Schoonhoven 2 - Soccer Boys 2

17 december 2011 12:45

Hogenelst, R.A.

Schoonhoven 2 overwintert in de beker

Op zaterdag 17 december stond de bekerwedstrijd tegen reserve 2e klasser Soccer Boys op het programma. Op papier een zware tegenstander die in de competitie op de 2e plaats staat. Het werd echter op het kunstgras een sportieve strijd waarbij Schoonhoven toonaangevend was.

Vanwege een blessure van Daniël moest Sjef van Vugt ons versterken en het doel schoon houden. In verdedigend opzicht moesten Gerben en Benny de posities innemen en Thomas werd gekoppeld aan Robin. Zijn maatje Erik werd hierdoor aan de buitenkant gezet omdat Martin van de week een blessure had opgelopen en op de bank plaats nam. Op 10 was Robert weer gepositioneerd die de laatste weken weer 'de oude' is en zich laat zien.

Van tevoren was afgesproken dat Schoonhoven veel druk op de bal zou zetten en er van het middenveld uit kort werd gedekt om zo de aanvallen van Soccer Boys onschadelijk te maken. Vanaf de start lukte dit prima en de centraal gepositioneerde Gerben was sterk en slim in het verdedigen. De spits van Soccer Boys had het zwaar en kon niet voor direct gevaar zorgen. Aanvallend kon Schoonhoven vooral via Arco voor gevaar zorgen en de combinaties zoeken. Zo kreeg Schoonhoven via aanvallen en akties grote kansen tot scoren via Yassine, Robert en Robin. Het was eenmaal de keeper van Soccer Boys die goed redde op een inzet waarbij de voorafgaande combinatie al mooi was.

De tweede helft werd over het algemeen eenzelfde partij als de eerste helft. Schoonhoven was in de beginperiode wat zoekende naar nieuwe mogelijkheden en liep verdedigend net iets te ver terug in plaats van vooruit te verdedigen. Dit werd na die 10 minuten wel snel gecorrigeerd en zo kon Schoonhoven weer zoeken naar mogelijkheden. Hidde van As was in het veld gebracht voor Benny Kreuk en Hidde maakte alle hoge ballen onschadelijk. Na 10 minuten moest Erik Hartvelt het veld verlaten en kwam Martin Schep in het veld. Hierdoor kwam er meer ruimte voor aanvallers en opkomende mensen, waaronder Robin en Thomas. Deze laatste 2 jongens speelden een grootse wedstrijd, zonder anderen teniet te doen. Het hele team speelde goed en iedereen heeft goede dingen laten zien.

Zoals de gehele wedstrijd domineerde Schoonhoven maar werden veel duels op het middenveld uitgevochten. De scheidsrechter moest veel fluiten voor kleine overtredingen in de felle duels in deze toch sportieve strijd. Soccer Boys wilde voetballen en dat was in het voordeel van Schoonhoven die tegen dit soort tegenstanders tot veel in staat is. Hiernaast werd er voor elkaar geknokt, posities overgenomen en werd er veel met elkaar gesproken. Schoonhoven kreeg een aantal mogelijkheden via de voor Yassine ingebrachte Wiebe Zwijnenburg. Zijn snelheid zorgde voor gevaar en omdat Soccer Boys meer probeerde aan te vallen kwam er meer ruimte. Soccer Boys kreeg een tweetal kansen maar die werden goed afgestopt of ruim gemist.

In de 80e minuut was het dan eindelijk raak na enkele mogelijkheden van de verschillende spelers. Robin van Elteren nam een vrije trap en Thomas Berendsen kon de bal volgens 'afspraak' inschieten. Een terechte 1-0 voorsprong was een feit. Soccer Boys probeerde hierna meer aan te vallen maar de verdedigers lieten op dat moment zien waarvoor zij er staan. Het goede was dat zij na het veroveren van de bal ook de voetballende oplossing zochten en zo middenvelders en aanvallers goed konden vinden. Vooral Paul-Christiaan en Wiebe lieten zien de ruimten goed te kunnen benutten en aanspeelbaar waren voor de verdedigende spelers. Robert als schakel en de ruimte bij Martin zorgden voor veel balbezit bij Schoonhoven. De scheidsrechter floot af en Schoonhoven 2 kan van de weken winterstop gaan genieten met het feit dat de stijgende lijn door is gezet en met een goed gevoel de 2e competitiehelft ingegaan kan worden.

Opstelling zaterdag 2
Sjef van Vugt, Benny Kreuk (Hidde van As), Osin Peltenburg, Gerben Ruissen, Arco Schilt, Erik Hartvelt (Martin Schep), Robin van Elteren, Thomas Berendsen, Yassine Bojada (Wiebe Zwijnenburg), Robert Spruit, Paul Christiaan Pols.