XerxesDZB 3 - Schoonhoven 2

15 oktober 2011 14:15

Panday, S.S.

Zaterdag 2 met 10 man langs Xerxes DZB

Op zaterdag 15 oktober stond de uitwedstrijd tegen Xerxes DZB op het programma. Het werd een wedstrijd tegen een zeer ervaren team van oud-topspelers.

Vooraf werd gewaarschuwd voor het team en dat wij zuiver moesten spelen en rust in het spel wilden hebben. De afspraak was dat er op de juiste momenten druk werd gezet. Schoonhoven 2 speelde netjes tegen een tegenstander die met twee spitsen speelden en verschillende mensen in de spits wilden laten opduiken. Het werd duidelijk dat wij de bovenliggende partij zouden zijn maar moesten waken voor het slimme spel van Xerxes. Schoonhoven 2 kreeg via de flanken de mogelijkheden maar er werd te weinig gebruik gemaakt van de vrijkomende middenvelders en de snelheid van Robin van Elteren. Tegen Xerxes was duidelijk te zien dat het 2e veel minder ervaring had en in een aantal gevallen speelde het 2e niet slim door de verkeerde keuzes te maken.

In de 19e minuut kon Yassine Bojada langs zijn tegenstander gaan en werd hij onreglementair aangetikt nadat hij de speler was gepasseerd. Op het moment dat Yassine viel trapte hij echter zijn tegenstander na. Deze zeer domme actie werd geheel terecht met een rode kaart bestraft. Met een 0-0 stand en nog zo lang te gaan liet Yassine Bojada niet alleen zichzelf gaan maar liet hij het team staan met een zware opgave om deze wedstrijd nog in zijn voordeel te laten keren. Xerxes kreeg een aantal mogelijkheden via diepe ballen over onze rechter flank en uit dode spelmomenten. Dani?l stond echter goed te keepen en kon enig gevaar makkelijk voorkomen door hoge ballen uit de lucht te plukken. Het gevaar van Schoonhoven 2 kwam van enkele afstandsschoten en een paar combinaties die strandden in de verdediging van Xerxes.

In de rust werd aangegeven dat er beter gespeeld moest worden in de passing. De zuiverheid ontbrak in veel gevallen. Hiernaast moesten de keuzes beter zijn en slim omgegaan worden met de ruimten die wij kregen. In de rust werd een tactische wissel gepleegd door Hidde van As in te brengen voor Benny Kreuk. Hidde moest voor meer (kop)kracht zorgen om de fysieke heren van Xerxes af te stoppen.

In de tweede helft bleef Schoonhoven 2 sterker, ondanks de man-minder-situatie. De goed leidende scheidsrechter zag ook dat de duels feller en gemener werden, m.n. door de krachtige spelers van Xerxes die conditioneel nu werden voorbijgestreefd door Schoonhoven 2. Van achteruit werd Corneille steeds vooruit in beweging gebracht en zorgden Robin en Erik voor de snelheid op het middenveld. Om achterin wat 'ervaring' te brengen werd Wiebe Zwijnenburg ingebracht voor Steven de Jong en kwam Martin Schep linksachter gezet. Hierna werd m.n. Robin van Elteren beter bediend. De bevrijdende 0-1 kwam in de 68e minuut na goed doorzetten van het middenveld in de vrije ruimte voor de verdediging van Xerxes. In een 1-2-tje met Kenneth kon Hidde heel netjes scoren en vierde hij dit uitbundig met het team. Hidde had in de ochtend eveneens gescoord voor het 3e elftal en scoorde dus dubbel deze dag.

Vlak hierna kreeg Wiebe de kans om direct de 0-2 te scoren maar zijn schot ging rakelings naast. In de laatste 10 minuten probeerde Xerxes alles op alles te zetten en schroomde niet door hun ervaring en slimheid in te zetten met daarbij gemene overtredingen. Rob Arbeider kreeg geel nadat hij op een speler doorliep die daarna wel heel graag ging liggen. Zo waren er nog een aantal kleine incidenten wat resulteerde in een aantal gele kaarten voor de gastheren. Martin Schep was in de laatste minuten de slimste en liet zien eveneens slim en ervaren te zijn door zijn tegenstander voetballend en coachend uit de wedstrijd te spelen. Het aantal punten verschil met de koplopers bedraagt er slechts 1. Zaterdag 29 oktober staat een belangrijke wedstrijd op het programma tegen BVCB die op doelsaldo voor ons is gekomen na een 5-1 winst op koploper Gouda.

Opstelling zaterdag 2 Daniel Mores, Rob Arbeider, Corneille de Weerd Bel, Arco Schilt, Steven de Jong (Wiebe Zwijnenburg), Erik Hartvelt, Benny Kreuk (Hidde van As), Martin Schep, Yassine Bojada, Kenneth Wijngaarden en Robin van Elteren.