Schoonhoven JO17-2 - Oudewater B1

B-Junioren beker poule, B2, Groep 4 04

1 oktober 2011 12:45

Walkover voor B2

Voor de tweede keer in dit nog jonge seizoen heeft Schoonhoven B2 net niet de 10 gehaald; maar voor het eerst werd de 0 gehouden. Thuis op het Hofland werd Oudewater B1 met 9-0 opgerold.

Zonder Wiebe, die met zijn vorige week gebroken pols wel in de dug-out zat, en topscorer Levi die bij de B1 inviel, begon Schoonhoven na een wat matte warming-up aan de wedstrijd. Dat was wat teleurstellend, zeker nadat de coaches voor de wedstrijd nog eens gehamerd hadden op het belang van serieus inspelen. Aan de andere kant moet ook wel gezegd worden dat het - alweer! - verschrikkelijk warm was. Hoe dan ook, het begin was niet goed: Schoonhoven was erg onrustig aan de bal, en de eerste kans van de wedstrijd was zelfs voor de bezoekers. Dat was al in de derde minuut van de wedstrijd, maar de voorzet kwam niet aan. Twee minuten later was het de beurt aan Schoonhoven, waar Benjamin een open kans kreeg toen de Oudewaterse verdediging hem zo maar de bal in de schoenen schoof. Hij wachtte echter te lang, gaf de bal aan Ryan die ook te lang wachtte, en toen was de kans over.

Het was uitstel van executie: een kleine twee minuten later was het wel raak, en opende Benjamin alsnog de score uit een steekpass door het midden van Tommy. Dat was het begin van een lange reeks van kansen voor Schoonhoven. Oudewater zat totaal niet in de wedstrijd: de verdediging gaf de ballen zomaar aan de Schoonhovense aanvallers, de middenvelders stonden vaak niet op te letten als de ballen hun kant uitkwamen, en de aanvallers werden zelden bereikt. Bovendien was de man onder de lat volgens het meegereisde publiek helemaal geen echte keeper, en dat was eerlijk gezegd ook wel te zien. In de 13e scoorde Tommy met een afstandsschot: de keeper spreidde geruststellend zijn armen, maar hij zat toch echt netjes in de kruising. Drie minuten later wilde de keeper de bal uit zijn handen meegeven aan een verdediger, maar hij liet hem glippen en gaf hem pardoes aan Mo, die zich dat buitenkansje niet liet ontnemen. Met nog een afstandsschot, deze keer van Wietse, en een slalom van Ryan werd de ruststand op 5-0 afgemaakt.

Op zich een hele mooie stand natuurlijk, maar het moet wel gezegd worden dat geen enkele van deze goals voortkwam uit een aanval over de vleugels: alles door het midden. Tegen een sterkere tegenstander gaan dit soort ballen er niet zo gemakkelijk in, en dat was dan ook de opdracht voor de tweede helft: meer gebruik maken van de ruimte, vooral op de vleugels, en voor het eerst dit seizoen de nul houden.

Foto: Ricky (midden) maakte een hattrick in de tweede helft.

Beide opdrachten werden, tot op zekere hoogte, goed ingevuld door het team. De vleugels werden zeker meer gebruikt, getuige ook de hattrick van rechtsbuiten Ricky. Ook over de linkervleugel waren er een paar goede aanvallen te noteren, al was het rendement daar wat minder; het moet wel gezegd worden dat Ricky's tweede goal, de 7-0, voortkwam uit een voorzet vanaf de linkerflank. De 8-0 scoorde Nabil door goed doorzetten: een verdediger was net eerder dan Nabil bij een steekpassje van Mo en wilde de bal wegrossen, maar Nabil blokte hem en vanaf zijn voet zeilde hij met een hoge boog het net in.

In het laatste kwartier van de wedstrijd zette Oudewater nog eens aan, waarschijnlijk om een eregoal te scoren. Ineens was het matte van hun spel af en begonnen ze aangejaagd door hun aanvoerder serieus de duels in te gaan. Schoonhoven bleef het antwoord schuldig, en Oudewater kreeg nog een paar uitstekende kansen om de hatelijke nul van het scorebord af te vegen. In de 26e minuut kwam er voor het eerst een Oudewaterse aanvaller alleen voor Patrick: hij schoot de bal bijna onder Patrick door, maar Patrick wist hem nog net met zijn elleboog aan te raken en hij stuiterde via de grond over de lat. Ook in de 32e minuut kwam er kunst-en vliegwerk van Patrick en Oussama aan te pas om de nul te houden, en in de 37e minuut leek de missie dan toch te falen: Patrick gleed te diep door op een bal en schepte de aanvaller, en de scheidsrechter legde de bal terecht op de stip. De aanvoerder van Oudewater belastte zich met de strafschop, maar hij schoot naast. In de laatste minuten had Schoonhoven nog meerdere kansen om de 10 vol te maken, maar de kracht was uit de benen gevloeid en ook de gelegenheidskeeper van Oudewater kon niet meer verschalkt worden; behalve door Ricky, die de teller op 9 bracht en zijn hattrick volmaakte.

Al met al valt er op de uitslag natuurlijk niets aan te merken. Het was zeker niet Schoonhovens beste wedstrijd tot nu toe, maar dat had veel te maken met de hitte en het gebrek aan tegenstand. De opdrachten werden in ieder geval goed uitgevoerd, en dat geeft hoop voor de volgende wedstrijd. Dat wordt meteen de laatste van deze bekercyclus, uit tegen SPV '81 om kwart over vier (!). SPV is, afgaande op de uitslagen tot nu toe, samen met Jodan Boys de sterkste ploeg uit deze poule, dus dit wordt een goede testcase om te kijken hoe ver de B2 nu is.

Keeper: Patrick
Verdediging: Youri (Quirin), Bas, Anass, Oussama