Bergambacht B2 - Schoonhoven JO17-2

B-Junioren beker poule, B2, Groep 4 04

3 september 2011 12:30

B2 laat punten liggen in Bergambacht

In de tweede wedstrijd van het seizoen heeft Schoonhoven B2 de eerste punten laten liggen - onnodig, want de ploeg was veel beter dan Bergambacht B2. Ondanks een 0-2 stand bij rust in het voordeel van Schoonhoven wist de thuisploeg in de tweede helft te ontsnappen naar een 2-2 eindstand.

Ondanks de hitte - het was meer dan 25 graden op het veld - opende Schoonhoven stukken beter dan de vorige week tegen Gouderak. Het werd al snel duidelijk dat de wedstrijd een botsing van spelstijlen zou worden: het combinatiespel van Schoonhoven tegen het kick-and-rush van Bergambacht. Schoonhoven had meer voetballend vermogen en wist de bal beter in de ploeg te houden, en het was dan ook niet verwonderlijk dat de bezoekers een voorsprong namen. In de 10e minuut speelde Ryan voor de goal langs Benjamin in, die vanaf rechts in tweede instantie het net vond. Aan de goal was een mooie aanval voorafgegaan waarin de Bergambachtse verdediging eerst naar rechts, dan naar links, en dan weer naar rechts gesleurd was.

Het overwicht van Schoonhoven hield ook in de rest van de helft aan, maar de tweede goal liet lang op zich wachten. Uiteindelijk mocht Ryan hem twee minuten voor rust intikken na geklungel in de defensie van de thuisploeg, eigenlijk een cadeautje dus. Hoewel de 2-0 voorsprong wel degelijk verdiend was, had Bergambacht genoeg reden om het hoofd nog niet te laten hangen. Met hun lange-halen spel waren ze toch maar liefst drie keer vrij voor de keeper verschenen, maar iedere keer waren ze gestuit door voortreffelijk keeperswerk van Patrick. Ook over de zijkanten waren ze een paar keer goed doorgekomen, maar gelukkig voor Schoonhoven waren de voorzetten niet op maat. Bij deze gelegenheden werd toch wel duidelijk dat de verdediging van Schoonhoven als blok nog niet goed staat, de rugdekking is onvoldoende verzorgd en soms duurt het te lang om de bal weg te werken.

Foto: Quirin moest de tweede helft laten schieten met een enkelblessure.

In de tweede helft moest Schoonhoven wat aanpassingen in de opstelling doorvoeren, onder andere omdat Quirin met een enkelblessure aan de kant moest blijven. Met Nabil op linksachter was het overwicht zelfs nog groter dan in de eerste helft: Schoonhoven kreeg kans op kans, en Bergambacht kwam er eigenlijk helemaal niet aan te pas. Het middenveld van Tommy, Mo en Wietse was heer en meester, Nabil schoof regelmatig in en voorin liep vooral Ryan op links rondjes om zijn directe tegenstander. De afwerking bij Schoonhoven was echter zwaar onder de maat, en ondanks het matige keeperswerk bij de thuisploeg wist Schoonhoven maar 1 keer tot scoren te komen. Doordat de grensrechter vlagde voor buitenspel ging die goal echter niet door.

Toen het Schoonhovense offensief na een kwartiertje begon te luwen viel de goal prompt aan de andere kant: weer kwam een Bergambachtse aanvaller vrij voor Patrick, en deze keer was het dan wel raak. Schoonhoven bleef kansen missen en er kroop duidelijk irritatie in het spel, die zich ondanks de afspraken vooraf voor een groot deel richtte op de leiding. Deels was dat wel begrijpelijk, de grensrechter vlagde enkele malen aanwijsbaar verkeerd en de scheidsrechter leidde de wedstrijd hoofdzakelijk vanuit de middencirkel, maar het enige resultaat was - heel voorspelbaar - dat het team er zelf slechter door ging spelen. Tien minuten voor tijd leidde dit weer tot een uitbraak van Bergambacht, die onreglementair werd afgestopt door de Schoonhovense verdediging en terecht werd afgestraft met een penalty. De 2-2 die daarmee op het bord kwam werd ook de eindstand.

Na afloop was er veel onvrede met de scheidsrechter en met name met de grensrechter, maar zelfs als je stelt dat de grensrechter Schoonhoven 3 of 4 scoringskansen zou hebben ontnomen door onterecht te vlaggen, dan nog is het een feit dat Schoonhoven 3 of 4 keer zo veel kansen helemaal op eigen kracht heeft gemist. Het rendement moet gewoon omhoog. Volgende week speelt Schoonhoven B2 om kwart voor een thuis tegen Jodan Boys B4, dat in de eerste twee wedstrijden al 10 keer gescoord heeft. (Waarvan overigens wel 5 in een 6-5 verlieswedstrijd.)

Doel: Patrick
Verdediging: Quirin (Bas), Anass, Wiebe, Youri (Nabil)
Middenveld: Ricky (Wietse), Nabil (Mohammed), Wietse (Tommy)
Aanval: Benjamin (Ricky), Levi (Benjamin), Ryan