Schoonhoven JO17-2 - WDS B1

26 november 2011 12:45

P. Scheer

B2 knokt zich naar overwinning

Na de matige prestatie tegen Spirit een week eerder had de B2 wat recht te zetten. In een spannende wedstrijd met veel passie werd WDS B1 met 2-1teruggestuurd naar Driebruggen.

Schoonhoven B2 begon de wedstrijd tegen WDS met de nodige personele problemen. Ricky moest meespelen met de B1, dat met verschillende blessures kampt. Oussama en Fouad waren geschorst door de coach (Fouad voor een halve wedstrijd), en Quirin bleek tijdens de warming-up toch niet fit genoeg te zijn om te spelen. Al met al waren er dus precies 11 spelers die aan de wedstrijd konden beginnen.

Vanaf het begin speelden de Schoonhovenaren geconcentreerd. De bal ging soepel rond, er werd veel en goed bewogen, en zo bouwde de thuisploeg een duidelijk overwicht op over het bezoekende WDS. Toch ging er ook veel mis: de passing op het middenveld was vaak onnauwkeurig, ballen werden te zacht gegeven, en daardoor werd er te veel onnodig balverlies geleden. WDS kwam er een paar keer goed uit, vooral over links waar een verschrikkelijk snelle vleugelspeler stond. Maar Bas, met rugdekking van Wiebe, wist het gevaar steeds te bezweren voordat het een echte doelkans kon worden. Ook Anass en Youri hadden hun tegenstanders in de knip, de hele verdediging speelde een uitstekende wedstrijd, en uiteindelijk moest Patrick in de hele eerste helft één, niet al te moeilijke, redding verrichten.

Foto: De verdediging had een belangrijke bijdrage in de overwinning. Op de foto: Bas.

Schoonhoven had de wedstrijd dus stevig onder controle, maar aan de andere kant had de keeper van WDS het in de eerste helft ook niet echt moeilijk. Zoals wel vaker dit seizoen wist Schoonhoven het overwicht onvoldoende in doelkansen om te zetten. Een keer of 4, 5 leek het gevaarlijk te worden, vooral via Levi, maar hij werd steeds net te moeilijk aangespeeld zodat de verdediging kon ingrijpen voordat hij op doel kon schieten. Op de vleugels kwamen Ryan en Wietse ook een paar keer door, Anass probeerde van achteruit aanvallende impulsen te geven, maar de Driebrugse muur wankelde niet. Bij de rust stond de 0-0 stand nog steeds op het scorebord, waar Schoonhoven eigenlijk al een voorsprong genomen had moeten hebben.

In de tweede helft kreeg WDS, met de wind in de rug, gaandeweg wat meer grip op het spel. Het was meer nog dan in de eerste helft oppassen geblazen met de snelle uitvallen, ook nu weer voornamelijk over links, waar een andere spits stond die al net zo snel was als de eerste. Uit een van deze aanvallen verdiende WDS een corner, en die werd er nog ingefrommeld ook, zodat Schoonhoven na 8 minuten tegen een achterstand aankeek. Kort na de voorsprong switchte WDS naar een 4-4-2 opstelling, waardoor ze meer ballen begonnen te winnen op het middenveld, en de wedstrijd werd steeds dynamischer. Het spel golfde op en neer van de ene goal naar de andere, en het werd ongekend spannend.

Aan beide kanten waren er een paar spelers die zich iets te veel door de opwinding mee lieten slepen, en dit resulteerde in de 24e minuut in een 5-minuten straf voor Nabil wegens zeuren tegen de scheidsrechter. Vreemd genoeg scoorde Schoonhoven de gelijkmaker op het moment dat ze met 10 man op het veld stonden: Levi brak door op rechts en schoot vanaf de rand van het strafschopgebied via de uitkomende keeper raak. Ook na de gelijkmaker bleef het spannend, met kansen aan beide kanten, waarbij Schoonhoven iets gevaarlijker was dan WDS. Het was dan ook Schoonhoven dat, inmiddels weer met z'n elven, uiteindelijk de voorsprong pakte: Ryan bekroonde zijn zoveelste geslaagde rush over links met een slimme voorzet op Wietse, en die wist de bal tegen de loop in langs de doelman te werken.

In de slotfase kreeg WDS nog een grote kans om alsnog een punt mee te nemen, bij een van de zeldzame keren dat Anass in een direct duel geklopt werd. Patrick zat er meteen bovenop en met een moedige save op een snoeihard schot van dichtbij redde hij de overwinning: een mooi slotakkoord voor een spannende en sportieve wedstrijd, met veel passie en strijd gespeeld door beide teams.

Volgende week is de B2 vrij (bekerweekend); daarna volgen nog twee wedstrijden, allebei uit, tegen Oudewater en RKAVV. Tot aan de Kerst zal de B2 het verder moeten doen zonder het inspirerende leiderschap van hoofdcoach Bo, die de komende weken wegens grote drukte niet meer mee kan met het team. Het applaus in de kleedkamer was voor hem.

Opstelling
Keeper: Patrick
Verdediging: Bas, Wiebe, Anass, Youri
Middenveld: Mo, Nabil, Tommy (Wietse)