B2 laat zich op inzet aftroeven

Oudewater B1

B-Junioren, B2, 4e klasse 4

10 december 2011 10:15

Uit tegen Oudewater B1 moest Schoonhoven winnen om aansluiting met de top te krijgen. Maar het was de tegenstander die de wil om te winnen uitstraalde, en enigszins geflatteerd maar wel verdiend met 4-1 de winst opstreek.

In de beker had Schoonhoven met maar liefst 9-0 gewonnen van Oudewater; maar uit de uitslagen tot nu toe was ook duidelijk dat Oudewater in de competitie uit een ander vaatje tapt dan in de beker. Bovendien was bij het inspelen al duidelijk dat er deze keer wel een echte keeper in het doel stond (de vorige keer was het een veldspeler geweest), dus het was voor iedereen duidelijk dat de resultaten uit het verleden geen garantie boden voor de toekomst. Van meer zorg voor de coaches was dat we het zonder aanvoerder en centrumverdediger Anass moesten stellen, die "getransfereerd" was naar de B1. Zoveel spelers hebben we niet die centraal achterin kunnen spelen, en een van hen, Quirin, had de dag ervoor een hersenschudding opgelopen tijdens gym. Het is tenminste te hopen dat het geschuif met spelers nu eindelijk is afgelopen.

Schoonhoven begon niet eens zo slecht aan de wedstrijd, maar keek wel na 2 minuten al tegen een achterstand aan. Het eerste het beste duel van de gelegenheidscombinatie centraal achterin met de centrumspits van Oudewater werd verloren, en die liet er ook geen gras over groeien en benutte de kans meteen. Dat was even een tikje, maar Schoonhoven herstelde zich snel. In de 8e minuut zette Levi Ryan vrij voor de keeper, en die schoof hem er slim onderdoor in de korte hoek. De wedstrijd ging daarna een tijdje redelijk gelijk op. Schoonhoven deed het voetballend niet slecht, maar Oudewater toonde duidelijk meer inzet, werkte harder, en won de meerderheid van de duels. In de 18e minuut leidde dit voor de tweede keer tot een voorsprong voor de thuisploeg; weer werd er een duel verloren, waardoor deze keer de linksbuiten de kans kreeg om te scoren.

Na dit doelpunt liep de discipline bij Schoonhoven zichtbaar achteruit. De spelers gingen steeds meer op elkaar, op de scheidsrechter, en op de tegenstander mopperen, en gingen daardoor steeds slechter voetballen. In het geval van Oussama was er een aanwijsbare reden voor de irritatie: hij werd voortdurend teruggefloten voor zijn inworpen, waardoor hij het steeds slechter ging doen en dus eigenlijk steeds meer het gelijk van de scheidsrechter ging bewijzen. Het ironische is natuurlijk dat Oussama van huis uit keeper is…

Hoe dan ook, Schoonhoven leek met minieme schade de rust te gaan halen, en was zelfs in de laatste 5 minuten twee keer dicht bij de gelijkmaker. Nabil kreeg een enorme kans maar schoot wild over, en ook Ryan wist het doel niet te vinden. Aan de andere kant ging het tegen de verhoudingen in in de allerlaatste seconde toch nog mis. Ook deze keer ging de verdediging niet vrijuit: de spits mocht een hoge voorzet van rechts eerst omhoog koppen, vervolgens aannemen, klaarleggen, en inschieten, dat alles midden voor de goal op de rand van het strafschopgebied, terwijl de verdediging er niets aan deed.

In de tweede helft kozen de coaches ervoor om Levi centraal achterin te posteren, voor de broodnodige rust achterin. Dat werkte wel: Oudewater kreeg bijna geen kansen meer. Wel wisten ze nog in de 3e minuut de 4-1 te scoren, maar dat was een buitenspeldoelpunt: de grensrechter vlagde wel, maar de scheidsrechter, die niet eens op een lijn stond, dacht het beter te weten. Voor de rest speelde Schoonhoven wel feller dan in de eerste helft, soms ook wat te fel, maar de meeste energie werd gebruikt om tegen de scheidsrechter en elkaar te zeuren. Voor de mensen langs de kant, inclusief de coaches, was het een vervelende, zelfs wel beschamende vertoning. Fouad liep nog tegen een gele kaart aan, de eerste kaart van het seizoen voor de B2, en verder gebeurde er weinig dat het vermelden waard is.

Op het schema stond nog een wedstrijd tegen RKAVV vlak voor de Kerst, maar die werd uiteindelijk uit het schema gehaald, zodat dit de laatste wedstrijd van het jaar bleek te zijn. Na de winterstop een nieuwe start!

Keeper: Patrick
Verdediging: Youri, Wiebe, Bas (Levi), Oussama