Schoonhoven JO17-2 - Lekkerkerk B2

24 september 2011 12:45

Hayo Nagtegaal

B2 verliest dik ondanks overwicht

De thuiswedstrijd van Schoonhoven B2 tegen Lekkerkerk B2 werd overschaduwd door het uitvallen van Wiebe met een gebroken pols. Bovendien werd de wedstrijd dik verloren, met 1-4, ondanks een groot veldoverwicht.

Voor de wedstrijd waren de spelers van Schoonhoven er door de coaches goed van doordrongen dat de negenklapper van vorige week nu verleden tijd was, en dat Lekkerkerk een heel andere tegenstander was dan Spirit. Tijdens de lange warming-up (we moesten wachten op de scheidsrechter, die zelf een wedstrijd aan het spelen was) was al opgevallen dat Lekkerkerk een fysiek sterk team was, en in de wedstrijd bleek al snel dat ze inderdaad met hun sterke, snelle spitsen uit het niets gevaar konden stichten. In het begin ging de wedstrijd gelijk op, met een paar bijna-kansjes aan beide kanten. In de 10e minuut viel de wedstrijd ineens stil: Wiebe ging in een sprintduel naar de grond, en bleef liggen met zijn arm stijf op de grond. Toen hij opstond bleek zijn pols in een rare knik te staan: het was eigenlijk meteen duidelijk dat hij gebroken was. Dat bleek na onderzoek in het ziekenhuis inderdaad het geval te zijn, en Wiebe zal zeker twee maanden uitgeschakeld zijn.

Foto: Wiebe brak zijn pols na een val in de 10e minuut.

Dat was een lelijke tegenvaller, ook omdat Wiebe met zijn snelheid al meerdere malen goed had ingegrepen bij uitbraken van Lekkerkerk. Bas nam Wiebes plaats in het centrum van de verdediging over, en Oussama kwam als veldspeler in het veld - voor het eerst in lange tijd. In het begin oogde het soms nog wat onwennig, maar naarmate de wedstrijd vorderde ging Oussama steeds beter draaien op de linksback-positie. Voordat het zover was kreeg Schoonhoven een tweede tegenvaller te verwerken: in de 14e minuut werd een Lekkerkerkse spits aan het shirt getrokken en aangetikt in het strafschopgebied, en legde de scheidsrechter de bal op de stip. Een domme en onnodige overtreding, maar wel een terechte strafschop, die hard en onhoudbaar werd ingeschoten. In het resterende half uur kreeg Schoonhoven steeds meer grip op de wedstrijd: de bal ging soepel rond, en het lukte Lekkerkerk steeds minder om de spitsen in stelling te brengen. Omdat Schoonhoven echter onnauwkeurig was in de passing en verzuimde de vleugels te gebruiken, leidde dit tot weinig kansen. Met 0-1 werd de rust ingegaan.

Vol goede moed kwam Schoonhoven uit de kleedkamer, maar binnen 2 minuten stond het al 0-2. Een uitval over rechts, Oussama op snelheid geklopt, geen rugdekking, en koel afmaken van Lekkerkerkse kant. Binnen twee minuten deed Schoonhoven wat terug, in de persoon van Benjamin die vanaf de rand van de zestien verwoestend uithaalde en via de onderkant van de lat binnenschoot. Daarna ontwikkelde zich echter hetzelfde spelbeeld als in de eerste helft: Schoonhoven had meer balbezit, won de meeste duels, liet de bal snel rondgaan, maar gebruikte de vleugels niet en werd amper gevaarlijk. Zodra de bal in Schoonhovens bezit was werd de rechte lijn naar het doel gezocht, voornamelijk door het midden, maar Lekkerkerk speelde praktisch met drie centrumverdedigers en er was langs die weg dan ook geen doorkomen aan. Er kwamen wel wat kansen voor de thuisploeg, maar de verdediging van Lekkerkerk werd nooit uit elkaar gespeeld.

Dit spelbeeld hield lange tijd aan, en het doelpunt viel uiteindelijk aan de verkeerde kant. Het was een wat ongelukkige goal na weer een snelle uitval: uiteindelijk werd de bal van richting veranderd en hobbelde hij langzaam langs Patricks vingertoppen. In de laatste 10 minuten sloeg de frustratie toe aan Schoonhovense zijde: de coaching van de spelers onderling werd "minder positief", en ook de prima leidende scheidsrechter moest het ontgelden. Kansen waren er in deze fase helemaal niet meer te noteren, en uiteindelijk schoot Lekkerkerk er 4 minuten in blessuretijd nog eentje in, nadat aanvoerder Anass met een tijdstraf naar de kant was gegaan en de verdediging ontredderd had achtergelaten.

Al met al een teleurstellende middag: de uitslag was niet alleen geflatteerd, je kunt zelfs zeggen dat Lekkerkerk de punten gestolen heeft. Maar Schoonhoven zal moeten leren de wedstrijd te controleren tegen dit soort tegenstanders, en slimmer moeten worden zowel in aanvallend als in verdedigend opzicht. Met dit resultaat is de kans op een hoge eindklassering in de beker, en op kwalificatie voor de volgende ronde verkeken. Volgende week tegen Oudewater volgt er een nieuwe kans om goed en vooral effectief voetbal te laten zien; Schoonhoven speelt weer thuis, aanvang kwart voor een.

Doel: Patrick
Verdediging: Bas, Wiebe (Oussama), Anass, Quirin
Middenveld: Mo, Nabil, Tommy (Wietse)
Aanval: Ryan (Benjamin), Wietse (Levi), Ricky

Youri bleef aan de kant met een enkelblessure.