Schoonhoven JO17-2 - SPV '81 B1

5 november 2011 12:45

P. Bax

Superieur B2 laat SPV weer ontsnappen

Twee keer achter elkaar, met een week ertussen, moest Schoonhoven B2 spelen tegen SPV '81 B1. Ook deze keer was Schoonhoven met afstand de betere ploeg, maar door 2 doelpunten in blessuretijd kon SPV toch weer met een overwinning van het veld stappen. Deze keer werd het in Schoonhoven 2-4.

Schoonhoven, waar verdedigers Wiebe en Quirin nog steeds geblesseerd zijn, kwam erg goed uit de startblokken. In de eerste 10, 15 minuten kreeg SPV alle hoeken van het veld te zien, of tenminste alle hoeken van de eigen helft. Deze keer leidde het overwicht nog tot kansen ook, en dat mag zeker vooruitgang genoemd worden: in voorgaande wedstrijden gebeurde het maar al te vaak dat Schoonhoven een veldoverwicht had zonder tot veel kansen te komen, dus dit was in ieder geval een stap vooruit. Nu moeten de kansen nog tot doelpunten gaan leiden… In de 4e minuut al knalde Levi een loeihard schot op de paal, kwam Nabil alleen voor de keeper te staan, en waren er ook nog kansen voor Tommy en Ricky, terwijl Ryan vanaf de linkerflank enkele bruikbare voorzetten leverde. Met enig geluk en, het moet gezegd, goed keeperswerk overleefde SPV deze fase zonder kleerscheuren.

Nadat de eerste storm was gaan liggen kwamen de bezoekers wat beter in de wedstrijd. Ze gingen er korter bovenop zitten, begonnen wat duels te winnen, en dat leidde in de 18e minuut tot een enorme kans voor de linksbuiten, die alleen voor Patrick opdoek. De coaches - aan beide kanten - hadden hem al geteld, maar de Schoonhovense goalie hield zijn hoofd koel en zijn benen bij elkaar, en wist zo een volstrekt onverdiend openingsdoelpunt te voorkomen. Een paar minuten later stond Tommy aan de andere kant weer alleen voor de keeper, en zo golfde het spel in de rest van de helft op en neer. SPV profiteerde slim van het feit dat de dekking en het positiespel bij Schoonhoven op het middenveld niet klopte en kwam met name over rechts meerdere malen door. Maar de voorsprong was geheel verdiend toch voor Schoonhoven, al duurde het tot de 32e minuut. Levi profiteerde van slecht uitspelen van de Polsbroekse verdediging en knalde de bal van afstand keihard in het doel. Een minuut later had het al 1-1 kunnen staan maar ontsnapte Schoonhoven weer; in de 37e was het toch raak. De verdediging werd op de middellijn afgetroefd, en de rappe linksbuiten was daarna niet meer te achterhalen. Toch ging Schoonhoven nog met een voorsprong rusten: Hamza, die zijn debuut maakte in de B2, werd door Tommy weggestuurd en wist van dichtbij de keeper wel te passeren. De 2-1 voorsprong bij rust was zonder meer verdiend, en had eigenlijk hoger uit moeten vallen.

In de tweede helft werd gaandeweg duidelijk dat Schoonhoven toch wel erg met de krachten had gesmeten in het eerste bedrijf. De zuiverheid in de passing werd wat minder, en het op tijd teruglopen in de verdedigende stelling ging steeds wat moeizamer. Toch bleef de B2 de voetballende en aanvallende ploeg, en moest SPV het voornamelijk hebben van lange halen op het spitsenduo. Na een grote kans voor Mo in de 5e minuut kwam SPV in de 9e op gelijke hoogte: een inschuivende middenvelder werd niet opgevangen en had de hoek voor het uitzoeken.

In het restant van de wedstrijd bleef de wedstrijd heen en weer golven: wat je er ook van kon zeggen, een saaie pot was het zeker niet. Zoals de coach van SPV in die periode opmerkte, welke kant het op zou gaan was niet te zeggen, maar de kans dat de wedstrijd in 2-2 zou eindigen leek niet groot. Toch stevende de wedstrijd op een gelijkspel af: 2 minuten voor tijd was het op miraculeuze wijze nog steeds 2-2. Uiteindelijk was het de verbetenheid van Schoonhoven om deze keer wel te winnen, die ze de das omdeed. Zelfs in de laatste minuten, toen ze eigenlijk hun munten hadden moeten tellen en genoegen moeten nemen met het gelijkspel, bleven ze te veel naar voren leunen en te veel risico nemen. Zodoende kreeg de spits van SPV in de laatste minuut van de wedstrijd vrije doortocht naar de keeper, en kon hij de 2-3 aan laten tekenen - waar SPV geen enkel recht op had, maar dat doet er niet toe in het voetbal. De scheidsrechter leek wat extra tijd bij te trekken om Schoonhoven toch nog een kansje te geven op een gelijkmaker, maar dat pakte alleen maar averechts uit: in de blessuretijd scoorde SPV zelfs nog een keer. Uiteindelijk liepen de Polsbroekenaren met 3 punten van het veld, waar zelfs 1 punt nog een ruime beloning zou zijn geweest. Voor Schoonhoven rest niets anders dan deze ervaring mee te nemen in de rest van de competitie.

Keeper: Patrick
Verdediging: Bas, Anass, Wietse, Youri (Oussama)
Middenveld: Mo, Nabil, Tommy (Ricky)
Aanval: Ricky, Levi (Fouad), Ryan (Hamza)