Schoonhoven JO17-2 - Gouderak B1

12 november 2011 12:45

P. Bax

B2 pakt eerste competitiepunten

In de tweede competitiewedstrijd van het seizoen wist de B2 de eerste punten te pakken. In een matige thuiswedstrijd werd Gouderak B1 met 3-2 verslagen, dezelfde score als in de bekerwedstrijd.

Het was dringen op de bank bij de B2 deze week: Wiebe en Quirin waren voor het eerst terug na hun pols- en knieblessures, en ook Fouad en Hamza waren weer van de partij. Met maar liefst 17 man stapte Schoonhoven het veld op, al was dat wel inclusief 4 spelers die niet fit genoeg waren om een hele wedstrijd te spelen. Bij Gouderak viel al snel op dat de sterke spits die in de bekerwedstrijd voor veel problemen had gezorgd, er niet meer bij was.

Schoonhoven begon allerbelabberdst aan de wedstrijd: het eerste kwartier was het bijzonder rommelig, iedereen deed maar wat, ruimtes werden dichtgelopen, er was geen lijn in het spel te ontdekken. Het enige dat wel in orde was, als altijd, was de werklust; en dankzij die werklust kwam Gouderak in deze periode ondanks het slechte spel van Schoonhoven niet één keer over de middellijn. Langzaam maar zeker kwam er wat meer rust in het Schoonhovense spel, maar het duurde tot de 22e minuut voordat er iets gebeurde dat het opschrijven waard was. Dat was dan ook meteen de openingstreffer: Levi haalde van dik 25 meter afstand verwoestend uit en de keeper had het nakijken. Nog steeds was Gouderak nauwelijks over de middellijn geweest.

De voorsprong, die op zich wel verdiend was, gaf Schoonhoven nog wat meer rust, en met groeiend zelfvertrouwen werd er gewerkt aan het verder uitbouwen van de voorsprong. Daar was een cadeautje van Gouderak voor nodig: een mislukt schot van Fouad hobbelde ongevaarlijk naar de korte hoek, maar de keeper grabbelde hem zomaar zijn eigen doel in. In de 35e scoorde Fouad nog eens, deze keer wel met een erg mooi schot uit de draai, en de wedstrijd leek in de tas. Diep in de blessuretijd (43e minuut) wist Gouderak toch nog iets terug te doen: bij een uitval ontsnapte de linksbuiten aan de aandacht van de verdediging, en hij rondde het af met een beheerst tikje in de verre hoek. Dit was trouwens het enige schot op doel van Gouderak in de eerste helft (in een vergelijkbare situatie 10 minuten eerder hadden ze de bal naast getikt). Aan deze goal zat misschien een buitenspelluchtje. De grensrechter (en schrijver van dit verslag) was eigenlijk de enige die de goal goedkeurde; de hele bank van Schoonhoven, die precies op 1 lijn zat met de situatie, was unaniem van mening dat het wel buitenspel was. Maar de grensrechter beslist.

In de tweede helft zou Schoonhoven het karwei afmaken, maar daar kwam niets van terecht. Deels door de vele wissels die de coach toe moest passen om iedereen speeltijd te gunnen, en misschien ook deels door onderschatting wegens de zwakke tegenstand van Gouderak in de eerste helft, speelde de B2 een ongeïnspireerde tweede helft. Op een paar spaarzame momenten legde Schoonhoven mooie combinaties op de mat die terug deden denken aan de vorige wedstrijd tegen SPV; voor de rest kwam er weinig uit. Vooral de creatieve loopacties die zo waren opgevallen in de vorige wedstrijden waren deze keer ver te zoeken, en daardoor konden de combinaties ook zelden gevaarlijk worden.

Gouderak rook zijn kans en wist er weer een wedstrijd van te maken: gerekend in gevaar voor de goals was de wedstrijd in de tweede helft in evenwicht, al had Schoonhoven wel meer balbezit. Ryan had een goede schietkans van dichtbij in de 13e minuut, maar raakte de bal verkeerd; voor de rest waren er wat halve kansjes en schoten, maar eigenlijk geen echt grote kansen meer te noteren. Gouderak kwam steeds dichter in de buurt van Patrick, en wist zelfs een paar corners te verdienen. In de 31e minuut viel dan toch de 3-2, uit een gelobt afstandsschot dat netjes over Patrick heen zeilde. Drie minuten later had het zelfs nog 3-3 kunnen worden, toen de rechtsbuiten alleen op de keeper af mocht gaan: maar Patrick redde zijn team door de bal net naast te tikken. Aan de andere kant had Benjamin vlak voor tijd een enorme kans om de wedstrijd op slot te gooien, met een intikkertje van 3 meter afstand uit een rebound, maar hij kreeg het voor elkaar om de bal hoog over te schieten.

Al met al was dit een wedstrijd die Schoonhoven makkelijk had moeten winnen; als ze zo gespeeld hadden als tegen SPV had het zelfs een monsterscore kunnen worden. In plaats daarvan hield Gouderak tot de laatste seconde uitzicht op een punt. In de volgende wedstrijd uit tegen Spirit B3 (aanvang 10:30) zal de B2 beter in de posities en in de taken moeten spelen, en moeten proberen om de toeschouwers weer te verwennen.

Keeper: Patrick
Verdediging:

Bas (Quirin), Wietse (Wiebe), Anass, Oussama (Youri)

Middenveld:

Mo (Ricky), Nabil (Mo), Tommy (Ryan)

Aanval:

Levi, Fouad, Hamza (Benjamin)

Nieuws uit de poule: er is toch nog een 10e team bijgekomen, RKAVV B5 (helemaal uit Leidschendam!). Dat wordt in ieder geval een verre uitwedstrijd. RKAVV speelt komend weekend zijn eerste wedstrijd in deze poule.