Gouda 2 - Schoonhoven 2

3 december 2011 12:30

Vlasveld, K.J.J.

Schoonhoven 2 wint in topper bij Gouda

Schoonhoven 2 speelde zaterdag bij en tegen Gouda 2 en wist met 1-2 te winnen. De minder goede wedstrijd werd gecompenseerd met inzet, werklust en overtuiging om voor het kampioenschap te gaan. De bekerwedstrijd tegen VVOR 2 van vorige week had ook veel vertrouwen gegeven nadat deze met dezelfde cijfers was gewonnen.

Schoonhoven 2 laat iedere wedstrijd weer zien dat er een stijgende lijn in het spel zit en iedereen wil knokken voor zijn plek in de brede groep. Steven en Yassine ontbraken nog en ook Hidde was in principe niet wedstrijdfit vanwege zijn blessure. Na de gedisciplineerde start van Schoonhoven werd Gouda zoals afgesproken met positiespel, snel handelen en de ruimten zoeken, bespeeld. Er werd op kunstgras gespeeld en ondanks dat wij daar geregeld op spelen en trainen was de bal beheersing niet voldoende. Er werd ook te snel de diepte gezocht maar dit kwam mede doordat Gouda in de eerste helft niet in zijn ritme kon komen en alleen gevaarlijk wilde worden als hun linksbuiten, de nummer 11, aan de bal was. Rob had hem echter over het algemeen onder controle en zo werd al snel duidelijk dat wij de mogelijkheden moesten pakken.

In de 12e minuut was het dan ook een goede aanval waarbij Robin van Elteren goed aangespeeld werd aan de linkerkant. Robin kon de bal verplaatsen naar de rechterkant waar Paul-Christiaan achter zijn verdediger werd bereikt. Paul-Christiaan aarzelde niet en haalde direct uit. Een diagonaal schot zweefde over de keeper heen. Een schitterend doelpunt die wij denk ik meer gaan zien in dit seizoen want het was geen toeval dat hij de bal zo wilde raken. Errol Wijngaarden zat als extra assistent op de bank en vertelde al dat Paul-Christiaan zou gaan scoren.

Foto: Gouda 2 - Schoonhoven 2

Het spel werd hierna niet beter, al was Schoonhoven 2 gewoon beter dan Gouda 2. De middenvelders en aanvallers konden de defensie van Gouda onder druk zetten en Gouda hanteerde dan vaak onzorgvuldig de lange bal. Er werd hard gewerkt door het team en de spelers probeerden elkaar steeds te vinden. Kenneth en Etiënne werden wel steeds makkelijk gevonden en er probeerden steeds weer andere mensen vrij te komen. Vooral Robin had deze opdracht meegekregen en voerde dit ook naar behoren uit. Zo werd in de 32e minuut Paul-Christiaan goed aangespeeld aan de buitenkant en kwam Robin in de bal. Robin draaide weg bij zijn tegenstander en schoot de bal in de korte hoek binnen en zette een 0-2 voorsprong op het scorebord.

Schoonhoven probeerde direct door te drukken en kreeg een aantal mogelijkheden, waaronder één van Kenneth die op de keeper stuitte. Vlak hiervoor had Kenneth nog gescoord maar op appel van de spelers stak de grensrechter zijn vlag omhoog en besloot de scheidsrechter mee te gaan in deze beslissing. Een vreemde manier maar eerlijk gezegd werd na de wedstrijd aangegeven dat de bal wel degelijk met de arm was meegenomen. Een drietal minuten voor rust werd Kenneth onreglementair tegen de grond gewerkt en kreeg Schoonhoven een penalty. Kenneth ging achter de bal staan en schoot in de rechterhoek. De keeper had echter een hoek gekozen en strekte zich uit. Hij kon mooi voorkomen dat Schoonhoven op een 0-3 voorsprong kwam.

In de rust werd gehamerd op ons spel en op het feit dat wij als betere ploeg hier 3 punten moesten halen. Met alle respect, trainer Simon van Gouda had naar onze mening op deze dag niet de beschikking over een aantal bepalende spelers.

In de tweede helft werden de omstandigheden door verschillende factoren echter anders. Martin en Paul-Christiaan waren niet helemaal fit en stonden op de nominatie om gewisseld te worden. Het was echter Etiënne die zijn enkel verzwikte en gewisseld moest worden. Hierna was het Rob die gewisseld moest worden vanwege rugklachten. Duidelijk was ook dat Kenneth niet meer fit was. Daniël stond op doel met een afgelopen donderdag opgelopen blessure maar keepte een goede en degelijke wedstrijd. In principe kon Schoonhoven geen verse kracht meer brengen maar de nood werd wel heel hoog na het uitvallen van Robin met hevige krampen. Er werd een beroep gedaan op de grensrechter Hidde die eigenlijk niet kon spelen maar nu maar de positie van spits in moest nemen.

De andere aangeslagen spelers moesten voortzetten en zo kwam Gouda met lange ballen om Schoonhoven onder druk te zetten. In die 20 minuten gebeurde er van alles, maar weinig op voetbal gebied. Het enige wat bij Schoonhoven gebeurde was verdedigen in optima forma. Alle spelers deden hieraan mee en dit gebeurde goed. Er werd zelfs getracht te voetballen en zo kreeg Schoonhoven nog een 7-tal opgelegde kansen om de score uit te breiden. In de 84e minuut was het een voorzet van Gouda die op het hoofd kwam van een Gouda-speler. Deze kopte de bal mooi in en zette de 1-2 op het scorebord. Hidde gaf zich volledig en kon een aantal keer medespelers en zichzelf in scoringspositie brengen. Na de uitloop van de wedstrijd die vooraf werd gespeeld en de minuten blessuretijd die de scheidsrechter erbij trok floot hij rond 14:45 uur af. De winst was terecht maar heeft de nodige tol geëist. Een compliment aan de gehele ploeg.

Opstelling zaterdag 2
Daniël Mores, Rob Arbeider (Benny Kreuk), Osin Peltenburg, Corneille de Weerd Bel, Arco Schilt, Martin Schep, Erik Hartvelt, Robin van Elteren (Hidde van As), Etiënne Niestadt (Robert Spruit), Kenneth Wijngaarden, Paul Christiaan Pols.