Spirit B3 - Schoonhoven JO17-2

17 september 2011 12:30

J. Lekkerkerker

Doelpuntenmachine B2 stokt bij 9

In de eerste drie wedstrijden had Schoonhoven B2 wat veel kansen nodig gehad om te scoren, maar uit tegen Spirit B3 barstte de bom. Met prachtig spel en dito doelpunten werd het 3-9.

Voor het begin van de wedstrijd tastte Schoonhoven nog in het duister over de tegenstander. Spirit had in de eerste wedstrijd van het seizoen met 6-5 gewonnen van Jodan Boys, waar Schoonhoven net vorige week van verloren had. Aan de andere kant had Spirit weer verloren van Oudewater, dat zijn andere twee wedstrijden tot nu toe verloren had met 11 tegendoelpunten. Het is een poule met veel rare uitslagen.

Na een aftastend begin van beide kanten nam Schoonhoven al snel het initiatief. De eerste kans was voor Schoonhoven, maar in de 5e minuut werden zowel Benjamins schot als de rebound van Bas gestuit. Een minuut later was het wel raak. Een afvallende bal van een corner werd opgepikt door Benjamin en zonder aarzeling ingeschoten. Nog eens 6 minuten later kwam het vervolg: een te lange dieptepass van Spirit werd opgepakt door Patrick, die met een verre uittrap Ryan bereikte. Ryan stond eigenlijk te ver van de goal om al te schieten, maar hij had geen steun en probeerde het toch maar. De bal draaide weg van de keeper en stuiterde via de binnenkant van de paal in het zijnet aan de andere kant. Het was weer zo'n goal van Ryan waar tegenstanders een beetje moedeloos van worden.

Op dit punt van de wedstrijd bood Spirit nog serieus tegenstand, en in de 17e minuut kregen ze een levensgrote kans op de aansluitingstreffer. Van dichtbij werd de bal echter naast getikt. Daarna nam Schoonhoven echt het heft in handen, en werd Spirit steeds meer vastgezet op de eigen helft. Het Ouderkerkse publiek speelde een negatieve hoofdrol in deze fase: luidkeels en niet gehinderd door inzicht of spelregelkennis werd er afgegeven op de eigen verenigingsscheidsrechter, die overigens prima en onpartijdig stond te fluiten. Dit had wel effect op Spirit (op een gegeven moment werd er zelfs voluit nagetrapt op Quirin) maar niet op Schoonhoven, dat in de slotfase van de eerste helft nog uitliep naar 0-4. Eerst zette Benjamin Ricky vrij voor de goal, die zijn hoek uit kon kiezen en zijn eerste goal van het seizoen scoorde; en kort daarna liepen de keeper en een verdediger elkaar in de weg op de rand van de zestien. Levi profiteerde en wipte de bal met een boogje in het lege doel.

Foto: Tommy liet de bal goed rondgaan op het middenveld.

In de tweede helft ging Schoonhoven op dezelfde voet verder. Er werd heel soepel gevoetbald: de bal ging snel rond, werd uit de drukte gespeeld als dat nodig was, het spel ging van links naar rechts, en op het juiste moment was er diepgang. Spirit werd helemaal zoekgespeeld, en had in deze fase nooit langer dan 2, 3 aanrakingen achter elkaar balbezit. In een half uur tijd liep Schoonhoven uit naar 0-9. In de 7e minuut scoorde Levi met een beheerst schot in de hoek op een assist van Benjamin van rechts; in de 11e scoorde Benjamin zelf met een stiftje, na een fout van de Ouderkerkse verdediging. In de 23e legde Mohamed de bal op de lat van buiten de 16, en tikte Ryan de rebound eenvoudig in met rechts. In de 25e minuut brak Ryan door over links en werd hij neergelegd in het strafschopgebied: Levi benutte de strafschop. De negende was misschien wel het mooiste doelpunt van de wedstrijd: de bal ging over 6, 7 schijven met steeds maar één aanraking tot in de hoek linksvoor, werd door Ryan ook in één keer voorgezet, en voor de goal haalde Nabil hem in één keer uit de lucht en volleyde hem tegen het net.

De tactische discipline was tot dan toe goed geweest, maar bleek uiteindelijk toch niet bestand tegen de ongekende luxe van een 0-9 voorsprong. In de laatste 10 minuten liep het middenveld zichzelf voorbij en ging het in balbezit steeds helemaal tegen de spitsen aanstaan. Dat zou op zich nog goed kunnen gaan, omdat Spirit in de touwen hing, maar bovendien werd de passing onnauwkeurig zodat de aanvallen nauwelijks nog gevaarlijk werden. Spirit kon steeds eenvoudig de bal veroveren en zette met lange halen de spitsen aan het werk. Dit leidde in de 31e en 34e minuut tot tegendoelpunten, en in de laatste minuut van de reguliere speeltijd zelfs nog tot een onterecht toegekende penalty na een opzichtige schwalbe. De scheidsrechter gaf na afloop toe dat hij eigenlijk te ver weg stond (hij stond nog op de helft van Spirit) om het goed te kunnen zien, maar dat is natuurlijk een schrale troost. Gelukkig was het geen belangrijk doelpunt.

Het slechte spel in de laatste 10 minuten was uiteindelijk niet meer dan een voetnoot bij de wedstrijd: de tevredenheid over het uitstekende spel in de eerste 70 minuten overheerste, en terecht. Het team staat goed en draait steeds beter. Het beste bewijs hiervoor is de overtuiging in de loopacties: de jongens hebben het vertrouwen dat als ze zich aanbieden in een goede positie, dat ze dan ook de bal krijgen van elkaar, en dat is lekker voetballen en leuk om naar te kijken. Volgende week komt er weer een serieuze test, als Lekkerkerk B2 in Schoonhoven op bezoek komt. Lekkerkerk staat na dit weekend aan kop in de poule met 3 gewonnen wedstrijden tegen 1 verloren. De wedstrijd begint om kwart voor een.

Doel: Patrick
Verdediging:

Bas (Youri), Anass (Bas), Wiebe, Quirin

Middenveld:

Nabil (Wietse), Mo (Nabil), Tommy

Aanval:

Benjamin (Nabil), Levi, Ryan (Ricky)