Spirit B3 - Schoonhoven JO17-2

19 november 2011 10:30

J. Lekkerkerker

Ongedisciplineerd B2 redt nog punt

Uit tegen hekkesluiter Spirit B3 speelde Schoonhoven B2 een wisselvallige wedstrijd. In een ruzieachtige sfeer moest Schoonhoven tot de laatste minuut wachten op de gelijkmaker: 4-4.

De selectieperikelen lijken nu eindelijk voorbij bij de B-selectie. Benjamin en Hamza zijn doorgeschoven naar de B1, en met een "afgeslankte" groep van 15 man werd de reis naar Ouderkerk a/d IJssel aanvaard, waar twee maanden eerder voor de beker nog een glorieuze 3-9 overwinning was geboekt. Dat was echter wel één van Schoonhovens beste wedstrijden van het seizoen geweest, dus een garantie voor succes was het nog niet.

Schoonhoven begon deze keer goed aan de wedstrijd. De bal ging lekker rond, en de thuisploeg werd vanaf het begin teruggedrukt op de eigen helft. Schoonhoven speelde het gebruikelijk combinatievoetbal, met veel positiewisselingen voorin, en Spirit moest het hebben van lange halen en countervoetbal. In de 5e minuut kreeg Schoonhoven drie corners op rij, maar de Ouderkerkse defensie capituleerde niet. In de 7e kreeg Spirit zijn eerste kans, en weer twee minuten later had Nabil een aardige schotkans maar raakte hij de bal niet goed. Tegen de verhoudingen in was het toch Spirit dat op voorsprong kwam. In de 13e minuut verdienden ze een corner, en die werd er van dichtbij ingefrommeld. Het doelpunt werd uitbundig gevierd: begrijpelijk, want Spirit was na drie wedstrijden nog puntloos in de competitie.

Lang konden ze niet van de voorsprong genieten: vier minuten later scoorde Fouad, die net naar de linkerflank was geswitcht, met een prachtig schot de gelijkmaker. Na de gelijkmaker begon het niveau van de wedstrijd een beetje in te zakken: Schoonhoven maakte steeds meer simpele fouten, passes over 3 meter recht in de voeten van de tegenstander, kansloze afstandsschoten van 40 meter afstand, de posities werden niet gehouden, en steeds vaker werd de moeilijke oplossing gezocht. Er kwam ook iets van irritatie in het spel: bij Spirit liepen twee of drie spelers rond die meer bezig waren met provoceren, zuigen en overtredingen maken dan met voetballen, en enkele van de Schoonhovenaren lieten zich daardoor te gemakkelijk uit hun eigen spel halen. In de rest van de helft waren er kansjes aan beide kanten, maar werd er verder niet meer gescoord.

In de tweede helft zag je vanaf de kant dat, ondanks de vermanende woorden van de coach in de rust, de irritatie gestaag verder opliep. Dit leidde in de 10e minuut tot een opstootje, en Bo kon weinig anders doen dan de tot het bot getergde Oussama wisselen - een goed voorbeeld dat helaas niet gevolgd werd door de coach van Spirit. In de 11e minuut pakte Spirit weer een voorsprong. Bij een uitval door het midden wist de spits van Spirit los te komen van de verdediging. Patrick dreef hem goed naar de zijkant, maar vanuit een moeilijke hoek wist hij toch nog te schieten. Wiebe had de korte hoek afgedekt, maar kreeg de bal ongelukkig tegen zijn arm. Hoewel hij de arm strak tegen de borst aanhad en er geen sprake van was dat de arm naar de bal ging, legde de scheidsrechter de bal toch op de stip. Het was een twijfelgeval, maar al met al wel een begrijpelijke beslissing van de verder weer voortreffelijke scheidsrechter. Ook deze keer kon Spirit niet lang genieten van de voorsprong: 3 minuten later legde Fouad al zijn frustratie in een vlammend schot van de rand van de zestien, waar de Ouderkerkse keeper alleen maar naar kon kijken.

De sfeer op het veld bleef vervelend, en het was Spirit dat daarvan profiteerde. In de 17e minuut kwam de thuisploeg weer op voorsprong na slecht uitverdedigen van Schoonhoven, en in de 23e liepen ze zelfs uit naar 4-2. Vooral die laatste goal was er een die Schoonhoven helemaal aan zichzelf te wijten had. De scheidsrechter floot voor een vrije trap in de middencirkel, en terwijl sommige spelers van Schoonhoven liepen te mekkeren en andere daardoor afgeleid werden, nam Spirit heel slim snel de vrije trap en hadden ze zo vrije doortocht naar de keeper. Patrick, die in deze fase enkele keren knap redding bracht in een-tegen-een situaties, was deze keer wel geklopt.

Bij Schoonhoven was dit de aanleiding voor nog een wissel, en daarna herpakte het team zich toch nog. In het laatste kwartier zag je het bekende combinatievoetbal terugkomen, en kreeg Schoonhoven weer grip op de wedstrijd. In de 31e minuut scoorde Wietse vanaf de rechtsbuitenpositie de aansluitingstreffer na een mooie steekbal van Mo, en in de laatste minuut van de reguliere speeltijd op bijna identieke wijze zelfs nog de gelijkmaker, alleen was deze keer Nabil de aangever. In de blessuretijd had Schoonhoven zelfs nog de volle winst kunnen pakken, maar een schot in de bovenhoek werd door de keeper met de vingertoppen naast getikt en uit de resulterende corner kopte Bas ook net naast. Een overwinning was ook wel een ruime beloning geweest voor Schoonhoven; Spirit zal teleurgesteld zijn dat ze de voorsprong niet vast hebben kunnen houden, maar behaalde wel zijn eerste punt.