derde doelpunt van Souhaib en dus een 3-1 voorsprong.

Excelsior probeerde het nog wel en kwam er af en toe nog wel gevaarlijk uit, maar gelukkig geen tegengoals.

En toen kwam de mooiste aanval van de wedstrijd. Een pas van de back naar de middenvelder, deze doorpassen naar de volgende middenvelder, die de bal uiteindelijk bij Souhaib bezorgde en ja dan wisten we het inmiddels….doelpunt! 4-1 voorsprong en nu was de buit toch echt binnen.

Het was nu dus een kwestie van de wedstrijd beheerst uitspelen. Waarbij toch nog een vrije trap werd weggegeven op de rand van de 16 meter. Deze werd keurig over de muur getrapt, maar Roel stond op de goede plek om de poging onschadelijk te maken.

Wat nog opviel is dat ze in China de Chinese Muur hebben, maar wij bij JO13-1 het Marrokaanse blok. Tot 2 keer toe zetten onze beide Adam’s een gezamenlijk blok op het middenveld wat in beide gevallen overtuigend balbezit opleverde. Heerlijk om te zien.J

Uiteindelijk maakt Suleiman uit een uitval nog de 5-1 en was de wedstrijd helemaal gespeeld. Toch een mooie overwinning vandaag en na 5 wedstrijden in de Hoofdklasse 3x winst en 2 x verlies. Lijkt me toch best goed. Zeker gezien het feit dat onze jongens als team toch nog echt beter moeten kunnen. We verwachten dus nog mooie potjes in deze hoofdklasse.

Na zo’n potje waarin iemand 4 x scoort is het natuurlijk makkelijk om een “MAN OF THE MATCH ” aan te wijzen en inderdaad……….., dat was volgens mij ook makkelijk. Namelijk de SCHEIDSRECHTER. Mijn complimenten aan deze jonge man die duidelijk, correct, objectief was en dus ontzettend goed floot. Bedankt scheids! (geloof dat hij Mike Shaw heet deze scheids. Onthoud deze naam!)

Nu even 2 weken geen competitie en dan 2 november weer tegen koploper (samen met Jodan Boys) Sportlust 46.

Dit was het weer. Prettig weekend allemaal! En tot later!